Snabb fråga, hjälp uppskattas:) Nytt bygge

Medlem
Snabb fråga, hjälp uppskattas:) Nytt bygge

Tjabba. Håller på med ett nytt bygge och skulle behöva lite snabb hjälp från er veteraner där ute.

Ska köpa nytt moderkort, processor och RAM. Min fråga är att moderkortet stödjer minneshastigheter från "Minneshastighet: 2133MHz (Upp till 3400MHz O.C)" kopierat från specifikationer.
Då är min fråga. Klarar den av att köra dessa 3000mhz minnen eller bör jag gå på 2133 varianten av samma minnen? Vad är den egentliga skillnaden i hastigheten av minnen och hur kommer det annars att gå att köra dessa 3000mhz minnen i denna moderbrädan?:) misstänker att de blir att dom körs i 2133mhz ändå så att de inte blir nån större skillnad men vill vara säker.

ASUS Z170 PRO GAMING är moderbrädan

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Röd är dom RAM jag tänkt köpa

Och en i7 6700k Skylake.

Vill beställa innan måndag så de hinner postas fort, så skulle uppskatta snabbt svar av nån kunnig, hjälpsam själ därute :D!

Tack på förhand
// Johan.

Medlem

När det gäller ram hastigheter och spel så är det ingen större skillnad över 1600mhz, någon fps hit eller dit. Om du däremot kör på ett integrerat grafik kort så kommer hastigheten spela roll. Sen är ju en fråga om den CPU du har klarar hastigheten på ditt minne och enligt intel så stödjer den 1866 och 2133mhz ddr4 men det kan funka med snabbare. Du måste också tänka på latenser på minnen. 2133 ligger CL13 och 3000 ligger CL15 så det skiljer ungefår 0.5ns i access tid.

Korfattat det är inte säkert att din CPU vill leka med 3000mhz minnena och du kommer inte se skillnad i spel men in tyngre applikationer som videokodning blir det bättre med snabbt minne då mer data skyfflas runt. Jag personligen hade nog gått på 2133Mhz och överklockat men som sagt upp till dig.

Läs mer här:
http://techbuyersguru.com/gaming-ddr4-memory-2133-vs-26663200...

EDIT: Om du vill köra snabba minnen med din CPU så måste du leka i BIOS med XMP profilerna för att få det att funka men som sagt det borde gå men är inte säkert och i spel ser du ingen skillnad.

Medlem
Skrivet av zumo:

Tjabba. Håller på med ett nytt bygge och skulle behöva lite snabb hjälp från er veteraner där ute.

Ska köpa nytt moderkort, processor och RAM. Min fråga är att moderkortet stödjer minneshastigheter från "Minneshastighet: 2133MHz (Upp till 3400MHz O.C)" kopierat från specifikationer.
Då är min fråga. Klarar den av att köra dessa 3000mhz minnen eller bör jag gå på 2133 varianten av samma minnen? Vad är den egentliga skillnaden i hastigheten av minnen och hur kommer det annars att gå att köra dessa 3000mhz minnen i denna moderbrädan?:) misstänker att de blir att dom körs i 2133mhz ändå så att de inte blir nån större skillnad men vill vara säker.

ASUS Z170 PRO GAMING är moderbrädan

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Röd är dom RAM jag tänkt köpa

Och en i7 6700k Skylake.

Vill beställa innan måndag så de hinner postas fort, så skulle uppskatta snabbt svar av nån kunnig, hjälpsam själ därute :D!

Tack på förhand
// Johan.

oftast spelar det ingen roll hur snabba du köper då du har det andra värdet cl eller som det brukar heta latency som stiger när mhz ökar.. dom tar ut varandra

https://linustechtips.com/main/topic/289184-which-is-better-d...

1
Skriv svar