FZ.se
Bli medlem på FZ:s forum!
Här i FZs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
uberpwnage2.0
Titel Storröjare
Registrerad 2009-08-23
Inlägg 3 112

Nu var det ju så att jag köpte spelet och fick det redan 10 april tror jag det var. Vad som förstör känslan för mig är det faktum att jag inte ens i vanliga områden har spelet på stabila 60 fps.

Nu vet ju inte jag om man verkligen måste ha en monster dator för detta då det är mycket folk och annat som springer runt och har sig, så kanske 40-50 eller säg 50-60 är mer stablit och säga.

Hur som haver så har jag allt mellan 20-45 fps och det hoppar upp och ner konstant oberoende på vilken form av kvalite jag väljer på min nuvarande dator. Ska då här visa upp vad jag vet jag har i datorn just nu och sedan kan vi väl försöka hjälpas åt så jag kan fixa delar och dylikt så jag kan få en god upplevelse till det här spelet?

Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz (4 CPUs), ~2.7GHz
4096MB RAM
Windows 7 Ultimate 32bit
ATI Radeon HD 4890 (två stycken)

Och.. M
er kan jag inte rakt av.

Help?

Gaffel
Titel Noob
Registrerad 2008-03-12
Inlägg 5

Motorn är i dagsläget ej helt optimerad och utnyttjar ej tillgänglig CPU och GPU kraft optimalt.

Jag sitter på

För din del är det i första hand ett nytt grafikkort som gäller för ökad spelprestanda.

uberpwnage2.0
Titel Storröjare
Registrerad 2009-08-23
Inlägg 3 112

Gaffel skrev:
Motorn är i dagsläget ej helt optimerad och utnyttjar ej tillgänglig CPU och GPU kraft optimalt.

Jag sitter på

För din del är det i första hand ett nytt grafikkort som gäller för ökad spelprestanda.

Vad skulle man skaffa då? Om det finns något bra prisvärt kort som skulle funka väldigt bra till GW2.

DrAbraham
Titel Stammis
Registrerad 2002-05-04
Inlägg 437

Köp mer RAM, vet inte om just GW2 kräver så mycket men de flesta nya spel + Windows tar upp 4GB snabbt.

hade själv 4gb fram tills ett par månader sen då jag införskaffade 8GB till för runt 500kr, jävla skillnad kan jag säga.
Fast vete fan om ny grafikkort vore bättre prestandaökning än mer ram, men båda borde fixas :)

Gaffel
Titel Noob
Registrerad 2008-03-12
Inlägg 5

uberpwnage2.0 skrev:
Gaffel skrev:

Jag sitter på

Vad skulle man skaffa då? Om det finns något bra prisvärt kort som skulle funka väldigt bra till GW2.

Jag sitter på Radeon 7950 (XFX black edition) & i5 2400 och har sällan under 30 i normala miljöer med grafiken uppskruvad till högsta på det mesta.

I princip det kortet din plånbok tillåter i Nvidias 600 eller radeons 7000 serie skulle jag rekomendera.

uberpwnage2.0
Titel Storröjare
Registrerad 2009-08-23
Inlägg 3 112

DrAbraham skrev:
Köp mer RAM, vet inte om just GW2 kräver så mycket men de flesta nya spel + Windows tar upp 4GB snabbt.

hade själv 4gb fram tills ett par månader sen då jag införskaffade 8GB till för runt 500kr, jävla skillnad kan jag säga.
Fast vete fan om ny grafikkort vore bättre prestandaökning än mer ram, men båda borde fixas :)

Så vitt jag vet måste jag väl ha 64 bit windows för att ha mer än 4 right?

Gaffel
Titel Noob
Registrerad 2008-03-12
Inlägg 5

uberpwnage2.0 skrev:
DrAbraham skrev:

Så vitt jag vet måste jag väl ha 64 bit windows för att ha mer än 4 right?

Stämmer bra

uberpwnage2.0
Titel Storröjare
Registrerad 2009-08-23
Inlägg 3 112

Gaffel skrev:
uberpwnage2.0 skrev:
Gaffel skrev:

Jag sitter på

Jag sitter på Radeon 7950 (XFX black edition) & i5 2400 och har sällan under 30 i normala miljöer med grafiken uppskruvad till högsta på det mesta.

I princip det kortet din plånbok tillåter i Nvidias 600 eller radeons 7000 serie skulle jag rekomendera.

Nu har vi ju inte diskuterat min plånbok men inte något överdrivet stort (vet heller inte vilken summa just nu).

Men det låter som att jag behöver 64 bit operativsystem, mer ram och bättregrafikkort? Har ingen aning så därför jag frågar.

Gaffel
Titel Noob
Registrerad 2008-03-12
Inlägg 5

uberpwnage2.0 skrev:
Gaffel skrev:
uberpwnage2.0 skrev:
Gaffel skrev:

Jag sitter på

Nu har vi ju inte diskuterat min plånbok men inte något överdrivet stort (vet heller inte vilken summa just nu).

Men det låter som att jag behöver 64 bit operativsystem, mer ram och bättregrafikkort? Har ingen aning så därför jag frågar.

RAM & OS gör nog rätt lite i förhållande till kostnaden.
Du kan ju enkelt se minnes-användningen i aktivitetshanteraren.

Prova en sak i taget.
Jag personligen skulle prioritera i ordningen Grafikkort - CPU & Moderkort - RAM & OS

MaXMC
Titel Veteran
Registrerad 2006-08-03
Inlägg 1 001

Varför ska du uppgradera något för att köra GW2?
Själv kör jag på en:
Intel Core i5-2500 CPU @ 3,3GHz
8 GB RAM
Windows 7 64-bit
med Geforce GTX 260 Ti

Fungerar finfint, har inte några framedrops alls vad jag kan märka iaf.

Fuidama
Titel Veteran
Registrerad 2006-10-04
Inlägg 893

Skriver lite priser och tankar som jag luskade fram som hastigast

Komplett har de billigaste GFX och OS, men är dyrare på minne om man inte väljer ram med stora kylflänsar (jämfört mellan komplett, webhallen och inet):
AMD HD7950:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=659717
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751682

Windows7:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=629550

Ram:
8GB: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=599037
16GB: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618011

3850kr exkl frakt för win7 64bit, 8Gb ram, HD7950
4220kr exkl frakt för win7 64bit, 16Gb ram, Hd7950

Men som tidigare postare skrev. Du kanske ska satsa först och främst på ett nytt GFX.
AMD HD7950 kostar 2595kr på komplett.

Har du möjligheten att plocka upp kortet på en Pick-up point som de har så kostar frakten bara 39kr. Även om du inte kan det så är priset för kortet samt frakt billigare än det billigaste 7950 som inet och webhallen har.

Men nu har du iaf fått lite förslag och även lite priser etc.
Som andra sagt så vet vi inte din budget så det är svårare att ge konkreta förslag.

Fuidama
Titel Veteran
Registrerad 2006-10-04
Inlägg 893

MaXMC skrev:
Själv kör jag på en:
8 GB RAM
Windows 7 64-bit
med Geforce GTX 260 Ti

Fast vad kör du för upplösning och vilka gfx inställningar etc etc.
Det har ju med sånt att göra också. Om jag köper ett GTX580 (vilket jag gjorde för BF3), så förväntar jag mig att kunna skruva upp grafiken rätt kraftigt och ändå få ut hög FPS (kör på high med vissa inställningar på Ultra i 60+FPS med enstaka drops till 50).

Friberg
Titel Pelletsbud
Registrerad 2009-04-09
Inlägg 1 996

Inget behöver uppgraderas. Det enda man kan göra är att vänta på att Anet ska optimera motorn mer samt drivrutiner.

uberpwnage2.0
Titel Storröjare
Registrerad 2009-08-23
Inlägg 3 112

MaXMC skrev:
Själv kör jag på en:
8 GB RAM
Windows 7 64-bit
med Geforce GTX 260 Ti

Varför? Förklarade jag inte det noggrant i mitt första inlägg?

Konfucius
Titel Stammis
Registrerad 2008-01-12
Inlägg 512

Gäsp...

Dina gkort är senila, så enkelt är det.
Fundera på när de var i toppen och dra den logiska slutsatsen.

MaXMC
Titel Veteran
Registrerad 2006-08-03
Inlägg 1 001

Fuidama skrev:
MaXMC skrev:
Själv kör jag på en:
8 GB RAM
Windows 7 64-bit
med Geforce GTX 260 Ti

Fast vad kör du för upplösning och vilka gfx inställningar etc etc.
Det har ju med sånt att göra också. Om jag köper ett GTX580 (vilket jag gjorde för BF3), så förväntar jag mig att kunna skruva upp grafiken rätt kraftigt och ändå få ut hög FPS (kör på high med vissa inställningar på Ultra i 60+FPS med enstaka drops till 50).

Jag kör 1680x1050 med High på allt utom Shaders och Shadows som jag kör Medium på.
Har Depth-Blur, High-Res Textures on Characters och FXAA påslaget också.
Inga problem alls.

Bojkott
Titel Proffs
Registrerad 2008-02-13
Inlägg 1 455

Jag skulle nog ha bytt ut dina grafikkort mot ett nytt kort, notera ETT kort. Två grafikkort kan i bland ställa till mer problem än vara till nytta, speciellt HD4000-serien och äldre. Så byt ut dina kort mot ett GTX660, HD7850 eller liknande.

Något som dessutom kan vara värt att veta är att så länge du kör Windows 32bit så kommer du inte kunna utnyttja mer än 3GB RAM. Du har alltså 1GB RAM i datorn som du inte utnyttjar, så att byta till 64bit kan även vara rekommenderat.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av FZ Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 44 medlemmar online. 3 foruminlägg har postats idag.

FZ