Tänkte utnyttja CDONs rea och beställa delar till en dator

Medlem
Tänkte utnyttja CDONs rea och beställa delar till en dator

Jag hade egentligen tänkt att beställa dessa delar i slutet på december men eftersom CDON satte 15% rabatt på alla datorkomponenter förutom processorer tills den 3 november så beslöt jag mig för att beställa delarna lite tidigare.

Jag kommer använda datorn mest till spelande och skolarbete (skriva uppsatser etc.). Anledningen till varför jag valde moderkortet var att jag kommer behöva koppla upp mig till wifi och jag tänkte att det skulle vara lättare att ha det direkt på moderkortet istället för på ett separat kort. Valde också en upplåst processor ifall jag skulle vilja överklocka i framtiden.

Använder mig av komplett för att visa datordelarna eftersom jag inte vet om det går att göra på CDON. http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=129392...

Detta kommer att vara mitt första bygge så jag är lite osäker på om delarna fungerar tillsammans.

Vad tycker ni om builden? Finns det någon del som jag hade kunnat välja bättre? Lämna gärna era åsikter.

Medlem

Allt kommer passa, rätt socket på cpu och moderkort och moderkortet stödjer hastigheten på ram minnena.
Hade själv valt ett nvidia kort, men det är en smaksak.

Det mesta handlar ju i slutändan om pengar, hur mycket är du redo att punga ut ?
Går ju att fläska på mer, och det går ju i princip att välja bättre på alla delar, men smakar det så kostar det x)

Medlem

Tja den här rean gav mig lite mer utrymme att uppgradera, och jag känner att jag har mött summan jag vill ligga på i pris. Undrade mer om det fanns något jag hade kunnat välja smartare när det gällde delarna.

Tack så mycket för din hjälp, nu behöver jag inte oroa mig för att delarna inte passar ihop iallafall.

Medlem

Loltron gav ett bra svar, men jag hade nog skippat SSDn för tillfället och skaffat den senare och skaffat ett ännu biffigare grafikkort.
Ska du överklocka? Annars skippa k-märkningen på processorn.
Om du ska så behöver du en vassare kylare för den.

I övrigt ser komponentvalet rätt bra ut.
Men det hade varit bättre ifall du kollar på sweclockers då datorkunskapsnivån på detta forumet är inte det bästa.

Medlem

Hade tänkt installera OS:et på SSDn för att få snabba bootup tider och för att datorn skulle vara kvickare i menyerna etc. Vad gäller överklockning så hade jag inte tänkt att överklocka direkt utan jag valde den upplåsta versionen ifall jag skulle vilja uppgradera cpukylaren i framtiden och överklocka.

Tack för tipsen, ska ta en titt på sweclockers och se vad dem säger.

Medlem
Skrivet av hellspooned:

men jag hade nog skippat SSDn för tillfället

Jag håller inte med. SSD gör väldigt stor skillnad i mitt tycke och kostar inte så fasligt mycket i dagsläget. Om inte budgeten är väldigt tight skulle jag definitivt försöka klämma in en SSD.

Medlem

Jag menar bara att det är och billigare att börja med starkare grafikkort och sedan installera SSD än att börja med SSD och ha ett grafikkort som kanske inte är så starkt som man önskat och därefter uppgradera grafiken.

Beror självklart på vad datorn ska användas till, spelar man bara så är SSD pengar i sjön då spel knappt alls påverkas av SSD.
Gör man mycket annat förutom att surfa och spela, för all del, då är SSD guld värt.

1
Skriv svar