Råd om ny skärm samt GPU. hjälp uppskattas

Medlem
Råd om ny skärm samt GPU. hjälp uppskattas

Tjabba
Det är dags att uppdatera kommandocentralen och jag har beslutsångest i vad jag ska välja för skärm

Jag har dålig koll på skärmar överlag men jag tänkte investera i det nya GTX 1070 i juni. Till det vill jag ha en skärm som kan leverera.

Tänkte först på en 4K skärm men sen fick berättat för mig att de kommer dela ut bäst resultat med en 1440p skärm med 144hz. Jag spelar främst singleplayer spel och vill ha läcker och fin grafik, men även emellanåt så lirar jag oxå också CS, LOL etc och vill ta nytta av 144hz.

Min fråga är hur pass viktig är dessa G-Sync alternativt Freesync funktioner?
Om jag vill ha 1070 GPUn måste jag då köpa en G-sync kompitabel skärm för att kunna kräma ur den fina grafiken? Grejen är att G-sync är ganska mycket dyrare och jag undrar om ett Nvidia GPU ens kommer fungera i en skärm som stödjer Freesync? Och om de fungerar men utan freesync, vad går jag då miste om?

Tack på förhand.

Medlem

Skulle denna vara en bra matchning till ett Nvidia 1070?
https://www.inet.se/produkt/2205362/acer-27-predator-xg270hu/...

Medlem

Tänkte du köra 1070 är det ju en G-sync skärm som gäller.


signatur

<3

Medlem

Ok, tack!
Så långt är jag med, men tänkte hur pass mycket skillnaden med G-sync / Freesync är.
Om det 1070 ens skulle fungera med skärmen jag länkade ovan eller om jag behöver ett t.ex Radeon kort för de.

Och om de fungerar, fast Freesync funktionen inte används hur pass mycket inverkar de? Liksom blir de stor skillnad på bilden med eller utan Freesync. Är den skillnad de blir värd de extra tusenlapparna man måste lägga för en G-sync kompitabel skärm? Kör för tillfället på ett gtx 680ti.

Medlem

1070 funkar absolut med skärmen du länkade. Dock osäker på om nVidia kort kan utnyttja Freesync.


signatur

<3

1
Skriv svar