Medlem
Processor problem

Tjena,
Jag har problem med min laptop HP pavilion dv6.

Problemet är att när jag sätter igång för många processer(i det här fallet två chrome flikar eller mer) så antigen fryser datorn, visar bluescreen eller startar om.
Den har aldrig haft det här problemet förut utan jag har fått det rätt nyligen.
Jag har kollat i Datorhanteraren och använt Resurs övervakaren för att se om den visar något onormalt och den visar att processorns frekvens ligger på 100%.
Oavsätt om jag har något program igång eller bara skrivbordet framme. Jag har dessutom sökt med virus program men inte hittat något särskilt.

Har någon av er varit med om ett likadant eller liknande problem och kanske har en lösning?

Finns det möjligtvis något jag själv kan göra för att lösa problemet eller måste jag skicka in datorn på lagning?

Om ni vill ha ytterligare information så fråga på så ska jag svara så gott jag kan.

Tack för hjälpen i förväg!!!

Medlem

Hur gammal är datorn?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Låter definitivt som något lömskt program eller virus som spökar, testa tex malwarebytes och sök lite till Alternativt formatera och installera om.

Ett tips till är att köpa tryckluft på burk och blåsa ur fläkten, kan puffa till rejält med damm

Medlem

Datorn är ifrån 2009 om jag inte har helt fel, köpt på elgiganten, har dock haft problem med både batteri och överhettning.

Medlem
Skrivet av chimo:

Låter definitivt som något lömskt program eller virus som spökar, testa tex malwarebytes och sök lite till Alternativt formatera och installera om.

Instämmer : http://www.malwarebytes.org/


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Okey jag ska testa det, men annars har jag letat virus/program med free AVG och IObit Maleware Fighter( kommer med när man laddar ner Game-booster). Jag raporterar in resultatet om den hittar något särskilt, annars blir det väl en omformatera eller lämna in på försäkringen :/

Medlem

Ta dig en titt i aktivitetshanteraren på de processer som körs, förmodligen känner du till en del, annars kan du googla dessa. Fokusera på de som drar mycket cpukraft.

Titta även i msconfig/systemconfiguration (start-kör-msconfig.exe, Alternativt trycker du Ctrl+Alt+Del samtidigt)
Titta i autostarten efter saker du inte gillar/känner igen och vilka tjänster som körs.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Joo jag har kollat i aktivitetshanteraren och det är inga processer som tar mycket, wow brukade ligga på 900mb tror jag medans nu kan den krasha om det bara är en process över 10mb som typ google chrome :/ Jag har rensat Msconfig och tagit bort det som jag vet medans lämnat det som jag är osäker på.

Här är en bild på Min Resurs Översikt:
http://img847.imageshack.us/img847/3923/resursbullshit.jpg

Medlem

Du säger att cpubelastningen ligger på 100% - Det bör den inte göra vid idle (dvs typ när du startat upp Win). Som sagt, leta efter processer som drar mycket cpu, vilket kan vara enklare
att göra med aktivitetshanteraren jag nämnde i inlägget före. Du kan även klicka på belastningstapeln för att få de processer som drar mest att hamnar överst och därmed är lättare att se vilka som kan vara aktuella.

Ang minnet...hur ligger du till där i använt/tillgängligt? Du har inte stängt av swapfilen eller dylikt?

Är det bara när du har chrome igång du råkar ut för detta?


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Såhär ser aktiviteshanteraren ut, inget ovanligt högt eller liknande.
http://img607.imageshack.us/img607/3074/aktivitesbullshit.jpg

Swapfilen vet jag inte vad det är men berätta så kan jag kolla.
Jag har använt 275GB av 453GB i hårdisken medans det fysiska minnet ligger på ca 1,40Gb (46%).

Nej problemet är inte bara med chrome, jag använde bara det som ett exempel.
Andra processer krashar datorn också. Tex skype, wow, skyrim, för många chrome fliker, och liknande saker som tar lite mer än standard processor kraft.

Medlem

På bilderna du skickat har CPU/processoranvändningen legat bra till, kan du försöka ta en screenshot när det ör som värst någon gång?

Samt klicka på "Visa processer för alla användare" i aktivitetshanteraren så får du se alla processer, dock brukar virus och liknande köras under din användare.

Medlem

Ja hadde precis samma problem förut. visade sig att det var utorrent som fick datorn att crasha hela tiden.

Medlem

Jag kan tyvärr inte göra ett screenshot när det är som värst för då krashar den, jag får ingen förvarning :/ har suttit med aktivitets varnaren uppe men den visar ändå inget specielt och POFF så krash :/

här är den nya aktivitets hanteraren med "Visa processer för alla användare" på :/
http://img27.imageshack.us/img27/778/nyaktivitets.jpg

1
Skriv svar