Medlem
Tid under dygnet?

Tjena,

Jag undrar hur länge ni har er dator påslagen varje dag? Jag har på min från ca. 11.00 till 01.00-02.00 varje dag, är det för mycket? Använder den inte hela tiden, utan den är på även när ingen sitter där.

/Walt


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Ja. Har på datorn ca. 2h varje dag och sitter då kanske 45-60 min.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av WaltX:

är det för mycket?

Datorn tar mer skada varje gång du sätter på och stänger av den än om den står på hela tiden.


signatur
Medlem

Mellan 18 timmar till flera dygn sedan 2000. Har dock under 2005-2006 bytt ut fläktar på moderkort processor och även bytt ut nätaggregatet. Är på mitt tredje grafikkort också. Men moderkortet och processor är alltså snart 7 år gamla och den enda anledningen till att jag nu börjat dra ner på uptime-tiden är de elpriserna.

(obs! ja är inte slösaktig. Datorn, en glödlampa, väckarklockan och kyl/frys är det enda som är igång i lägenheten. Så döm mig inte )

Det cammo säger har jag också hört/läst någonstans tidigare.
Och med tanke på att tekniken utvecklats gissar jag på att dagens datorer pallar med ännu hårdare belastning än det jag beskrivit.

Inaktiv

Enda jag har igång i huset är kyl/frysen.. varför ska du ha en glödlampa och datorn på lixom?


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

haha. Du var då minsann miljömedveten. Kopplar ur datorn genast och skruvar ur glödlampan... man kan ju inte vara sämre!

*sitter ensam i mörkret och lyssnar på frysens burrande*

Inaktiv

Hehe.
Mja, morsan vettu.. "stäng av lampan!".


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Datorn sätts igång när jag vaknar (vid elva~) å stängs av när jag ska sova (vid 2~)

Medlem

Ni vet, jag är riktigt rädd om min nya dator som kommer snart, därför undrade jag om datorn tar skada om man har på den nästan hela dygnet.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Den jag kör hub i är på dygnet runt. Det viktigaste är att du försäkrar dig om att det sitter bra kylpasta jämnt fördelat och sådana saker. Även på bryggan har jag satt på arctic cooling och en liten fläkt, eftersom denna blev alldeles för varm. Framför allt när någon annan har monterat ihop datorn bör man plocka bort CPU:n och kolla detta det första man gör.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av WaltX:

Ni vet, jag är riktigt rädd om min nya dator som kommer snart, därför undrade jag om datorn tar skada om man har på den nästan hela dygnet.

mitt "rekord" är 2 dagar och 12 timmar

Medlem
Skrivet av Alcr:

Datorn sätts igång när jag vaknar (vid elva~) å stängs av när jag ska sova (vid 2~)

Samma

Nu på sommaren får man köra med takfläkten men på vintern är det gott mer lite extra värme.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem
Skrivet av N3m35i5:
Skrivet av Alcr:

Datorn sätts igång när jag vaknar (vid elva~) å stängs av när jag ska sova (vid 2~)

Samma

Nu på sommaren får man köra med takfläkten men på vintern är det gott mer lite extra värme.

samma tider för mig med, nästan allafall. Det blir lite varmt vid 21-03 tiden, nu hittar jag inte termometern men känns som 28-35 grader allafall. Varför skulle min USB-fläkt gå sönder precis när sommaren började :\

Inaktiv

28-35? Sitter och svettas som en gris??


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

28-35? Sitter och svettas som en gris??

Tror jag överdrev lite men det är väldigt varmt, minst 25 allafall

Medlem

Global Computer Warming?

Medlem

Min stationära står på 24/7, även mina servrar i garderoben (vilket är meningen med dessa).


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem

Jag har på min stationära en stund på morgonen och sen eftermiddag + kväll. På helgen är det typ dygnet runt. Allt som allt kanske 50-60h på en vecka.
Det blev en sänkning när man flyttade hemifrån och började betala elräkningarna själv

Inaktiv

Back in the day hade jag datorn påslagen dygnet runt mer eller mindre, dock sällan veckor i sträck som mina vänner. Numera försöker jag dra ner på det, och gud bevare, sätta datorn i viloläge om jag inte tänkte använda den ett tag men för att bespara den, och mig, uppstarter stup i ett.
Viktigast är nog att vara uppmärksam på hur länge fläktarna snurrat på. De har väl en garanterad livslängd på 1-1½ år så man får i alla fall hålla koll så de inte börjar gå för trögt och kanske damma av inne i maskineriet ibland för att inte alstra onödigt mycket värme där inne.


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

1
Skriv svar