Tänkte skapa ett nätverk, behöver hjälp

Medlem
Tänkte skapa ett nätverk, behöver hjälp

Tja!

Jag har äntligen bestämt mig för att skapa ett litet nätverk hemma, men det är helt omöjligt att bestämma sig för vilken router man ska köpa.

De saker jag behöver koppla ihop i nätverket är:

¤ Min stationära dator, via kabel (denna dator används mest, så routern ska kunna outputta min 100 Mbit-uppkoppling till den utan problem, om inget annat i nätverket används dvs.)
¤ Den andra stationära, via kabel (ej lika viktigt med hastigheten här)
¤ Min laptop, trådlöst (routern bör ju kunna kryptera, och routern bör även ha en ganska stark signal som kan tränga igenom en eller två väggar. Lägenheten är inte alltför stor, turligt nog.)
¤ Min PS3, via kabel.

Jag har ingen aning vad jag ska leta efter egentligen. Routern behöver inte vara megaavancerad (och därmed inte alltför dyr), men den ska vara stabil och kunna skicka iväg 100 Mbit till min stationära utan problem. Den router jag är mest intresserad av just nu är den fula Linksys WRT54GL, men en vän berättade att den har problem med att outputta 100 Mbit/s till sina portar. Vilka routers skulle ni rekommendera?

Tacksam för all form av hjälp!

nj
Medlem

Om du vill ha en router som ska orka med ~100Mbps throughput mellan WAN<->LAN så måste du börja kika på routrar i prisklassen ~1000+kr då det är som din vän sa, att billigare routrars hårdvara helt enkelt inte orkar med att skriva över trafiken mellan WAN och LAN-portarna.

Några routrar som jag tror/vet ska orka med uppåt 100Mbps är;
D-Link DGL-4300 (klarar ~90Mbps i en riktning, men totalt ~130Mbps, dvs download/upload samtidigt).
D-Link DIR-655 (har bara läst ett test av denna, men dess prestanda ser oerhört imponerande ut, även här visar den mycket bra prestanda för en så "billig" router).
Netgear WPNT834 ser ut att kunna ge ~94Mbps enkel throughput och totalt uppåt 160Mbps.
Belkin N1 F5D8231YY4 (tror det ska vara den iaf) verkar kunna ge hyfsad prestanda med, ~90Mbps enkel överföring, ~130Mbps total.

Finns ju även fler routrar som nämns i tex SmallNetBuilders prestandatest som du kan kika lite efter med.
Kan ju även vara värt att söka efter forumkommentarer hur routrarna beter sig i "verkligheten" för jag vet att det har kommit nya routrar som har benchats i väldigt bra prestanda, men när de väl hamnar hos användare så lider de av stora problem som inte nämnts i benchmarksen.

Medlem

Tack för det snabba svaret! DIR-655 spanade jag in tidigare, men eftersom jag inte kan så mycket om nätverk så vet jag inte huruvida man ska slå till eller inte. Har hört väldigt mycket skit om D-Link-produkter i överlag, samt att DIR-655 verkar främst fokuserad på snabb WLAN (när jag i själva verket inte bryr mig så värst mycket om WLAN-hastigheten, utan vill ha starka LAN-portar).

Jag har även svårt att hitta någon vettig information på detta forum i och med att jag har noll koll och inte vet vad jag borde söka efter. Samt att många forummedlemmars åsikter hamnar i konflikt med varandra, och då blir det svårt att ta ställning.

Medlem

Glömde även nämna att det också är väldigt svårt att hitta info om LAN-portarnas kapacitet, när nästan alla recensioner fokuserar på det trådlösa. Vad ska man ta sig till här?

nj
Medlem

De två prestandatester jag länkade till gick på WAN <-> LAN-portarna iaf, såg även att SmallNetBuilder gjort ett stort test av DIR-655 där de även tar upp prestandan för WLAN:et och går in mer på detalj.

D-Links billigare routrar har haft en hel del problem, har dock bara hittat bra kommentarer om deras dyrare routrar (tex DGL-4300, inte sökt så mycket efter info om DIR-655).
Här på FZ så har det inte direkt varit så många stora routertrådar, vet dock att det finns en hel del prat om routrar som ska klara 100Mbps-uppkopplingar i SweClockers uppkoppling, Internet och nätverksforum. Broadbandreports forum gillar jag personligen med för att leta info, felsökning, etc för routrar, de har dessutom specifika underforum för de större tillverkarna vilket gör det lättare att hitta det man söker.

Medlem

Tack för dina svar, uppskattar det verkligen. Gillar att du länkade till SmallNetBuilders hemsida, verkar som om DIR-655 är den jag bör inköpa eftersom den har bäst throughput av... dom alla, verkar det som. Tack för hjälpen!

1
Skriv svar