Titel Frågvis
Registrerad 2007-12-08
Inlägg 26
Tjena, börjar tröttna på min Razer Naga främst pga att jag tycker den är alldeles för liten.
Kollade idag på Qpad 5k och Steelseries Ikari och dom kändes mer "rätt" storlek för mig.
Frågan är då vilka gaming möss är egentligen störst? och bäst?
Alltså vill ej ha små typ Naga.
Titel Storröjare
Registrerad 2010-05-12
Inlägg 2 916
Titel Veteran
Registrerad 2009-05-01
Inlägg 1 168
Kör med steel series xai... Tycker det är gött att ha enkelheten och slippa alla 18261238 funktioner för att få musen att kännas bekväm.
Titel Moderator
Registrerad 2005-10-30
Inlägg 4 884
Ladestam skrev:
Kör med steel series xai... Tycker det är gött att ha enkelheten och slippa alla 18261238 funktioner för att få musen att kännas bekväm.
This. Normalstorlek, men ack så jäkla skön att använda. En knapp förutom de obligatoriska för att ändra DPI, annars inget extra krusidulligt. Störst är den dock inte om du ska ha en bjässe till mus.
Raderad
Titel
Registrerad 2013-05-25
Inlägg 0
Känn, pilla och kläm. Det är mitt råd till dig.
Själv gillar jag dom små och tighta och utan femtioelva onödiga knappar som aldrig använts, som Razer Abyssus.
Titel Veteran
Registrerad 2007-03-02
Inlägg 864
mordsint skrev:
Själv gillar jag dom små och tighta och utan femtioelva onödiga knappar som aldrig använts, som Razer Abyssus.
Det är ett bra råd, man kan aldrig veta vilken form som ligger bäst under din hand utan att känna efter själv. Jag tycker att små möss är perfekta för hög sensitivitet där man styr den med fingerspetsarna men jag kör själv med lägre sensitivitet vilket innebär stora svep med hela handen så för mig är det stora ergonomiska möss som gäller.
För att vi ska kunna hjälpa dig så är det bra att veta vilka kriterier du önskar & vilken typ av spel du föredrar.
Titel Veteran
Registrerad 2007-03-02
Inlägg 864
Såhär tänker jag mig att olika datormusägare luktar,
Saitek Cyborg - Stark doft av AXE & fruktigt hårvax
Steelseries - Bär ingen parfym men luktar ändå gott
Corsair - Luktar tonåring, strumpor & starkcider
Razer - Lätt parfymerad svettdoft, förutom Nagan som osar instängd källare
Logitech - Luktar soppa
Microsoft - Luktar sjukhus
Creative - Senapsgas
Hoppas det hjälper! ^^
Titel Stammis
Registrerad 2007-05-01
Inlägg 316
Jag använder själv Roccat Kone[+] och Logitech G500. Du bör nog smita in på t.ex. Media Markt/Elgiganten osv och kika på vad de har för möss där och känna runt lite.
Titel Frågvis
Registrerad 2007-12-08
Inlägg 26
Läste att Qpad musen var ngn OEM mus dom köpt in från Kina. Så den blir det inte. Lutar mot en Ikari nu. Jag spelar mest MMO spel så därav mitt Naga köp. Men den är helt enkelt för liten. Vill inte ha ngn WOW-brandad mus heller.
Vekar inte som Razer har några möss som är större än Ikari i alla fall.
Titel Hemmavan
Registrerad 2008-11-30
Inlägg 188
Mionix naos 5000!!! Jag mår fysiskt och psykiskt dåligt när jag så mycket som tittar på andra efter att ha använt den. Utan snack den bästa musen på marknaden, look it up! (Det är möjligt att de finns någon nya i samma klass, den har några år på nacken nu. Men du hittar inte en bättre mus, de lovar ja dig
)
Titel Proffs
Registrerad 2010-04-16
Inlägg 1 713
Om du kan få tag på en Sidewinder någon stans rekommenderar jag en sådan, (alltså inte X3/5/8 utan originalet) riktigt stor mus, snygg som fan.
förutom det finns det visserligen bara 2 extra knappar.
Dpi:n ändras snabbt via 3 knappar för 3 förbestämda läggen.
Själv haft den i ett par år nu och tycker den är underbar.
Titel Stammis
Registrerad 2010-12-01
Inlägg 540
Titel Proffs
Registrerad 2007-03-15
Inlägg 2 131
En som är väldigt overlooked är Ace (of Sweden)'s Edge. Jag har en Edge 3200, och skulle aldrig kunna gå till en annan nu.
Det bästa med den är "finger-hyllan" du kan se monterad i bild här.
http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/00/08/45/26/97/8/edge3200+box.jpg
Kanske inte verkar som en stor grej, men jäklar vilken skillnad det gjorde för mig! Rekomenderas!
Titel Storröjare
Registrerad 2008-01-26
Inlägg 2 569
gejlemo skrev:
Frågan är då vilka möss är egentligen störst? och bäst?
Alltså vill ej ha små
mordsint skrev:
Själv gillar jag dom små och tighta
HÖHÖ
Titel Storröjare
Registrerad 2008-01-26
Inlägg 2 569
Soothsayer skrev:
Mionix naos 5000!!! Jag mår fysiskt och psykiskt dåligt när jag så mycket som tittar på andra efter att ha använt den. Utan snack den bästa musen på marknaden, look it up! (Det är möjligt att de finns någon nya i samma klass, den har några år på nacken nu. Men du hittar inte en bättre mus, de lovar ja dig

)
Tänker köpa en sån men stör mig ändå lite på klickljudet som låter mycket mer än Mionix 3200
Titel Hemmavan
Registrerad 2008-11-30
Inlägg 188
B-B-B-Banänäbrääken skrev:
Soothsayer skrev:

)
Tänker köpa en sån men stör mig ändå lite på klickljudet som låter mycket mer än Mionix 3200
Jo det ljudet är ju såklart en smaksak, men jag tycker de är charmigt. Dock är jag en sån som har skrivmaskinsbrytare på mitt tangentbord också så. Låter som en liten klickoniorkester när man spelar något intensivt med mus/tagentbord... helt underbart
Titel Storröjare
Registrerad 2007-10-29
Inlägg 3 070
Mellansalt skrev:
Logitech G9, såklart!
G9 är ju om något ännu mindre än Naga, verkligen inte en mus jag kan rekommendera efter startinlägget. Däremot Logitech G500 eller MX.
Testa ett gäng olika möss och hitta en du fastnar för. Mitt bästa råd är dock att satsa på en där man kan ställa in steglös scroll.
Titel Stammis
Registrerad 2010-07-09
Inlägg 441
Själv så kör jag en Cyborg R.A.T 7
Skit nöjd än så länge
Titel Stammis
Registrerad 2010-12-01
Inlägg 540
Citat:
G9 är ju om något ännu mindre än Naga, verkligen inte en mus jag kan rekommendera efter startinlägget. Däremot Logitech G500 eller MX.
Testa ett gäng olika möss och hitta en du fastnar för. Mitt bästa råd är dock att satsa på en där man kan ställa in steglös scroll.
Naga är 69 mm bred - G9x:an är 76 mm. Tycker att G9xan sitter som hand i handsken.
Finns även att välja hur man vill ha scrollen.
Titel Storröjare
Registrerad 2007-10-29
Inlägg 3 070
Mellansalt skrev:
Citat:
Naga är 69 mm bred - G9x:an är 76 mm. Tycker att G9xan sitter som hand i handsken.
Bredden är enligt mig ganska ointressant i det här fallet. G9 kan man endast använda med fingertopparna och måste således konstant ha armen delvis lyft. Fantastiskt dålig ergonomi på den jäkla skitråttan. G500 (tidigare G5) fyller ut hela handen och blir därför riktigt bekväm, G9 är bara obehaglig.
Äger för övrigt en G9 som ersatte min G5 för några år sedan. Missnöjd som få.
Titel Stammis
Registrerad 2010-12-01
Inlägg 540
kebbe skrev:
Mellansalt skrev:
Citat:
Bredden är enligt mig ganska ointressant i det här fallet. G9 kan man endast använda med fingertopparna och måste således konstant ha armen delvis lyft. Fantastiskt dålig ergonomi på den jäkla skitråttan. G500 (tidigare G5) fyller ut hela handen och blir därför riktigt bekväm, G9 är bara obehaglig.
Antar att du har händer som en smed & pianofingrar. För inget det du skriver om håller jag med om. Min rekommendation till TS stannar.
Puss på ljumsken. <3
Titel Storröjare
Registrerad 2007-10-29
Inlägg 3 070
Mellansalt skrev:
kebbe skrev:
Mellansalt skrev:
Citat:
Antar att du har händer som en smed & pianofingrar. För inget det du skriver om håller jag med om. Min rekommendation till TS stannar.
Puss på ljumsken. <3
Med någonting så subjektivt som ergonomin i en mus är det ganska självklart att du inte kommer att hålla med. Finns heller ingen anledning att diskutera om det. Vad som däremot är objektivt är att G9 är kort, platt och bred, medan t.ex. G500 är längre, högre och mer skulpterad efter ett grepp, vilket enligt mig är mer bekvämt.
Titel Stammis
Registrerad 2010-12-01
Inlägg 540
texttexttexttext
Citat:
citat
Citat:
citat
kebbe skrev:
Mellansalt skrev:
kebbe skrev:
Mellansalt skrev:
[quote]G9 är ju om något ännu mindre än Naga, verkligen inte en mus jag kan rekommendera efter startinlägget. Däremot Logitech G500 eller MX.
[/quote]
Puss på ljumsken. <3
Med någonting så subjektivt som ergonomin i en mus är det ganska självklart att du inte kommer att hålla med. Finns heller ingen anledning att diskutera om det. Vad som däremot är objektivt är att G9 är kort, platt och bred, medan t.ex. G500 är längre, högre och mer skulpterad efter ett grepp, vilket enligt mig är mer bekvämt.
TS nämnde att han gillar Qpad 5k, utgår efter hans smak.
Qpad 5K
Length...................................125mm
Width left wing to right wing.....90mm
Hight.....................................42mm
G9x
width x depth x height) mm
82×108×37
Logitech G5 6*14*4.5 (W,D,H)
I REST MY CASE
Titel Kändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 7 162
Tidigara hade jag en Razer men var aldrig nöjd med den. Nu kör jag med en logitech och är mycket nöjd.
Titel Kändis
Registrerad 2007-06-12
Inlägg 7 860
Logitech G400. Perfektion.
Titel Storröjare
Registrerad 2007-10-29
Inlägg 3 070
Mellansalt skrev:
texttexttexttextCitat:
citat
Citat:
citat
kebbe skrev:
Mellansalt skrev:
kebbe skrev:
[quote="Mellansalt"][quote]G9 är ju om något ännu mindre än Naga, verkligen inte en mus jag kan rekommendera efter startinlägget. Däremot Logitech G500 eller MX.
[/quote]
Finns även att välja hur man vill ha scrollen.[/quote]
Puss på ljumsken. <3
Qpad 5K
G9x
82×108×37
I REST MY CASE
Så du utgår ifrån Qpad och rekommenderar en mindre mus? Låter vettigt. G9 är blott 2 cm från att vara kvadratisk, ingen stor kvadrat heller med sina 8x8 cm. Långt ifrån ett naturligt grepp för en normalstor hand (som, om du inte visste det, är avlång och betydligt längre än vad den är bred).
Hur man än ser det så är G9 byggd för att styras med fingertopparna, därför kan den även vara hur bred som helst men fortfarande kännas minimal. Tar man av skalet på den är den dessutom inte mycket större än en löjlig "laptopmus".
Titel Stammis
Registrerad 2010-12-01
Inlägg 540
kebbe skrev:
Mellansalt skrev:
texttexttexttextCitat:
citat
Citat:
citat
kebbe skrev:
Mellansalt skrev:
[quote="kebbe"][quote="Mellansalt"][quote]G9 är ju om något ännu mindre än Naga, verkligen inte en mus jag kan rekommendera efter startinlägget. Däremot Logitech G500 eller MX.
[/quote]
Finns även att välja hur man vill ha scrollen.[/quote]
Äger för övrigt en G9 som ersatte min G5 för några år sedan. Missnöjd som få.[/quote]
Puss på ljumsken. <3
Qpad 5K
G9x
82×108×37
I REST MY CASE
Så du utgår ifrån Qpad och rekommenderar en mindre mus? Låter vettigt. G9 blott 2 cm från att vara kvadratisk, ingen stor kvadrat heller med sina 8x8 cm. Långt ifrån ett naturligt grepp för en normalstor hand (som, om du inte viste det, är avlång och betydligt längre än vad den är bred).
Hur man än ser det så är G9 byggd för att styras med fingertopparna, därför kan den även vara hur bred som helst men fortfarande kännas minimal. Tar man av skalet på den är den dessutom inte mycket större än en löjlig "laptopmus".
tl;dr. Hoppa & skit så får du randiga ben.
Titel Proffs
Registrerad 2007-03-15
Inlägg 2 131
Mogen respons där, och väldigt konstruktivt. ;) Han har ju dock faktiskt rätt om formen. Hur en sak är formad, är inte åsiktsbaserad. Den är näst intill kvadratiskt, det kommer du inte undan.
Däremot hela den diskussionen vet jag inte hur nödvändig den är.. I vilket fall anser jag att man alltid ska känna på en mus innan man köper den. Båda mössen ni rekommenderar har ju nu nämnts, så nu är det väl upp till ts att avgöra vilken han gillar bäst, om någon av de.
Raderad
Titel
Registrerad 2013-05-25
Inlägg 0
kebbe skrev:
G9 kan man endast använda med fingertopparna och måste således konstant ha armen delvis lyft.
Har aldrig sett någon som spelar med armen delvis lyft med fingertoppgrepp. Har du missuppfattat det greppet möjligtvis?
Med fingertoppgreppet så greppar du musen med fingertopparna, har medium/hög sens och låter handen vila mot bordet på nedre delen av handflatan. Du lyfter i princip aldrig armen överhuvudtaget om du använder ett fingertoppgrepp. Däremot kan du få trötta fingrar eftersom att dom utgör större delen av alla rörelser med musen.