Medlem
Ram problem...

Kör med följande hårdvara för tillfället:

Moderkort: Gigabyte EP43-UD3L
Cpu: Intel Core 2 Duo E6700
Ram: 2 Gb(2*1024) PC2-5300 (333 MHz)
NVIDIA GeForce 7900 GTX 512MB
850W nätdel

Funkar som den ska med denna konfig, inget klockat eller så

Köpte nya ram för nån månad sen
Crucial DDR2 BallistiX PC6400 (4*1024)

Som jag plockat i och ur några gånger nu, märker en jäkla skillnad i hastighet på systemet med dessa i istället för de gamla men problemet är att det funkar kanon på en nyinstallerad W7 64 i några dagar-nån vecka
sen börjar de blå rutorna dyka upp, blir korrupta filer här och där, fått installera om W7 2 gånger på kort tid pga korrupta windowsfiler.

och även första uppstart med dessa minnen är inte alltid helt problemfritt, har några gånger resulterat i att alla fläktar går igång, men ingen bild kommer och inget börjar laddas.

Några förslag på lösning? något minne som är kass? nån inställning i bios eller vad?
Har plockat rätt så mkt med hårdvara i mina dar men det här löser jag inte... -_-

brainstorma!

Medlem

verkar vara fel på något av stickorna...testa en och en eller kör en minnes diagnos, tror inte memtest funkar så testa Windows Memory Diagnostic...

men som sagt det verkar vara fel på ett eller flera minnen, jag hade nog kört med två 2gb istället för 4 1gb...mindre risk för fel...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Har kört windows egna test ett flertal gånger men det visar inga problem, inte ens när windows kraschat pga korrupta startfiler

Medlem

Kan nog hålla med Propy om att det nog vart bättre att köpa 2x2gb istället för 4x1gb.

Kan ju va värt att kolla med gigabyte i fall att det kan vara problem med den ram modellen till moderkortet eller om en eventuell BIOS uppgradering skulle kunna lösa problemet.

Medlem

Men testa ändå med ett åt gången för att se ifall det är något problem med något av dem iaf

men de andra problemen du har, med fläktar och sånt, så får jag hålla med Saarela81 uppdatrera BIOS och kolla så att det stödjer det du stoppar i...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

1
Skriv svar