Söker svar/tips om ram-minne!

Medlem
Söker svar/tips om ram-minne!

Ska investera lite nytt ram till burken med fokus på spel, vad är det man ska gå efter?

Åtkomsttidstiming, viktigt?

Minneshastighet, viktigt?

Vad är de absolut värsta minnet man kan skaffa sig med som sagt, fokus på spel?

Har för närvarande mordekortet MSI Big Bang-Marshal B3, 4 minnesplatser(lite knapert).

Medlem

Allt som du nämner är viktigt att gå efter. Åtkomsttiden (CL7, CL8, CL9, osv.) ska helst vara så låg som möjligt, men det är inte sååå viktigt. Hastigheten ska naturligtvis vara så hög som möjligt. 1600MHz är bland det bästa idag. I ditt fall, då du nämner B3 moderkort med 1155 socket (Sandy Bridge), så rekommenderar jag 8GB i RAM. Eftersom RAM är så fruktansvärt billigt idag så kan du köpa ännu mer bara för att.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Aha, tack och bock för infon! Du skulle inte kunna tipsa mig om några speciella? Märke, modell osv?

Medlem
Skrivet av AblacK:

Dessa har jag också och kan rekommendera dem varmt!


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Super! Min budget var planerad runt en 2000, är de värt att köpa 2 paket eller räcker det med 2x 4?

Tack för tipsen!

Medlem

Tycker du ska satsa på http://www.inet.se/artikel/5308807/kukram-2gb-1x2048mb-1333mh... helt klart! Heheh...


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Super! Min budget var planerad runt en 2000, är de värt att köpa 2 paket eller räcker det med 2x 4?

Tack för tipsen!

Det räcker som sagt gott och väl med 8GB (2x4GB ). 16GB blir liiite overkill.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Det är väldigt viktigt att minnena är silverfärgade, för då går det snabbt. Denna kommentar kommer från min morbror som tror han har koll (sigh).

8Gb funkar hur bra som helst, behöver inte lägga ut mer pengar för minneskapacitet som inte används.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det är väldigt viktigt att minnena är silverfärgade, för då går det snabbt. Denna kommentar kommer från min morbror som tror han har koll (sigh).

Hahaha! Silverfärgade? Så tokigt. Alla vet ju att de skall vara röda.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Som Walter och Walter säger, 8Gb räcker finfint. Sen om du har en sån stor planerad budget på minnen, så kanske du vill skaffa ett par lyxigare i 2000Mhz [http://www.inet.se/artikel/5315043/corsair-4gb-2x2048mb-domin...]. Själv hade jag köpt ett par stickor i 1600Mhz, sparat några hundralappar och bränt dom på ett bättre grafikkort istället

Jag kör på dessa [http://www.inet.se/artikel/5305470/corsair-4gb-2x2048mb-1600m...], och de funkar klockrent i alla spel.

Medlem

Tänk på att bl.a Vengeance minnena har höga kylflänsar, vilket kan ställa till problem om du har en stor processorkylare, t.ex Noctua NH-D14

Medlem
Skrivet av Plastis:

Tänk på att bl.a Vengeance minnena har höga kylflänsar, vilket kan ställa till problem om du har en stor processorkylare, t.ex Noctua NH-D14

Jaså? Tänkte nämligen skaffa just den fläkten. Så fläkten överlappar alltså RAM platserna?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Plastis:

Tänk på att bl.a Vengeance minnena har höga kylflänsar, vilket kan ställa till problem om du har en stor processorkylare, t.ex Noctua NH-D14

Jaså? Tänkte nämligen skaffa just den fläkten. Så fläkten överlappar alltså RAM platserna?

Enligt vad jag hört så ja. Det ska gå att montera fläkten på ett sätt så att den inte blockerar minneplatserna men själv körde jag på dessa minnen istället http://www.inet.se/artikel/5308804/g-skill-8gb-2x4096mb-ripja....

Köp röda minnen, som någon tipsade om, de går mycket fortare


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Plastis:
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Plastis:

Tänk på att bl.a Vengeance minnena har höga kylflänsar, vilket kan ställa till problem om du har en stor processorkylare, t.ex Noctua NH-D14

Jaså? Tänkte nämligen skaffa just den fläkten. Så fläkten överlappar alltså RAM platserna?

Enligt vad jag hört så ja. Det ska gå att montera fläkten på ett sätt så att den inte blockerar minneplatserna men själv körde jag på dessa minnen istället http://www.inet.se/artikel/5308804/g-skill-8gb-2x4096mb-ripja....

Kan meddela att den kylaren mycket riktigt normalt sätt täcker ena minneskanalen vilket gör att man endast får plats med två stickor (där den stickan närmst kylaren i princip ligger kant i kant, utan brytning dock). Lite surt, men tacka vet jag 4gb-stickor

Varierar naturligtvis beroende på hur moderkortet är designat, dvs cpu-socketens placering kontra minneskanalerna.

Medlem
Skrivet av devvis:
Skrivet av Plastis:
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Plastis:

Tänk på att bl.a Vengeance minnena har höga kylflänsar, vilket kan ställa till problem om du har en stor processorkylare, t.ex Noctua NH-D14

Jaså? Tänkte nämligen skaffa just den fläkten. Så fläkten överlappar alltså RAM platserna?

Enligt vad jag hört så ja. Det ska gå att montera fläkten på ett sätt så att den inte blockerar minneplatserna men själv körde jag på dessa minnen istället http://www.inet.se/artikel/5308804/g-skill-8gb-2x4096mb-ripja....

Kan meddela att den kylaren mycket riktigt normalt sätt täcker ena minneskanalen vilket gör att man endast får plats med två stickor (där den stickan närmst kylaren i princip ligger kant i kant, utan brytning dock). Lite surt, men tacka vet jag 4gb-stickor

Varierar naturligtvis beroende på hur moderkortet är designat, dvs cpu-socketens placering kontra minneskanalerna.

Jaha ok, men då gör det inget. Tänker ändå köra med 2x4GB.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

1
Skriv svar