Tyst men bra grafikkort. Finns det?

Medlem
Tyst men bra grafikkort. Finns det?

Hej.

Köpte ett x700 pro för ett bra tag sen och nu börjar jag lessna på det lilla modellflygplanet som försöker flyga ut ur lådan varje gång jag startar datorn. :evil:

Enligt min erfarenhet så kan bra kort ofta vara lika högljudda som dom är snabba, så jag tänkte höra om någon av er har tips på ett bra men (ganska)tyst kort?

I övrigt ser mitt system ut så här: a64 3200+ och 1 gig ram.

Ja visst ja, skulle föredra ett kort från ATI, för jag orkar inte installera om windows just nu.

Medlem

Ja, det finns. Passiva är helt knäpptysta (ingen fläkt) men kräver att chassit har ett ganska bra flöde. Fatality 7600GT kortet som är passivt ska vara riktigt bra och överklockat rakt ur boxen. Om du vill ha ATI så finns det ett passivt X1950PRO. Tror inte det finns mycket där emellan.

Stockkylare varierar beroende på modell och märke, det går bra att köpa till andra kylare som har bättre effekt och lägre ljudnivå. Någon som kan rekommendera ett grafikkort + kylare? Jag skulle nog köra på 7600GT'an eller X1950PRO'n (7600GT'an ligger nog mer i nivå med ditt system).

EDIT: Hittade två andra som var lite lägre prisnivå (och ATI ): X1650XT passivt eller X1650PRO passivt. Den andra har något högre core klock och en pytteliten ökning i minneshastighet men också dubbla minnet (bra om du kör höga upplösningar eller drar på AA).

Medlem

Tack för tipsen! Det där x1950pro såg intressant ut. Hade helt missat att det fanns kort i den kalibern med passiv kylning. Klarar man hålla ett sånt nere i temperatur med en chassi-temp på ca 25 grader?

Hur är det förresten med dom där IcQ3 korten från HIS? Är de tysta eller låter de lika mycket som det ser ut?

Medlem

vet inte hur petig du är men jag tycker att de flesta bättre kort är ganska tysta när man inte spelar. jag har det här och det låter inte speciellt mycket alls när man inte spelar. fläkten ligger väl runt 1000rpm i windows och det kommer inga missljud från den


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

vet inte hur petig du är men jag tycker att de flesta bättre kort är ganska tysta när man inte spelar. jag har det här och det låter inte speciellt mycket alls när man inte spelar. fläkten ligger väl runt 1000rpm i windows och det kommer inga missljud från den

Heh, jag har faktist suttit och kollat på den lite också. Hört mycket bra om dess ljudnivå, synd bara att den inte blåser ut varmluften ut ur chassit. Jag vet inte hur mycket IcQ3 låter tyvärr, men någon här borde veta.

Inaktiv

Förmodligen det mest prisvärda kortet på marknaden just nu! Du hittar inte ett lika bra kort från ati till detta pris och som dessutom är helt ljudlöst.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331210


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Medlem

Fick hem mitt Sapphire X1950XTX kort igår. Riktigt tyst när man inte gör något speciellt, inte heller då man spelar, det sitter ju en ganska hyfsad kylarfläns på den. Fläkten går på lågvarv vid idle och då hör knappast någonting. Dock om man sätter fläkten på full hastighet låter det som en turbinmotor. När den ibland går upp i varv hörs det lite, men inte tillräckligt för att vara störande. Nackdelen är väl om man överklockar så att man måste ha fläkten på fullt. Detta kort är känt för att vara tyst i recensioner, trodde faktiskt att den skulle låta mer än så här.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=114362


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

En fråga bara... Köpte du X1950XTX för typ 3300? Det finns ju 8800GTS 640mb för typ samma pris...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

En fråga bara... Köpte du X1950XTX för typ 3300? Det finns ju 8800GTS 640mb för typ samma pris...

Köpte den för 3000:-. Men jag har mina anledningar...för det första kompabilitet då jag har ett crossfire-moderkort. För det andra så antog jag att den drar mindre ström än en 8800GTS, för det tredje kommer jag att undvika Vista under dom närmaste åren...för det fjärde så är prestandan nästan lika bra som en 8800GTS, snäppet under men tillräckligt bra för att jag inte ska slänga bort 700 kr till.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

Jag rekommenderar inte helt passiv kylning. Sätt isåfall på en tyst fläkt på den passiva kylningen så är du garderad. Kan vara en mindre som inte snurrar så snabbt, bara det är en fläkt


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av The Slayer:

Förmodligen det mest prisvärda kortet på marknaden just nu! Du hittar inte ett lika bra kort från ati till detta pris och som dessutom är helt ljudlöst.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331210

Instämmer!


signatur

Here's to alcohol, the cause of—and solution to—all life's problems.

Medlem

Ja! det finns, men då är det alternativ kylning som gäller, ex vatten, kompressor eller kväve, då blir det garanterat mkt tystare än med 1/2/3 grafikkortsfläktar som brölar, hehe

Passiv kylning kan du titta på om du bara arbetar med ordbehandling, databas eller mindre grafikapplikationer.

Spel, avancerad 3d, glöm passivt, det funkar inte i längden.


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Ett Geforce 7600GS kan också vara en idé, här är ett med passiv kylning (PCI express): http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093925
eller (AGP): http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105746

Inaktiv

om det bara är ljudnivån som irriterar skulle jag föreslå att du bara byter ut fläkten mot något större, och fäster mot befintlig kylfläns.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Nu verkar dom passa alla kort utom ditt med Artic coolings Accelero kytlare är super om man bara vil byta kylare och inte hela kortet.

Inaktiv

Lite konstigt är att det inte står om det är PCI-E eller AGP han letar efter...

Gurthaur: Angående ljudnivån på HIS-korten. http://www.overclockercafe.com/Reviews/VGA/HIS_X1650XT/pg5.ht...
Gissar att det är betydligt tystare än ditt nuvarande, samtidigt som det är väldigt mkt prestanda för pengarna.

edit: kan lägga till att x1650xt har dubbelt så många pixel pipelines som pro-versionen. Det betyder inte dubbel prestanda, men ger en del i grafiktunga spel. Det är dessutom fabriksöverklockat.

Gen
Medlem

Galaxy har jag för mig har gjort ett 8800 GTS/GTX med abnormalt stora flänsar på båda sidorna av kortet som kyls av tre fläktar

Har tyvärr ingen länk eller nåt, vet bara att CapTech Distribution är återförsäljare för kortet.

Medlem

jag har ett 7900gtx......låter nästan ingenting när man inte spelar.

jag har ett MSI GF 7950GT Silent - låter inget alls och funkar bra. sen om det är så bra är väl en annan sak - för mig är det bra iaf, kan spela alla de spel jag vill på högsta inställningarna

http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1045...

Inaktiv

Ja då ska man väl vara mer än nöjd om så är fallet


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar