Problem vid uppstart

Medlem
Problem vid uppstart

Satte ihop i en ny dator igår och allting gick smärtfritt enda tills jag skulle starta datorn för första gången. Ingen bild visades och jag började fundera på vad som kunde vara fel. Jag öppna upp datorn och kontrollerade alla sladdar och kontrollerade även minnesstickor att det satt ordentligt. Ingenting satt fel på det jag kunde se så jag testade att ta bort en minnessticka för att sedan prova en ny uppstart. Ingen bild.

Näst försökte jag resetta bios/cmos och se ifall det var det som spöka. Ingen skillnad där heller. Moderkortet ger heller inte ifrån sig några felmedelanden i form av ljud. Alla fläktar rullar också och det finns nästan inga tecken på överhettning. Så vad kan vara fel?

Har även tänkt på möjligheten att det är grafikkortet som spökar men det kan ju alltid vara något man missat. Som sagt skriv gärna om vad ni tror, all hjälp uppskattas.

Delar i datorn:

Chassi
Moderkort
Nätaggregat
Processor
Grafikkort
Hårddisk
Dvd
Minnen

Tackar på förhand.

Medlem

Uteslutningsmetoden...

- Prova att låna ett fungerande grafikkort från en annan dator och se om det fungerar.
- Ta bort disken, finns det inget att boota ifrån skall väl moderkortet pipa?
- Ta bort minnena bör också ge pip från moderkortet.

Osv.

Medlem

En sak som jag kan tänka på som jag själv glömde var iallafall strömsladden till processorn som jag inte hade kopplat in, fick samma fel som du.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Har haft samma problem också, imitt fall var det bios som spökade. Gjorde en reset med bygling på cmos men de gav inte mycket. Jag ryckte ut batteriet och jonglera lite med det. Efter dit montering fungerade allt klockrent. Testa rycka ut batteriet var du ESD skyddad när du monterade allt ?

Lycka till

Medlem

Missade helt strömsladden till processorn...
Kände på mig att det var ett väldigt simpelt fel, allt rullar som det ska nu i alla fall.

Tack för hjälpen:)

Medlem
Skrivet av SoRight:

Missade helt strömsladden till processorn...
Kände på mig att det var ett väldigt simpelt fel, allt rullar som det ska nu i alla fall.

Tack för hjälpen:)

Det var enkelt att missa.

Kul att det fungerar nu iallafall


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

1
Skriv svar