Spelen intervallhackar - varför?

Medlem
Spelen intervallhackar - varför?

Hejsan!

Eftersom jag inte riktigt vet under vilken del mitt problem hör hemma så startar jag tråden här.

Det är så att jag på senaste tiden försökt få min tappra dator att spela några nya, fina spel som kommit. Problemet är att min dator protesterar. Jag har självklart kollat så att jag klarar åtminstone minimumkraven men oftast även dom rekommenderade kraven, men ändå ska datorn lik förbaskat bete sig kinkigt. Problemet har såvitt jag minns bara uppstått i två spel hittills (har för mig att det gällde ett tredje spel också men minns inte vilket det var för tillfället), nämligen Rainbow Six Vegas och BioShock-demot.

Själva problemet är sådant att jag startar och kör en spel och det flyter perfekt några minuter, men sedan börjar mardrömmen. Under längre intervaller börjar spelet hacka och det blir något i stil men 10 sekunder flyt, 20 sekunder hackande, 10 sekunder flyt, 20 sekunder hackande osv. Självklart tror jag då att det kanske beror på att jag står på någon plats i spelet som kräver extra mycket rent prestandamässigt, men jag gjorde faktiskt ett experiment i BioShock-demot där jag stod kvar på samma plats och snurrade runt någon minut. Ena sekunden klarar datorn alltså av att rendera spelet perfekt för att i nästa slå om till världen hackfest som är komplett ospelbart (det går från ungefär 40 FPS till 5 FPS). Är det någon som vet vad det kan bero på? Beror det på att jag försöker kräma ut för mycket ur grafikkortet, eller? Varför är då inte hackandet konstant utan kommer enbart i intervaller? Någon som har en idé?

Tack på förhand!

Edit: Kanske hjälper om jag skriver vad jag har för burk också.

P4 3,6 GHz
GeForce 6800 256 MB
1024 MB RAM

Behöver ni veta mer så är det väl bara att hojta till.

Medlem

Har du provat att sänka upplösningen och se om problemen kvarstår? Slå av AA osv? Används mer minne medan du spelar än du har (dvs. så att den börjar swappa, kolla med task manager) ?

Medlem

Jag sänkte inställningarna och då flöt det på skitfint ett bra tag men så kom problemet tillbaka. :\ 1: Vad innebär swappa? 2: Hur kollar jag det medan jag spelar? Får jag alt+tabba ut och ta upp task manager?

Medlem

Att swappa innebär att operativsystemet inte har tillräckligt med tillgängligt internminne utan måste "slänga" ut något tillfälligt. Det som slängs ut går alltså till hårddisken (med en prestanda som mäts i millisekunder att jämföra med minnet som ligger på nanosekunder, dvs en miljon gånger långsammare).

Gör så att du tar upp task manager innan du börjar spela, minimera den. Starta spelet och kör tills du får problem. Avsluta då och ta åter upp task manager och se hur mycket minne som du verkar ha använt. Det kanske inte är så enkelt att se, men du borde relativt enkelt kunna se om du använt mer än 1GB. Notera att du kan ändra storleken på fönstret för task manager, det blir enklare att se då.

En svag gissning är att du antingen swappar eller så är din hårddisk fragmenterad och vissa filer du behöver är uppdelade i många fragment.

Medlem

Det finns en "Topp"-notering i aktivitetshanteraren (Prestanda-fliken, Allkoerat minne-biten), ju närmare den kommer 1GB desto mer kommer windows att försöka swappa. Även om windows inte swappar ut spelet så väntar processorn ibland på att HDn ska bli färdig och då hackar spelet.

Medlem

Han skulle med andra ord ha mer minne...


signatur

Alfa Bertil

Medlem

Kan flika in här o nämna att jag har en precis likadan specifikation på min dator med enda skillnaden att jag har 2GB DDR minne och jag upplever inga problem, men det kan ju vara precis vad som helst som orsakar det här. Hårddiskar som spinner ur sömn eller en kylfläns som sitter löst osv..

Medlem

TiCyB, hur gick det? Hur mycket minne använder du vid spelande?

Medlem

Enkelt test, lyssna på hårddisken medans du lirar, om du inte hör den kolla på lampan på burken om den tokladdar när det hackar, gör den det ja då äre swapping som är problemet. Mer internminne är lösningen.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

En kompis hade detta problem och tyvärr löste aldrig han det.
Minnet var det inte för spel som inte hackat förut började hacka precis som du beskriver ditt problem.
Han gissade att problemen anting kom med nån win xp update eller att det var värme problem.

Kolla om du kan hitta nya chipset drivers till ditt moderkort och ha senaste ljud och grafik drivrutiner är mitt tips att börja med.

Ett annat alternativ som många gånger löst märkliga fenomen för mig är helt enkelt att installera om hela windows. (Det prövade aldrig min kompis)
Lycka till


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Om du inte visste detta så har RAM minen också ett värde på hastighet. För 1-2 år sen var det vanligt att ha 133 mhz ddr2 ram minen, som ofta kom i 1 gb. Själv har jag uppgraderat min dator med 4 gb 533 mhz ddr2. Den laddar mycket mycket snabbre har jag märkt. När jag hade mina gammla minen så fick jag vänta runt 10 sek efter varje load i bioshock innan det blev laggfritt, sen flöt det på hur bra som helst. Med mina nya minen märker jag inte ens av det längre.

nj
Medlem
Skrivet av dmon:

Om du inte visste detta så har RAM minen också ett värde på hastighet. För 1-2 år sen var det vanligt att ha 133 mhz ddr2 ram minen, som ofta kom i 1 gb. Själv har jag uppgraderat min dator med 4 gb 533 mhz ddr2. Den laddar mycket mycket snabbre har jag märkt. När jag hade mina gammla minen så fick jag vänta runt 10 sek efter varje load i bioshock innan det blev laggfritt, sen flöt det på hur bra som helst. Med mina nya minen märker jag inte ens av det längre.

Öhm, DDR2-minnen fanns som långsammast i 200MHz (400MHz räknat effektivt iom DDR), PC3200 dvs.
Sedan så är en av de stora flaskhalsarna med minnen just när datorn måste swappa pga minnet tar slut. Att läsa/skriva från/till hårddisken blir en flaskhals (särskilt när man låter Windows själv sköta allokeringen av swap-utrymmet). Vad var dina gamla minnen då? 1GB i någon hastighet? Inte så konstigt då att det flyter bättre när du har fyra gånger så mycket minne.
Men visst, minnets hastighet spelar lite roll, men så länge man inte har på tok för långsamma minnen som inte matchar processorns hastighet så är för lite minne ett större problem.

Medlem

Jag tycker du ska kolla upp temperaturen i datorn medans den är i fullvarv. Min kusin har exakt samma problem och lösningen på detta var bättre kylning! Ibland blir saker och ting överhettade! så prova att lägga en stor bordsfläkt riktad mot processorn eller grafikkortet så får du se om det gör större skillnader!

Medlem

Att det skulle bero på överhettning låter långtifrån otroligt, men det konstiga är att jag nyligen fixade fram fullversionen av BioShock och installerade det. Jag körde på i ganska många speltimmar utan att felet uppstod, men jag tyckte ändå att det kändes som att det inte flöt riktigt lika bra som demot (när det inte hackade sönder, då) så jag tänkte att en lösning kanske skulle vara att rensa hårddiskarna lite eftersom dom varit ganska fullproppade den senaste tiden. Jag frigjorde ungefär 30 GB från varje hårddisk och då dyker problemet helt plötsligt upp igen, helt otroligt. Det är faktiskt bortom min logik varför datorn skulle prestera sämre efter att jag frigjort mer minne. Några teorier? Kanske beror på överhettning, men då kan man ju fråga sig varför datorn helt plötsligt skulle bli varmare av mer fritt utrymme.

Medlem

Delar i datorn presterar sämre när dem är varma. Det finns risker att grafikkortet eller processorn är skadad. Jag tycker du ska ge fläktmetoden en chans. Det fungerar för min kusin.

Innan han anväde sig av fläkten var följande problem:

Spelet flyter på hur bra som helst i 20-30 sekunder. Sedan droppar det ner som fan i ungefär 5-10 sekunder. Och sedan flyter spelet på om och om igen.

Fungerar inget av det här: Dra en Format /C: och fixxa nya fräsha drivrutiner till grafikkortet/moderkortet etc.

BTW: Har du klockat någonting? Återställ till standard.

1
Skriv svar