Medlem
uppgradera datorn

hej,
köpte en dator för några månader sen som funkar riktigt bra förutom att den låter som ett svin och blir varm som fan.
nu när man har lite pengar så funderar jag på att fixa detta men jag vet inte vad jag ska byta ut.
har ni någon ide om vad man ska satsa på?

grafikkort: AMD Radeon HD 7870
processor: AMD FX(tm)-6300 six-core 3.5 GHz
RAM:8 GB
nätagg: coller master B500, 500W

Medlem

Nytt grafikkort är väl det som känns mest aktuellt för dig att skaffa, (har ingen koll på AMD's proppar, men den är säkert ok)

Så byt gärna graffekort, varför inte titta på Nvidias nya kort, 970 serien är grym "bang for buck" om du tvunget vill ha AMD så är det väl isf deras 280 eller 290 serier du bör kolla på.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Det hade ju inte skadat att byta ut både processor och grafikkort, men det beror givetvis på vad du spelar också (samt vilken budget du har).


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Om du är nöjd med prestandan, men vill ha den tystare/kallare, är det då inte bättre att bytta ut fläktar eller bygga vattenkylning?

Medlem

prestandan är jag nöjd men vill bara få den tystare och svalare, men vet inte vad jag ska byta ut.
och jag har tyvär inte så bra koll på vad som är inuti burken (bygde den inte själv och är inte jätte insatt)

Medlem
Skrivet av tompalompa:

prestandan är jag nöjd men vill bara få den tystare och svalare, men vet inte vad jag ska byta ut.
och jag har tyvär inte så bra koll på vad som är inuti burken (bygde den inte själv och är inte jätte insatt)

Om det är fläktljudet du vill minska är lösningen fler eller bättre fläktar. har du tomma fläktplatser kan du börja med att sätta in några där. Annars blir det till att byta mot bättre fläktar. Kan också vara CPU-fläkten som låter mycket och den går att bytas. CPU-fläkten är mest jobb att byta och pilligast.

Medlem

okej, tack för alla förslag, får kolla lite på nya fläktar

Medlem
Skrivet av Rwaat:

Om du är nöjd med prestandan, men vill ha den tystare/kallare, är det då inte bättre att bytta ut fläktar eller bygga vattenkylning?

Att bygga ett helt vattenkylningssystem skulle kosta mer än hela burken.

För att få det tystare kan det vara värt att skaffa en sluten vattenkylare till CPUn typ Corsair H80 eller liknande.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Rwaat:

Om du är nöjd med prestandan, men vill ha den tystare/kallare, är det då inte bättre att bytta ut fläktar eller bygga vattenkylning?

Att bygga ett helt vattenkylningssystem skulle kosta mer än hela burken.

För att få det tystare kan det vara värt att skaffa en sluten vattenkylare till CPUn typ Corsair H80 eller liknande.

Sant, men pengar verkade inte vara en faktor.

Tompaloma, vet du vad du har för chassi, eller kan du försöka ta reda på det? Då kan någon säkerligen rekommendera dig ett par bra fläktar som skulle kunna hjälpa dig med dit problem.

Medlem

chassit är en coller master elite 311 plus.
kollade även upp temperaturer på datorn när jag spelade bf4,
grafik kortet var uppe i 77 grader och processorn uppe i 60 grader

Medlem
Skrivet av tompalompa:

chassit är en coller master elite 311 plus.
kollade även upp temperaturer på datorn när jag spelade bf4,
grafik kortet var uppe i 77 grader och processorn uppe i 60 grader

Dom temperaturerna är dock inget större problem, eller någon ovanlighet för den delen, när det gäller AMDs prylar.
Om det är ljudet som stör dig så skulle jag definitivt investera i ett par nya fläktar, dessa bör också dra ner temperaturen lite.

Mitt råd; plocka bort sidan på datorn, starta någonting krävande och se ifall du kan hitta vilken/vilka fläkt(ar) det är som låter mest och byt sedan ut dessa.
Som föregående har sagt så är ett helt vattenbaserat system inte försvarbart prismässigt men en sluten CPU kylare är möjligen ett alternativ om det nu är den som för oväsen.

Medlem
Skrivet av Rwaat:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Rwaat:

Om du är nöjd med prestandan, men vill ha den tystare/kallare, är det då inte bättre att bytta ut fläktar eller bygga vattenkylning?

Att bygga ett helt vattenkylningssystem skulle kosta mer än hela burken.

För att få det tystare kan det vara värt att skaffa en sluten vattenkylare till CPUn typ Corsair H80 eller liknande.

Sant, men pengar verkade inte vara en faktor.

Tompaloma, vet du vad du har för chassi, eller kan du försöka ta reda på det? Då kan någon säkerligen rekommendera dig ett par bra fläktar som skulle kunna hjälpa dig med dit problem.

Om pengar inte är en faktor så har man inte en flera år gammal dator som man köpt begagnat för några månader sen

1
Skriv svar