Medlem
Ram minne, lönt?

Tja sitter på en
[http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601364]

Då där är 8gig ram minne så tänkt jag köpa ytterligare 8 så jag får 16gig ram nu inför bf3 men är det lönt, kommer det att hjälpa?

Mvh Rickard


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Tror inte man behöver mer än 8GB.

Har bf3 stöd för 64 bit ens?

Medlem

Inte för att vara den men varför skulle ett spel som har grafik inställningar höga nog att ge en High-end dator med dom senaste prylarna en hård match inte ha 64 bit stöd?

Men sant man behöver nog inte mer än 8GB men det beror ju på vem man frågar.

Tror inte jag sett sån köpa ny hårdvara hysteri sedan Crysis.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tror inte man behöver mer än 8GB.

Har bf3 stöd för 64 bit ens?

Ja, BF3 har stöd för 64 bit.

Medlem

Vad menar ni med 64 bit stöd?

Menar ni att spelet fungerar att köra på Win7 x64 eller menar ni att det är 64 bits binärer?

Om spelet är en 32 bits process så har jag förstått det som att en process t.ex. BF3.exe inte kan använda mer än 4 GB oavsett hur mycket minne du har i burken.

Jag har letat runt lite och när man läser runt i lite forum så verkar det vara en 32 bits process, vad de menar med att det är optimerat för 64 bit OS känns lite luddigt. Kanske att den är kompilerad med /LARGEADDRESSAWARE vilket gör att processen kan använda 4GB minne om den körs i ett 64 bit OS?

Jag tror inte du behöver mer än 8 GB minne. Och om du mot förmodan skulle behöva det så kan du ju köpa det efter att spelet har kommit

Medlem

Nej, det är inte värt det, såvida du inte kör en massa VMs samtidigt som du spelar.

Medlem

Ramminne är så jädrans billigt nu för tiden. Så ram är alltid (nåja, nästan alltid) värt köpet. 8 gig kommer inte vara "wow" länge till. Så jag tycker att det helt klart är värt det!

Medlem

Jag körde betan med 4gb, gick upp i 90% minnesanvändning så när jag ändå ville ha SSD så tog jag 4gb till, mer än 8 behövs inte för gaming imo.

Edit: Dock kan det vara värt hundralapparna att man får fullt med RAM på moderkortet, det är snyggare

Medlem

Mer Ram är nästan alltid värt, speciellt om du har många progg (processer) igång som standard.
Så billigt Ram är nu, så...


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Tryck in så mycket som får plats. Billigt nu.


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Billigt men onödigt, mer än 8Gb är svårt att motivera såvida inte datorn är full med övrig skit som segar ner...
Men gör som du vill så klart, själv skulle jag ha satsat på att spara till en SSD eller ett bättre grafikkort, där iaf skillnaden i prestanda är märkbar
Eller ivybrige för den delen

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Billigt men onödigt, mer än 8Gb är svårt att motivera såvida inte datorn är full med övrig skit som segar ner...
Men gör som du vill så klart, själv skulle jag ha satsat på att spara till en SSD eller ett bättre grafikkort, där iaf skillnaden i prestanda är märkbar
Eller ivybrige för den delen

Det går fortare än du tror... Jag hade 8 MEGAbytes på min första Pc, viket då var mycket.

Apropå.... http://wiki.answers.com/Q/Bill_gates_quote_in_1981_regarding_...


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

inte lönt att skaffa över 8gb. gör som grumbledock och spara till en SSD

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Grumbledock:

Billigt men onödigt, mer än 8Gb är svårt att motivera såvida inte datorn är full med övrig skit som segar ner...
Men gör som du vill så klart, själv skulle jag ha satsat på att spara till en SSD eller ett bättre grafikkort, där iaf skillnaden i prestanda är märkbar
Eller ivybrige för den delen

Det går fortare än du tror... Jag hade 8 MEGAbytes på min första Pc, viket då var mycket.

Apropå.... http://wiki.answers.com/Q/Bill_gates_quote_in_1981_regarding_...

QUESTION: I read in a newspaper that in 1981 you said, ``640K of memory should
be enough for anybody.'' What did you mean when you said this?

ANSWER: I've said some stupid things and some wrong things, but not that. No
one involved in computers would ever say that a certain amount of memory is
enough for all time.

http://groups.google.com/group/alt.folklore.computers/msg/99c...

Till alla som säger att man skall "trycka in så mycket som möjligt" varför? Om man bara spelar på datorn så förstår jag inte varför man skall ha så mycket minne. De flesta av spelen är dag är ändå bara 32 bits binärer som max kan använda 4GB minne och hur många spel använder mer än 2GB minne idag?

Jag säger inte emot att man någon gång i framtiden kommer behöva mer än 8 GB men antagligen kommer man då behöva snabbare minne eller eller minne som kör på lägre volt eller vilja köra på annat minne än dagens av någon annan orsak. Även om det är billigt så är det väl bättre att spara pengarna till ett snabbare grafikkort eller något annat som faktiskt gör någon skillnad?

Medlem
Skrivet av Jurgen:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Grumbledock:

Billigt men onödigt, mer än 8Gb är svårt att motivera såvida inte datorn är full med övrig skit som segar ner...
Men gör som du vill så klart, själv skulle jag ha satsat på att spara till en SSD eller ett bättre grafikkort, där iaf skillnaden i prestanda är märkbar
Eller ivybrige för den delen

Det går fortare än du tror... Jag hade 8 MEGAbytes på min första Pc, viket då var mycket.

Apropå.... http://wiki.answers.com/Q/Bill_gates_quote_in_1981_regarding_...

QUESTION: I read in a newspaper that in 1981 you said, ``640K of memory should
be enough for anybody.'' What did you mean when you said this?

ANSWER: I've said some stupid things and some wrong things, but not that. No
one involved in computers would ever say that a certain amount of memory is
enough for all time.

http://groups.google.com/group/alt.folklore.computers/msg/99c...

Till alla som säger att man skall "trycka in så mycket som möjligt" varför? Om man bara spelar på datorn så förstår jag inte varför man skall ha så mycket minne. De flesta av spelen är dag är ändå bara 32 bits binärer som max kan använda 4GB minne och hur många spel använder mer än 2GB minne idag?

Jag säger inte emot att man någon gång i framtiden kommer behöva mer än 8 GB men antagligen kommer man då behöva snabbare minne eller eller minne som kör på lägre volt eller vilja köra på annat minne än dagens av någon annan orsak. Även om det är billigt så är det väl bättre att spara pengarna till ett snabbare grafikkort eller något annat som faktiskt gör någon skillnad?

Visst, räknas man som den som förmodligen betytt mest för Pc datorer, så vill man knappast bli ihågkommen för ett sånt uttalande och förnekar, oavsett om det är sant eller inte.

Hur det verkligen förhåller sig vet väl bara Bill Gates och de han isåfall yttrade det till.

Här har du en annan Bill som förnekar något han inte vill kännas vid.
http://www.youtube.com/watch?v=JUDppdVXeMw
Hur det gick sen, vet vi alla, men det krävdes riktiga förhör för att få fram sanningen och inte bara en dementi till random journalist.

Men visst har du till stor del rätt ang Typ/formfaktor/volt och att det är sällan det verkligen behövs större mängder Ramminne idag.
Dock finns det en del som kör minnesintensiva saker i bakgrunden och förutom kostnaden, så är mera minne inget negativt förutom när man klockar upp datorerna.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

vad ska jag uppgradera för att maxa spelet, gjorde det i betan med lite små lagg, då jag flashat mitt "xFx Radeon HD 6950 till ett 6970" och även klockat min prosessor till 3,7 ghz och jag har en ssd på 60 gig där jag kör spelet igenom men ändå lag :S


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem
Skrivet av USF-BH:

vad ska jag uppgradera för att maxa spelet, gjorde det i betan med lite små lagg, då jag flashat mitt "xFx Radeon HD 6950 till ett 6970" och även klockat min prosessor till 3,7 ghz och jag har en ssd på 60 gig där jag kör spelet igenom men ändå lag :S

Nu är iofs detta helt off topic, gör gärna en egen tråd istället.

Men för att inte lämna dej tomhänt så är det enda du kan göra att köpa ett till 6970, Ultra på betan var egentligen bara high, så det blir ännu tyngre. BF3 är tungt som sten!

Medlem

Inte för bf tror jag... men förra året sa man ju att 4gb räckte till allt och var är vi nu? Skulle nog inte skada.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Du kommer antagligen inte märka skillnad på 8 eller 16 GB RAM i BF3.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

okej


signatur

Snusar till varje pris!

Inaktiv

skratt.. jag har bara 4gb och inte haft ngt problem än i bf3

1
Skriv svar