Razer Mamba Tournament Edition - Recension

Medlem
Razer Mamba Tournament Edition - Recension

Det var dags att införskaffa sig en ny mus så det fick bli en Razer Mamba Tournament Edition, som jag nu tänkte att jag likväl kunde skriva en recension om efter lite drygt 1 veckas användning.

Mamba VS. Tournament Edition

Det finns 2 olika versioner av den här musen från Razer. Ena heter bara Mamba och den andra heter Mamba Tournament Edition.
Vad skiljer den ena ifrån den andra? Jo, Mamban är trådlös och Mamba Tournament Edition är trådad. Andra skillnader är:

1. Den trådade versionen har ett ungefärligt pris på 890:- (T.e.x. på Hemmashoppen), och den trådlösa har ett ungefärligt pris på inte mindre än 1490:-. Det är alltså ytterligare 600:- som man skall behöva spendera för att få den trådlösa versionen, och på vissa ställen så är den t.o.m betydligt dyrare än så.

2. På Mamba Tournament Edition så är Razer loggan belyst. På Mamban är den inte det (Blanksvart).

3. Mamba har som Razer kallar det "Adjustable Click Force" teknologin, vilket Tournament Edition inte har.

4. Tournament Edition väger 133g medan Mamba väger 125g. Ingen märkvärd skillnad direkt, men värt att notera i vilket fall som helst.

Jag kan dock inte jämföra dessa två mellan varandra ytterligare eftersom jag själv inte har testat den trådlösa versionen. Vad jag däremot kan göra är att dela med mig utav vad andra användare har sagt om den, och då har jag bland annat läst om att vissa upplever Mamban som baktung pga batteriet som sitter där bak och jag har även hittat rapporter från användare som skriver att musen ibland tappar förbindelsen av någon anledning. Flertalet av användarna anser dock att det är en av de bättre trådlösa spelmössen som man kan hitta på dagens marknad, så för majoriteten av användarna så verkar musen fungera som den ska.

Själv så förstår jag dock inte varför man skulle vilja köpa den trådlösa versionen, eller vilken annan trådlös mus överhuvudtaget. Först och främst så är Mamban i det här fallet betydligt dyrare än den trådade, vilket trådlösa spelmöss generellt sätt också tenderar att vara. Man kommer även behöva tänka på att inte glömma ladda batteriet i musen t.ex. under nattetid via laddstationen som följer med, för i annat fall så kommer batteriet att ta slut eftersom batteriets livstid endast är 20(!) timmar vid normalt användande. Känns som att det bara är en ytterligare grej man skall behöva tänka på, och det klarar jag mig helst utan. Om man köper en trådad mus så slipper man alla dessa bekymmer med att musen man använder t.ex. helt plötsligt skall sluta fungera pga batteribrist och dylikt..

Visst.. Jag får ju hålla med om att det är snyggare med trådlösa möss, och speciellt tillsammans med laddstationen som följer med Mamban, som även den är belyst. Att inte behöva ha en sladd till musen är väl skönt det också på vissa sätt, men inte heller ser jag direkt några problem egentligen med att ha just en mus med sladd så jag kommer därför också fortsätta med det.

Tournament Edition

Det första man lägger märke till när man har anslutit musen till datorn för första gången, är de vågliknande färgeffekterna som uppstår på kanterna av musen i regnbågens alla färger. Färgeffekterna, som det finns många att välja mellan härstammar från Chroma "teknologin" som Razer först introducerade 2015. Chroma tillåter dig som användare att anpassa och välja mellan 16,8 miljoner olika färgalternativ och 6 olika ljuseffekter till antingen ditt Razer Chroma tangentbord, musmatta, headset eller som i det här fallet din mus.

Musen i sin helhet känns väldigt skön att hålla i. Man har ett fast och bra grepp om den med alla slags "greppstilar" t.ex. Palm, Claw och Fingertip. Man kan göra Tilt-Clicks med skrollhjulet vilket var en positiv överraskning, som definitivt kan vara till stor hjälp i spel men även vid vanligt datoranvändande för diverse valfria kommandon. Skrollhjulet har en skön och räfflad greppyta.

Det finns två knappar överst på musen samt två andra knappar som båda är placerade på den vänstra sidan. Musen kan lämpa sig bra för de flesta spelgenres tror jag. Folk som spelar MMORPG spel kan nog ha glädje utav musen också med tanke på Tilt-Click funktionen på skrollhjulet som ger plats för två extra knapptryckningar som kan vara till hjälp in-game.

Jag har testat att spela Battlefield 4, War Thunder, Dying Light och GTA V med Razer Mamba Tournament Edition och den har presterat väldigt bra hittills. Snabb aktion i FPS spel som Battlefield 4 med hjälp av musens grymma 5G lasersensor, och bara en riktigt härlig känsla generellt sett vid användande. Tycker om den minst lika mycket som min tidigare spelmus, SteelSeries Sensei Pro Grade som jag gladeligen använde i ca 5 år och som man fortfarande inte finner några skavanker på.

Den lämpar sig minst lika bra för dagligt användande som i spel, och RGB belysningen gör musen lite mer personlig vilket är kul, trots att jag för det mesta bara använder Vit färg. Synapse 2.0 heter det Razerutvecklade programmet som man använder för att sköta musens samtliga inställningar. Synapse är ett väldigt användarvänligt program och det är enkelt att konfigurera musen till precis som man vill ha den och det finns även möjlighet att via Razer's Chroma Workshop SDK ladda ner effekter till sin Razer Chroma utrustning och få den att t.ex. integrera och samspela tillsammans med spel som CoD Black Ops 3, Overwatch m.fl så att musen exempelvis lyser/blinkar rött när du blir skjuten eller lyser i valfri färg när du har en Killstreak Reward redo att använda. Razer låter även användarna att utveckla sina egna program via Chroma SDK ifall man har den kunskapen, så det finns gott om potential till att utveckla egna program och skapa de funktioner man alltid velat ha.

PROS
* Ergonomisk och bekväm att hålla i
* 16,000 DPI
* Bra och användarvänlig programvara
* Presterar lika bra vid vanligt datoranvändande som i spel
* Material som ger dig bra grepp om musen
* Grym RGB belysning och färgeffekter
* Väldigt anpassningsbar + möjlighet till att skapa egna program för musen

CONS
* Dyrare än de flesta spelmössen på marknaden
* Liten glipa vid knappen på vänstra sidan där ljuset lyser igenom

Övriga bilder

Musen ifråga införskaffades (köptes) från Hemmashoppen. Kan varmt rekommendera den här butiken, väldigt snabb leverans och alltid ett trevligt bemötande!

Jag hoppas att min recension kan vara till hjälp för någon. Det här är min första produktrecension någonsin så ha gärna det i åtanke Dem kommer att bli bättre!

phi
Medlem

Kreativ marknadsföring för siten om inte annat. Finns säkert någon dum jävel som inte fattar det.

Tummen upp.

Medlem
Skrivet av phi:

Kreativ marknadsföring för siten om inte annat. Finns säkert någon dum jävel som inte fattar det.

Tummen upp.

Var i kontakt med dem innan jag köpte musen, och fick den för ett rabatterat pris i utbyte mot att jag nämnde dem i min recension. Butiken ifråga har jag handlat från förut och recensionen hade jag gjort oavsett om jag hade fått musen billigare eller inte.

Medlem

Oavsett om det var en marknadsföringsgrej så var det en bra recension imo. Är ute efter en ny mus så man får tacka för informationen.


signatur

Submission is for the weak

1
Skriv svar