Problem med upplösning Nvidia i Windows 7

Medlem
Problem med upplösning Nvidia i Windows 7

Tjena!

Har precis köpt en ny burk och Windows 7 låg på, har aldrig använt det innan.

Problemet är att alla spel som jag inte kör i samma upplösning som på skrivbordet, 1680 x1050, inte fyller ut skärmen. Måste sänka upplösningen på vissa spel p.g.a prestandan.

Har en 16:10 skärm men kör jag t.ex 1280x960 så visas bilden på en liten ruta mitt i skärmen, hur kul är det att spela då?

Windows 7 identifierar skärmen rätt, en Fujitsu L22W-2. Drivrutinerna är från 2006 och tydligen finns det inga drivisar alls till skärmen, har googlat som attan. Hur bra är det?

Är det någon som har förslag på vad jag kan göra för att kunna spela på hela min skärm?

Hälsningar Mikey

Medlem

Kan du bifoga en screenshot hur det ser ut när det "inte fyller ut skärmen"?

Medlem

Är på jobbet men jag gjorde ett bildmontage...

Så här blir det typ, endast i 1680x1050 som bilden fyller hela skärmen.

http://h-7.abload.de/img/fz-0pnhl.jpg

/Mikey

Medlem

Varför skulle du köra i en annan upplösningen än 1680x1050, när du har en 22-tums16:10 skärm? Det är ju din native-upplösning

Han skrev ju pga prestanda?

Hursomhelst, det ska gå att ändra det i nVidias kontrollpanel, något om aspect ratio och nVidia scaling... kan tyvärr inte hjälpa mer än så då jag inte har tillgång till en dator med nVidia grafikkort.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Ah. Stämmer!

Ja, som darkside666 sa, så ska det nog gå att fixa i Nvidias kontrollpanel.

Medlem

På min gamla Dellskärm (1680x1050 native) kan man ställa i menyn på skärmen om den ska visa "fel" upplösning 1:1 eller om den ska sträcka ut det så det täcker hela skärmen.

In o grotta lite i skärmmenyerna om du inte hittar nått i kontrollpanelen.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

OK, tack för svaren. Skall testa lite till.

Tror dock att drivisar till skärmen hade hjälp, störigt att de inte gjort några. Finns det generiska bildskärmsdrivrutiner till Windows 7? Originaldrivrutinerna är som sagt sedan 2006.

Lite som min Microsoft Sidewinder ratt som man fick lägga in i garderoben i.o.m Vista då det inte fanns drivrutiner att få tag i längre.

Ha det bäst!

1
Skriv svar