Val av processor och grafikkort

Medlem

Alright. Då ska jag alltså ha 2 av dessa fläktar som insug och 2 som utsug? Är det några speciella platser dom ska sitta på för att få optimalt luftflöde?
Dock när jag läste om fläktfilter så var det många som påstod att det inte släpper igenom mycket luft, har ni någon erfarenhet av det?
Tittade på länken till Radeon's nya kort. Men Ladestam har fått mig på SLI tankar, och de nya Radeon-korten i CF blir för dyrt. Dessutom läste jag nonstans att man kunde överklocka 470 till 580-prestanda.

Tack för båda paketen Hymer, ska titta på dom lite närmare om några timmar när jag har mer tid. Riktigt sjysst!

Medlem

Ja filter begränsar flödet och är inte nödvändigt om du städar hemma.

Det sitter 2 120mm förmonterade fläktar, en insug en utsug.
Det rekomenderas att ha en insug i sidan som blåser direkt på grafikkorten och ett utsug i toppen (båda 140mm).

Sedan finns det plats för ytterligare en 140mm utblås i toppen, en 120mm insug i fronten och en 140mm insug/utblås i botten.

Du borde ha som jag skrev ha minst en extra insug i fronten 120mm och en i sidan 140mm samt ett utblås 140mm i toppen, i paketet har jag lagt till en extra 140mm som extra utsug i toppen för att driva ut värme och undertryck.
(Och ja undertryck = dammsgare men det bidrar till en svalare dator)

Alltså finns det plats för en 140mm fläkt utöver de i paketet, hade jag varit du så hade jag lagt till en 140mm för att ha fläktar till alla platser. Och sedan när man får hem paketet testa lite olika vad som behövs. De som ej används Max 1-2 fläktar kan användas som backup om någon pajar.

Kylförmågan är ju olika beroende på omgivning etc.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av Ladestam:

Ja filter begränsar flödet och är inte nödvändigt om du städar hemma.

Det sitter 2 120mm förmonterade fläktar, en insug en utsug.
Det rekomenderas att ha en insug i sidan som blåser direkt på grafikkorten och ett utsug i toppen (båda 140mm).

Sedan finns det plats för ytterligare en 140mm utblås i toppen, en 120mm insug i fronten och en 140mm insug/utblås i botten.

Du borde ha som jag skrev ha minst en extra insug i fronten 120mm och en i sidan 140mm samt ett utblås 140mm i toppen, i paketet har jag lagt till en extra 140mm som extra utsug i toppen för att driva ut värme och undertryck.
(Och ja undertryck = dammsgare men det bidrar till en svalare dator)

Alltså finns det plats för en 140mm fläkt utöver de i paketet, hade jag varit du så hade jag lagt till en 140mm för att ha fläktar till alla platser. Och sedan när man får hem paketet testa lite olika vad som behövs. De som ej används Max 1-2 fläktar kan användas som backup om någon pajar.

Kylförmågan är ju olika beroende på omgivning etc.

Okej, tack än en gång för utförligt svar. Även om det blir för högljudt så har jag läst att man kan varva ner fläktarna för att minska oljudet.

Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag spräckte budgeten med 1000kr men ta bort ssd'n om du inte behöver den. Chassi får du ju med välja själv.

intel system:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=850843...

amd system:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=871580...

jag köpte själv intel systemet för ca 1månad sen -grafik kortet som jag köpte idag och polaren köpte amd systemet och vi är nöjda båda två.

Så du hade rekomenderat i7? Eller du sysslar med mer avancerade saker än att spela spel?

Och är du nöjd med ditt grafikkort?

Medlem

Ja jag skulle rekommendera det paketet. Jag byter dator 1-2 gånger per år och detta i7 systemet är nog ett av dom som jag känt mig riktigt nöjd med. Har klockat min cpu till 4100mhz utan några problem.

Kan inte uttala mig om grafikkortet ännu då jag väntar på det ska testa när jag kommer hem från jobbet. Tycker det verkar prisvärt och skalar mycket bättre än 570 i Crossfire/sli vilket är min plan att köra inom någon månad.

Datorn används primärt för spel sen gör man ju lite annat små kraffs också.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Det är enkelt, vill du klara Crysis så måste du ha en i7

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Det är enkelt, vill du klara Crysis så måste du ha en i7

Stämmer dock inte, jag har samma I5 Som jag rekomenderat samt Geforce 460 i sli och jag kör crysis med över 60 fps hela tiden.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av 73mpl4R:

Det är enkelt, vill du klara Crysis så måste du ha en i7

Stämmer dock inte, jag har samma I5 Som jag rekomenderat samt Geforce 460 i sli och jag kör crysis med över 60 fps hela tiden.

Det var kanske inte skrivet i det seriösaste laget, jag klarar också Crysis med min i5. Men i Enthusiast, 4xAA och 1920*1080 så lär din rigg svettas.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av 73mpl4R:

Det är enkelt, vill du klara Crysis så måste du ha en i7

Stämmer dock inte, jag har samma I5 Som jag rekomenderat samt Geforce 460 i sli och jag kör crysis med över 60 fps hela tiden.

Det var kanske inte skrivet i det seriösaste laget, jag klarar också Crysis med min i5. Men i Enthusiast, 4xAA och 1920*1080 så lär din rigg svettas.

Kör med den upplösningen och dundermax på allt, visst svettas datorn men inte under 60 fps. det gäller att plocka ihop rätt delar.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Men metro 2033 är värre pga den massiva tesseleringen som 460 är lite klena på. Och crysis är inte ett processorspel, det mesta hänger på din gpu.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Ja det är klart, både Metro 2033 och Crysis är GPU-spel. SweClockers fick dock bara 42 fps som mest med 2 x 460 i SLI och en i7 975. Dock så har dom bara referensmodeller, samt kör i 1920x1200, så du har valt helt rätt delar tydligen

Medlem

Kanske en dum fråga. Men bör jag köpa kylare till processorn också eller medföljer där en kylare i paketet?

Ladestam, har du något emot om jag gör en tråd på SweClockers om deras åsikt om datorn du hjälpt mig att sätta ihop? Enbart för att få fler synpunkter och åsikter.

Medlem

Det medföljer alltid en kylare med processorn. Men det är alltid en bra idé att köpa till en annan om du har pengar över. Då blir datorn mycket tystare och processorn blir svalare, om du sedan ska klocka så är en annan kylare i princip ett måste.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av siiix:

Kanske en dum fråga. Men bör jag köpa kylare till processorn också eller medföljer där en kylare i paketet?

Ladestam, har du något emot om jag gör en tråd på SweClockers om deras åsikt om datorn du hjälpt mig att sätta ihop? Enbart för att få fler synpunkter och åsikter.

Fråga gärna hos sweclockers, där finns många nördar. pocessorkylaren som medföljer intel kommer att låta mycket mindre än dina andra komponenter och kyler suveränt så länge du inte tänkt att klocka i större skala.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Okej. Jag har inte tänkt att klocka processorn, iallfall inte till att börja med. Får se sen när jag köpt om jag orkar läsa mig till hur man gör Dock har en tanke slagit mig att kanske testa med grafikkorten, för o se om man kan få upp prestandan till en modell bättre.

Medlem

Fick ej så stor respons på SweClockers forum som hade hoppats på. Dock är där många fler som skriver. Har fått en idé att kanske köpa ett 580 istället för 2st 470. Problemet e bara att jag inte e säker på att jag kommer uppgradera när jag behöver/när jag har råd. Vad har ni för tankar om det?
Har fått höra att jag borde uppgradera mitt nätagg med.

Ska nog dessutom vänta på Sandy Bridge, om man kan hålla sig det vill säga.

Medlem

Har läst din post på swelockers och de är samma resonemang som när jag köpte min dator. Jag har 460 sli och det låg mellan det eller ett 480. Jag beslutade mig för att köpa 2x 460 då jag vet att jag inte kommer köpa ett extra 480.

Jag tycker att du skall köpa ett 580 endast om du vet att du köper ett till senare.

Om jag kommer ihåg rätt så hade du en budget på 12k?
Kolla på detta nätagget då 470 tydligen krävde mer än jag trodde.

http://www.inet.se/artikel/6900262/fractal-design-newton-r2-1...

Fractal är bra kvalite och 5 års garanti om något går fel, 1000w är overkill som fan men då har du till framtida datorer också.

Annars om du är märkesnörd kan du köpa ett corsair 850w för samma pris. Notera att du skall köpa ett modulärt nätagg. Och som de säger blir 470 varmt men om du köper maximalt antal fläktar så ligger du fortfarande under 12k.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Okej. Jag är inte säker på att jag kommer köpa ett nytt pga priset, men jag tänker ju att det kommer sjunka och när jag väl känner det är dax så ligger det inom en rimlig nivå? Men hur funkar SLi/CF, måste det vara 2 st identiska kort, eller kan man t.ex. köpa ett från Gigabyte och ett från EVGA?

Jag är inte direkt en märkesnörd, bara sakerna funkar bra. Vill bara ha en dator som funkar bra i många år utan massvis med uppgradering.

Yes budgeten är 12k för köpet just nu. Sen om jag ska lägga till ett extra grafikkort senare så får jag ta den smällen då

Medlem

Märket är skit samma, bara de är samma klockhastighet på dem.

Du behöver i alla fall ett starkare nätagg om du skall satsa på ett kort, utifall att du har tänkt att köpa till ett exta senare.

Och jag tycker fortfarande att du skall satsa på 470 för senare kommer det bara bättre kort som gör att du inte kommer köpa ett till för CF.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Att tänka på är dock är att 2st 6950 som kostar 5186 verkligen kör över 1 580 till en kostnad av bara 700kr mer. Kan vara ett alternativ


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Hahah, ju mer man läser och mer man vet desto dummare blir man! Blir helt knäpp bara av att välja vilket grafikkort jag ska ha

Eftersom jag inte ska köpa direkt ju så har jag gott om tid att bestämma mig på. Så blir väl att jag bumpar upp denna tråden med en bild på vad jag tänker köpa när det är dax, och ber er folk ta en sista titt innan jag lägger beställningen.

Tack för all hjälp, det uppskattas!

Medlem

Vem har sagt att det ska vara lätt?

Tror att du gör rätt i att vänta, jag själv väntar på att röken från Nvidias och Amds priskrig har lagt sig innan jag lägger vantarna på ett nytt.

Medlem

Hahah, exakt

Jo jag hoppas det Men det är väl antagligen så att jag bara skjuter upp problemet

Medlem
Skrivet av siiix:

Hahah, ju mer man läser och mer man vet desto dummare blir man! Blir helt knäpp bara av att välja vilket grafikkort jag ska ha

Eftersom jag inte ska köpa direkt ju så har jag gott om tid att bestämma mig på. Så blir väl att jag bumpar upp denna tråden med en bild på vad jag tänker köpa när det är dax, och ber er folk ta en sista titt innan jag lägger beställningen.

Tack för all hjälp, det uppskattas!

Hahahah ja man blir fanemej bara dummare, och ja lagom tills du kall ha datorn är väll inte de alternativen vi gett som förslag aktuella längre.

Skicka gärna ett medelande när datorköp närmar sig, annars kommer jag glömma av denna tråden.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av Ladestam:

Hahahah ja man blir fanemej bara dummare, och ja lagom tills du kall ha datorn är väll inte de alternativen vi gett som förslag aktuella längre.

Skicka gärna ett medelande när datorköp närmar sig, annars kommer jag glömma av denna tråden.

Hahah, det får jag fan inte hoppas!
Absolut, pm:ar dig när det är dags!

12
Skriv svar