Känner igen frustrationen
Nu är det socket-1155 som gäller för de flesta moderkort och processorer (Intel i3 och i5) medan socket-2011 är det absolut nyaste och där finns enbart Intel i7 processorer (om jag förstått det rätt).
Personligen tror jag att socket-1155 med en Intel i5 3570k räcker gott och väl för spelande av de mest krävande spelen som finns ute idag, precis som
Njafnatte sade. En i7 krävs väl mest om man pysslar med film och dylikt. Hur länge man kommer köra med socket-1155 har jag ingen aning om men det verkar som att det kommer vara kvar lite längre än förra socket-versionen.
Skillnaden mellan Sandy- och Ivy Bridge är generationen/tekniken på processorn (no shit

) där Sandy släpptes förra året och Ivy det här året. Sandy B hade tydligen värmeproblem om man överklockade det, medan nyaste Ivy B skall vara mycket stabilare och bättre.
Se bara till att köpa ett moderkort med ett z77-chipset om du vill ha en Ivy B, annars måste du kanske uppdatera BIOS på moderkortet om det har ett äldre chipset, vilket är både lite krångligare och kanske lite onödigt eftersom z77-chipset är det "nya som gäller".
Geforce GTX 670 är tydligen ett ruggigt bra kort med stabila drivisar och grymt bra för de 2500kr (och uppåt) som det kostar, klocka den och kortet är minst lika bra som GTX 680. Nu har jag visserligen inte kortet själv men om jag skulle köpa nytt så är det nog det kortet plus en i5 3570k processor. Annars kan man vänta tills priset sjunker på GTX 660Ti som släpptes i torsdags och som är identiskt med 670 utom minnesbussen på 196-bit ist. för 256-bit vilket gör ett par % i prestanda.
Hoppas att mitt pladdrande hjälpte lite iaf