Uppdatering av BIOS... datorn startar inte!!!

Medlem
Uppdatering av BIOS... datorn startar inte!!!

Jag skriver nu detta åt en kompis eftersom han inte får igång sin dator.
Han köpte nytt moderkort, processor.

Moderkort: Asus p5b Premium Vista Edition
Processor: Core 2 Quad Q6600

När han hade satt i allt o installerat Vista så sa han att han hade fått nått meddelande om att han borde uppdatera BIOS för att processorn skulle funka som den skulle.
Så han hämtade uppdateringarna från Asus hemsida och det var 3 stycken filer.
Han installerade dem inne i Windows och 2/3 installerades, när den sista skulle installeras så kom det upp ett felmeddelande av nåt slag och när han sen skulle starta om så startar inte ens datorn!!! Allt är svart, han kommer ingenstans!
Hur gör han för att ordna detta?
Köpa nytt moderkort?


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Medlem

Testat att sätta i dvdskivan och boota? Eller är det helt dött?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

nj
Medlem

Det låter som att han har laddat ner något väldigt konstigt, bios ska bara vara en fil (utöver själva programmet för att installera det).
Det han kan testa göra är att nollställa bios (via jumper på moderkortet och möjligen även plocka ut batteriet), har han tur så kan det fungera. Med riktig otur så är bioschippet felflashat och då är det som man kan göra åt det antingen att byta moderkort helt eller fixa ett nytt sådant chip och byta ut det felflashade.

Medlem

Okej, tackar för svar...

Svar till PurreSnurre - allting är helt dött! =(
Fråga till Nj:
Hur nollställer man BIOS vi jumper på moderkortet då? Jag ringde honom och han var inte riktigt säker på det.
Hur ska man göra annars för att KORREKT uppdatera BIOS?

Uppskattar era snabba svar!!!


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Medlem
Skrivet av MobbDeep:

Hur nollställer man BIOS vi jumper på moderkortet då?

1. Dra ur nätkontakten ur nätaggregatet.
2. Ta ur batteriet.
3. Lokalisera namnet CLRTC som sitter en bit snett ner till höger om batteriet. Flytta jumpern från 1-2 till 2-3 (alltså ett steg åt höger). Låt den sitta så i 30 sekunder. Sätt sedan tillbaka jumpern ett steg till vänster till pos 1-2.
4. Sätt tillbaka batteriet.
5. Plugga in nätkontakten i nätaggregatet och starta upp datorn, håll inne DEL för att komma in i BIOS och inställningar.

Skrivet av MobbDeep:

Hur ska man göra annars för att KORREKT uppdatera BIOS?

Antar att det användes Asus Update som kan köras i Windowsläge.
Det finns även EZ flashutility och AFUDOS, men ibland rekommenderar Asus olika program för olika kort, så passar med ett utropstecken här(!), bäst att kolla sådant först, om man inte vill köra med de verktyg som kom med moderkortet. Skall man köra i windowsläge så är det alltid bra att stänga ner alla andra program medans programmet flashar.

Får jag personligen välja, så väljer jag att flasha i dos-läge.

Hm, nu såg jag att du frågade nj, men jag väljer att svara jag med, i hopp om att ni skall få igång det.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Jag ber verkligen om ursäkt, jag antydde inte att du (purreSnurre) inte skulle veta hur man uppdaterar BIOS. Det var dåligt skrivet av mig!!!
Antar att jag skrev som jag gjorde för att "NJ" redan hade skrivit en del men som jag önskade att han kunde utveckla lite mer. Glömde bort för en stund att det var ett forum jag skrev i och inte ett PM!
Jag tackar för ditt svar!!!!!!!!


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Medlem
Skrivet av MobbDeep:

Jag ber verkligen om ursäkt, jag antydde inte att du (purreSnurre) inte skulle veta hur man uppdaterar BIOS. Det var dåligt skrivet av mig!!!
Antar att jag skrev som jag gjorde för att "NJ" redan hade skrivit en del men som jag önskade att han kunde utveckla lite mer. Glömde bort för en stund att det var ett forum jag skrev i och inte ett PM!
Jag tackar för ditt svar!!!!!!!!

Nej nej, du behöver absolut inte be om ursäkt för böveln!
Tog det inte på det sättet, utan mest för att jag antog att nj skulle svara snabbt och det skulle bli dubbelpost osv.
Hur går det med burken då, är det något liv i den?

Lycka till.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Och glöm inte att bryta powern när jumpern flyttas. I annat fall kan det bli svart för gott. Tycker som nj att BIOS = 1 fil. Flash är en sak som man måste ta sig tid med, exakt rätt fil och tillvägagångssätt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Allt är svart fortfarande!!! Men han ska skaffa ett nytt moderkort istället! =(
Han börjar bli lite stressad med att få ihop datorn nu innan Crysis Demot släpps så han tyckte det var den bästa lösningen!


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Medlem

Och tänk på att ASUS har ett windowsprogram som sköter hela flashningen så man inte nubcakar till det.

1
Skriv svar