Socket 1155 vs 2011 m.m.

Medlem
Socket 1155 vs 2011 m.m.

Behöver eran expertishjälp boys n girls.

Nu är det så, att jag försöker bygga ihop en dator i förväg (såvida jag kan få min iMac såld),
Efter mycket frustration och svordomar så söker jag eran hjälp.

Problemet är att det kommit ut så enormt mycket på så kort tid på marknaden så jag är helt lost igen.
Sist jag pysslade med PC så var socket 1155 topnotch, Men nu finns det 2011. WTH?

Då undrar jag, Hur stor är skillnaden mellan socket 1155 och 2011, och vad är skillnaden, SandyBridge/Ivy Bridge och blaha blaha...

Samt, Nvidias GTX 670 är det något att hänga i julgranen? Eller är det ett grafikkort som Nvidia bara spottade ut på marknaden för att tjäna en snabb hacka?

Tacksam för svar.

Medlem

Mycket beror på budget naturligtvis. Svårt att ge tips när man inte vet hur mycket saker kan kosta. Tipsar om lite bra artiklar gällande CPU och GFX istället.

Grafikkort http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-revi...
CPU http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-cpu-review-overclo...

Medlem

3500 på GFX drygt, och max 3000 på Cpu.

i5 och i7, Aldrig förstått vad skillnaden är.

Medlem

GFX 670 är ett alldeles förträffligt grafikkort tycker jag. Om man även lägger till lite extra cash så får man ett som är lika bra/bättre än referensmodellen av GTX 680.

i7 är helt enkelt snabbare och bättre än i5, men det är så liten skillnad att en i5 räcker utmärkt och du kommer inte att märka någon skilland. i5 3570K ligger väl runt 1500-2000 skulle jag tippa. Men om du är beredd att spendera 3000 på cpu så visst varför inte en i7 då.

Medlem

Känner igen frustrationen

Nu är det socket-1155 som gäller för de flesta moderkort och processorer (Intel i3 och i5) medan socket-2011 är det absolut nyaste och där finns enbart Intel i7 processorer (om jag förstått det rätt).

Personligen tror jag att socket-1155 med en Intel i5 3570k räcker gott och väl för spelande av de mest krävande spelen som finns ute idag, precis som Njafnatte sade. En i7 krävs väl mest om man pysslar med film och dylikt. Hur länge man kommer köra med socket-1155 har jag ingen aning om men det verkar som att det kommer vara kvar lite längre än förra socket-versionen.

Skillnaden mellan Sandy- och Ivy Bridge är generationen/tekniken på processorn (no shit ) där Sandy släpptes förra året och Ivy det här året. Sandy B hade tydligen värmeproblem om man överklockade det, medan nyaste Ivy B skall vara mycket stabilare och bättre.
Se bara till att köpa ett moderkort med ett z77-chipset om du vill ha en Ivy B, annars måste du kanske uppdatera BIOS på moderkortet om det har ett äldre chipset, vilket är både lite krångligare och kanske lite onödigt eftersom z77-chipset är det "nya som gäller".

Geforce GTX 670 är tydligen ett ruggigt bra kort med stabila drivisar och grymt bra för de 2500kr (och uppåt) som det kostar, klocka den och kortet är minst lika bra som GTX 680. Nu har jag visserligen inte kortet själv men om jag skulle köpa nytt så är det nog det kortet plus en i5 3570k processor. Annars kan man vänta tills priset sjunker på GTX 660Ti som släpptes i torsdags och som är identiskt med 670 utom minnesbussen på 196-bit ist. för 256-bit vilket gör ett par % i prestanda.

Hoppas att mitt pladdrande hjälpte lite iaf


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem

socket 2011 används för intels extreme processorserie. Det jag förstått att man för vanligt använde inte vinner något på att använda extreme serien (inte ens för spel), samt att det är väldigt mycket dyrare.

Ivy bridge är en krympning av tillverkningstekniken, processorn jobbar lite kallare och drar mindre ström. I teorin skulle man kunna överklocka processorn mer men intel har troligen gjort nåt mer som gör att man inte kan överklocka den lika häftigt som sandy bridge processorerna. Grafikdelen är också uppdaterad i ivy bridge.

Vad som är lämpligt för dig är svårt att säga om du inte berättar vad du ska använda datorn till. i5 är billigt och bra för spel. i7, lite dyrare och bara snäppet vassare på spel men vassare på program som kan utnyttja flera cores.

Mitt förslag är att fråga i sweclockers forumet om du vill veta närmare, det är där de flesta entusiaster sitter


signatur

thank you, come again

Medlem

Tänk på att socket 1155 mer eller mindre avslutas med Ivy Bridge och ersätts redan nästa år. För ett mer framtidssäkert val hade jag satsat på 2011, som bland annat stöds av Intels avlägsna prestandaserie Ivy Bridge E. Själv tänker jag uppgradera till den plågsamt bortglömda i7 3820 nu i September. Fantastiskt hög prestanda för strax över 2000kr och presterar högre än närmsta 1155-CPU ur lådan.

Sätter man 3820 i ett annat perspektiv så presterar den likvärdigt med 3930k, vilken kostar det dubbla. Den presterar dessutom likvärdigt eller bättre än Ivy Bridge-värstingen 3770k, som ju tillhör en utgående socket.

Medlem
Skrivet av huxflux:

socket 2011 används för intels extreme processorserie. Det jag förstått att man för vanligt använde inte vinner något på att använda extreme serien (inte ens för spel), samt att det är väldigt mycket dyrare.

Ivy bridge är en krympning av tillverkningstekniken, processorn jobbar lite kallare och drar mindre ström. I teorin skulle man kunna överklocka processorn mer men intel har troligen gjort nåt mer som gör att man inte kan överklocka den lika häftigt som sandy bridge processorerna. Grafikdelen är också uppdaterad i ivy bridge.

Vad som är lämpligt för dig är svårt att säga om du inte berättar vad du ska använda datorn till. i5 är billigt och bra för spel. i7, lite dyrare och bara snäppet vassare på spel men vassare på program som kan utnyttja flera cores.

Mitt förslag är att fråga i sweclockers forumet om du vill veta närmare, det är där de flesta entusiaster sitter

Ska använda den till fotoredigering, lättare videoredigering (Då snackar vi Sony Vegas, inte extrema saker), och spela på.

Medlem
Skrivet av Sharpblade:

Känner igen frustrationen

Nu är det socket-1155 som gäller för de flesta moderkort och processorer (Intel i3 och i5) medan socket-2011 är det absolut nyaste och där finns enbart Intel i7 processorer (om jag förstått det rätt).

Personligen tror jag att socket-1155 med en Intel i5 3570k räcker gott och väl för spelande av de mest krävande spelen som finns ute idag, precis som Njafnatte sade. En i7 krävs väl mest om man pysslar med film och dylikt. Hur länge man kommer köra med socket-1155 har jag ingen aning om men det verkar som att det kommer vara kvar lite längre än förra socket-versionen.

Skillnaden mellan Sandy- och Ivy Bridge är generationen/tekniken på processorn (no shit ) där Sandy släpptes förra året och Ivy det här året. Sandy B hade tydligen värmeproblem om man överklockade det, medan nyaste Ivy B skall vara mycket stabilare och bättre.
Se bara till att köpa ett moderkort med ett z77-chipset om du vill ha en Ivy B, annars måste du kanske uppdatera BIOS på moderkortet om det har ett äldre chipset, vilket är både lite krångligare och kanske lite onödigt eftersom z77-chipset är det "nya som gäller".

Geforce GTX 670 är tydligen ett ruggigt bra kort med stabila drivisar och grymt bra för de 2500kr (och uppåt) som det kostar, klocka den och kortet är minst lika bra som GTX 680. Nu har jag visserligen inte kortet själv men om jag skulle köpa nytt så är det nog det kortet plus en i5 3570k processor. Annars kan man vänta tills priset sjunker på GTX 660Ti som släpptes i torsdags och som är identiskt med 670 utom minnesbussen på 196-bit ist. för 256-bit vilket gör ett par % i prestanda.

Hoppas att mitt pladdrande hjälpte lite iaf

Hjälpte enormt Tack så mycket

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tänk på att socket 1155 mer eller mindre avslutas med Ivy Bridge och ersätts redan nästa år. För ett mer framtidssäkert val hade jag satsat på 2011, som bland annat stöds av Intels avlägsna prestandaserie Ivy Bridge E. Själv tänker jag uppgradera till den plågsamt bortglömda i7 3820 nu i September. Fantastiskt hög prestanda för strax över 2000kr och presterar högre än närmsta 1155-CPU ur lådan.

Sätter man 3820 i ett annat perspektiv så presterar den likvärdigt med 3930k, vilken kostar det dubbla. Den presterar dessutom likvärdigt eller bättre än Ivy Bridge-värstingen 3770k, som ju tillhör en utgående socket.

Byggde ju ihop 2st olika datorer på inet.se
En med socket 2011 och en med 1155, Priset blev 600kr skillnad, trots samma komponenter förutom moderkort och cpu.
Därför undrar jag om det inte är bättre att lägga dom 600 extra då och få socket 2011 och lite framtidssäkrare burk.

Skrivet av DraxXus:
Skrivet av kebbe:

Tänk på att socket 1155 mer eller mindre avslutas med Ivy Bridge och ersätts redan nästa år. För ett mer framtidssäkert val hade jag satsat på 2011, som bland annat stöds av Intels avlägsna prestandaserie Ivy Bridge E. Själv tänker jag uppgradera till den plågsamt bortglömda i7 3820 nu i September. Fantastiskt hög prestanda för strax över 2000kr och presterar högre än närmsta 1155-CPU ur lådan.

Sätter man 3820 i ett annat perspektiv så presterar den likvärdigt med 3930k, vilken kostar det dubbla. Den presterar dessutom likvärdigt eller bättre än Ivy Bridge-värstingen 3770k, som ju tillhör en utgående socket.

Byggde ju ihop 2st olika datorer på inet.se
En med socket 2011 och en med 1155, Priset blev 600kr skillnad, trots samma komponenter förutom moderkort och cpu.
Därför undrar jag om det inte är bättre att lägga dom 600 extra då och få socket 2011 och lite framtidssäkrare burk.

Det låter bra det, har själv 3930K och LGA2011. Fick processorn för 3700 på CDON så det var en no-brainer för min del. Tänk på att 3820 är svårare att överklocka dock med tanke på att den inte är upplåst, men det är givetvis mycket mer värt det att kunna byta till sexkärniga processorer senare, än att vara fast på en döende sockel. X79 har dessutom fyrkanalsminne, så försök skaffa 16GB ram om du har råd, 4x4. Sen har X79 PCI-E 3.0 + 40 PCI-E lanes mot 1155s 16. Kör man många grafikkort så spelar det ganska så stor roll, men det är först vid 2+ grafikkort som det märks.

Vilket moderkort har du valt för 2011?


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem
Skrivet av TheShadyShader:
Skrivet av DraxXus:
Skrivet av kebbe:

Tänk på att socket 1155 mer eller mindre avslutas med Ivy Bridge och ersätts redan nästa år. För ett mer framtidssäkert val hade jag satsat på 2011, som bland annat stöds av Intels avlägsna prestandaserie Ivy Bridge E. Själv tänker jag uppgradera till den plågsamt bortglömda i7 3820 nu i September. Fantastiskt hög prestanda för strax över 2000kr och presterar högre än närmsta 1155-CPU ur lådan.

Sätter man 3820 i ett annat perspektiv så presterar den likvärdigt med 3930k, vilken kostar det dubbla. Den presterar dessutom likvärdigt eller bättre än Ivy Bridge-värstingen 3770k, som ju tillhör en utgående socket.

Byggde ju ihop 2st olika datorer på inet.se
En med socket 2011 och en med 1155, Priset blev 600kr skillnad, trots samma komponenter förutom moderkort och cpu.
Därför undrar jag om det inte är bättre att lägga dom 600 extra då och få socket 2011 och lite framtidssäkrare burk.

Det låter bra det, har själv 3930K och LGA2011. Fick processorn för 3700 på CDON så det var en no-brainer för min del. Tänk på att 3820 är svårare att överklocka dock med tanke på att den inte är upplåst, men det är givetvis mycket mer värt det att kunna byta till sexkärniga processorer senare, än att vara fast på en döende sockel. X79 har dessutom fyrkanalsminne, så försök skaffa 16GB ram om du har råd, 4x4. Sen har X79 PCI-E 3.0 + 40 PCI-E lanes mot 1155s 16. Kör man många grafikkort så spelar det ganska så stor roll, men det är först vid 2+ grafikkort som det märks.

Vilket moderkort har du valt för 2011?

Aha! detaljerat och bra svar.

Jadu moderkortet är det knepiga, Finns ju en uppsjö av kort, Men ögonen fastnade på denna:
[http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=652810] dock aningen dyrt.

Skrivet av DraxXus:
Skrivet av TheShadyShader:
Skrivet av DraxXus:
Skrivet av kebbe:

Tänk på att socket 1155 mer eller mindre avslutas med Ivy Bridge och ersätts redan nästa år. För ett mer framtidssäkert val hade jag satsat på 2011, som bland annat stöds av Intels avlägsna prestandaserie Ivy Bridge E. Själv tänker jag uppgradera till den plågsamt bortglömda i7 3820 nu i September. Fantastiskt hög prestanda för strax över 2000kr och presterar högre än närmsta 1155-CPU ur lådan.

Sätter man 3820 i ett annat perspektiv så presterar den likvärdigt med 3930k, vilken kostar det dubbla. Den presterar dessutom likvärdigt eller bättre än Ivy Bridge-värstingen 3770k, som ju tillhör en utgående socket.

Byggde ju ihop 2st olika datorer på inet.se
En med socket 2011 och en med 1155, Priset blev 600kr skillnad, trots samma komponenter förutom moderkort och cpu.
Därför undrar jag om det inte är bättre att lägga dom 600 extra då och få socket 2011 och lite framtidssäkrare burk.

Det låter bra det, har själv 3930K och LGA2011. Fick processorn för 3700 på CDON så det var en no-brainer för min del. Tänk på att 3820 är svårare att överklocka dock med tanke på att den inte är upplåst, men det är givetvis mycket mer värt det att kunna byta till sexkärniga processorer senare, än att vara fast på en döende sockel. X79 har dessutom fyrkanalsminne, så försök skaffa 16GB ram om du har råd, 4x4. Sen har X79 PCI-E 3.0 + 40 PCI-E lanes mot 1155s 16. Kör man många grafikkort så spelar det ganska så stor roll, men det är först vid 2+ grafikkort som det märks.

Vilket moderkort har du valt för 2011?

Aha! detaljerat och bra svar.

Jadu moderkortet är det knepiga, Finns ju en uppsjö av kort, Men ögonen fastnade på denna:
[http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=652810] dock aningen dyrt.

Det är faktiskt det moderkortet jag har, riktigt stabilt och bra - kan verkligen rekommendera det. Jag köpte det dock för 2200, känns som att 3000 är lite väl mycket... :/ Men visst, det är nog värt det ändå med 5 års garanti och hela köret.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Åhå!
Men x79 är det då Ivy Bridge å hela köret?

Skrivet av DraxXus:

Åhå!
Men x79 är det då Ivy Bridge å hela köret?

Ivy Bridge körs på Z68 och Z77-chipset. LGA2011 (Sandy Bridge-Extreme + Ivy Bridge-Extreme senare) kör med X79 som är efterföljaren till X58, riktiga prestandachipset. X79 > Z77.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Sweet. Nu ska jag provbygga en dator direkt
Ska se vad jag kan bygga ihop, Postar länk så får vi se vad du/ni tycker.

Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2173316/2012-08-19

Nu finns det ju saker jag kan uppgradera i efterhand, som t.ex. mer minne, kanske lite bättre lagringsdisk osv.
Ge gärna synpunkter, kanske tillochmed byta ut något till lite billigare, Ju billigare ju bättre, men ändå ha prestanda.

Medlem

Operativsystem och kringutrustning såsom skärm,tbord osv, kan jag ordna i efterhand. Bara burken jag är ute efter just nu.

Skrivet av DraxXus:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2173316/2012-08-19

Nu finns det ju saker jag kan uppgradera i efterhand, som t.ex. mer minne, kanske lite bättre lagringsdisk osv.
Ge gärna synpunkter, kanske tillochmed byta ut något till lite billigare, Ju billigare ju bättre, men ändå ha prestanda.

Tycker det ser bra ut, men det kanske blir billigare på CDON? De har ju http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/. Sen vet jag inte hur Antec är som nätagg, har alltid kört Corsair - men någon annan kanske har någon erfarenhet av dem.

Flyttar du datorn ofta? Annars hade jag rekommenderat ett fulltower, ett CM HAF 932 t.ex. Det är mest om du vill kunna ha större grafikkort (du kan visserligen ta bort HDD-buren på det chassit) och om du vill ha möjligheten att installera vattenkylning senare (som t.ex. Corsair H40-100).


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem
Skrivet av TheShadyShader:
Skrivet av DraxXus:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2173316/2012-08-19

Nu finns det ju saker jag kan uppgradera i efterhand, som t.ex. mer minne, kanske lite bättre lagringsdisk osv.
Ge gärna synpunkter, kanske tillochmed byta ut något till lite billigare, Ju billigare ju bättre, men ändå ha prestanda.

Tycker det ser bra ut, men det kanske blir billigare på CDON? De har ju http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/. Sen vet jag inte hur Antec är som nätagg, har alltid kört Corsair - men någon annan kanske har någon erfarenhet av dem.

Flyttar du datorn ofta? Annars hade jag rekommenderat ett fulltower, ett CM HAF 932 t.ex. Det är mest om du vill kunna ha större grafikkort (du kan visserligen ta bort HDD-buren på det chassit) och om du vill ha möjligheten att installera vattenkylning senare (som t.ex. Corsair H40-100).

Chassit får inte vara för stort, Har såntdära Datorbord med .... ehm.. ja så man kan trycka in datorn i ett "fack" så att säga. typ 65x25 i mått.
Hade ju velat ha fulltower, mer plats för att trycka in saker i.
Och ja ett Corsair H80 system hade jag velat ha också nu i närmre eftertanke, blir rätt varmt här i datorrummet. Kanske ska lägga till det direkt.

Medlem
Skrivet av DraxXus:
Skrivet av kebbe:

Tänk på att socket 1155 mer eller mindre avslutas med Ivy Bridge och ersätts redan nästa år. För ett mer framtidssäkert val hade jag satsat på 2011, som bland annat stöds av Intels avlägsna prestandaserie Ivy Bridge E. Själv tänker jag uppgradera till den plågsamt bortglömda i7 3820 nu i September. Fantastiskt hög prestanda för strax över 2000kr och presterar högre än närmsta 1155-CPU ur lådan.

Sätter man 3820 i ett annat perspektiv så presterar den likvärdigt med 3930k, vilken kostar det dubbla. Den presterar dessutom likvärdigt eller bättre än Ivy Bridge-värstingen 3770k, som ju tillhör en utgående socket.

Byggde ju ihop 2st olika datorer på inet.se
En med socket 2011 och en med 1155, Priset blev 600kr skillnad, trots samma komponenter förutom moderkort och cpu.
Därför undrar jag om det inte är bättre att lägga dom 600 extra då och få socket 2011 och lite framtidssäkrare burk.

2011 är helt annan socket, rent fysiskt (http://compare-processors.com/lga-2011-vs-lga-1155-sockets/15...), du kommer bara kunna använda extreme processorer, men visst är det på gång en ivy bridge för intel-e för q3-2013.

här finns artikel om de nya ivy bridgarna för socket 1155:
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

här en artikel om sandy bridge-e (socket 2011):
http://www.sweclockers.com/recension/14699-intel-core-i7-3930...


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av DraxXus:
Skrivet av kebbe:

Tänk på att socket 1155 mer eller mindre avslutas med Ivy Bridge och ersätts redan nästa år. För ett mer framtidssäkert val hade jag satsat på 2011, som bland annat stöds av Intels avlägsna prestandaserie Ivy Bridge E. Själv tänker jag uppgradera till den plågsamt bortglömda i7 3820 nu i September. Fantastiskt hög prestanda för strax över 2000kr och presterar högre än närmsta 1155-CPU ur lådan.

Sätter man 3820 i ett annat perspektiv så presterar den likvärdigt med 3930k, vilken kostar det dubbla. Den presterar dessutom likvärdigt eller bättre än Ivy Bridge-värstingen 3770k, som ju tillhör en utgående socket.

Byggde ju ihop 2st olika datorer på inet.se
En med socket 2011 och en med 1155, Priset blev 600kr skillnad, trots samma komponenter förutom moderkort och cpu.
Därför undrar jag om det inte är bättre att lägga dom 600 extra då och få socket 2011 och lite framtidssäkrare burk.

2011 är helt annan socket, rent fysiskt (http://compare-processors.com/lga-2011-vs-lga-1155-sockets/15...), du kommer bara kunna använda extreme processorer, men visst är det på gång en ivy bridge för intel-e för q3-2013.

här finns artikel om de nya ivy bridgarna för socket 1155:
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

här en artikel om sandy bridge-e (socket 2011):
http://www.sweclockers.com/recension/14699-intel-core-i7-3930...

Åh tack för dom länkarna.

Ursäkta språket, men fan vad knivigt allt blev
Enda soppa alltihop. Lite beslutsångest så att säga.

Medlem

Du kan få ett AMD7970 för ungefär den pengen, helt klart bäst prestanda för pengarna i den prisklassen efter prissänkningen. Ska du tvunget ha Nvidia så är 670 inget dåligt val heller.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar