Värde på Alienware M18xR2?

Medlem
Värde på Alienware M18xR2?

Tjabba FZ läsare!

Detta är min första tråd här, och undrar om det är någon som har koll på detta om hur mycket man ska begära för en laptop?

Detta är va som finns i den

Cpu: i7-3720qm 2.6 - 3.99 ghz

Ram: 12gb 1600mhz

Gpu: 7970m CF
Test Firestrike 1.1
3DMark Score: 8075
Graphics Score: 10143
Physics Score: 9974
Combined Score: 2869
ORB: http://www.3dmark.com/fs/2252653

Lagrin: 240gb SSD (Corsair force 3) samt en 700gb mekanisk

Nätverk: Killer N1103

Optiskläsare: Bluerayspelare med möjlighet att bränna cd/Dvd

Skärm: 1920x1080 Blank

OS: Windows 7 HP 64bit, orginal såklart

Färg: Nebula röd

Garanti: 1½ år dagen efter garanti kvar. (För mig man kan skriva över det om man säljer den?)

Övrigt: Inga kosmetiska skador på den

Skulle vara kul att veta vad den kan vara värd, då jag är lite sugen på den nya M18 som är ute

Mvh: Marcus L

Medlem

Lite svårt att säga. Datorn ligger ju högt upp i prestandatester.
Men värdet på datorer minskar förbannat snabbt tyvärr, största anledningen är just pga utvecklingen inom tekniken är så snabb, och ännu mer nu för de stora företagen på senare tid satsat mer på bärbara marknaden.

Garantin är också en svår sak att väga in då den inte alltid gäller. Står ditt namn på kvittot, vilket det troligen gör om du köpte datorn direkt via DELL/Alienware t.ex, så är det lite värre då datorn är bunden till dig eftersom du är den ursprungliga köparen. Butiker och företag kan då enkelt neka service för någon som köpt dator av dig, men det händer att de inte bryr sig. Svårt att sätta ett pris på något sådant.

Skulle nog tro den ligger runt 15k. Kanske lite över om du säljer den på blocket. En ny M18xR2 dator (som så klart har bättre cpu, gpu och större hdd, mer ram etc) ligger på ca 28000. Så 15k är nog ganska realistiskt om man tänker att man inte kan utnyttja garantin och att den är 1½ år gammal.
Jag har bara kollat prestandatester, vad andra tar för datorn, samt kollat vad konsumentköplagen sagt om garantier, så min värdering kan vara helt fel. Men jag tror ändå det är i rätt riktning, men någon kanske tycker mer andra tycker mindre och din egen smärtgräns ligger säkert på helt andra nivåer.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Lite svårt att säga. Datorn ligger ju högt upp i prestandatester.
Men värdet på datorer minskar förbannat snabbt tyvärr, största anledningen är just pga utvecklingen inom tekniken är så snabb, och ännu mer nu för de stora företagen på senare tid satsat mer på bärbara marknaden.

Tack för svar Fuidama

Har skickat till Dell för att se om man kan föra över garantin till en annan köpare, hade underlättat lite om det nu fungerar!
Prestandsvis är det en "hyffsat" stark laptop och driver i stort sett allt jag har spelat på bästa inställningarna, ja förutom watch dogs vilket strular en del med fps:en :S

Men om garantin kan föras över så kan man kanske slänge på en tusing till kanske? ^^

Mvh. Marcus

Medlem
Skrivet av Tazadar:

Men om garantin kan föras över så kan man kanske slänge på en tusing till kanske? ^^

Mvh. Marcus

Tyvärr suger Watch Dogs när det gäller prestandan, kräver mer än vad det ger i princip.

Det är väl mer troligt att folk hellre betalar 1000kr mer om Dell är med på försäljningen än att chansa på att det ändå funkar i någon annans namn.

Som jag förstod av konsumentombudsmannen så har inte företag/butiker någon plikt att tillgodose en vidaresåld produkt med garantier längre även om det fanns kvar från köptillfället. Lite av en gråzon verkar det vara i alla fall. Så det säkra före det osäkra är väl bäst...

Medlem

Hej med jer

Det er korrekt at man ifølge købeloven ikke har krav på at få overflyttet eventuel garanti ved et videresalg, men jeg kan informere om, at vi hos Dell alligevel tilbyder den nye ejer support indenfor den resterende garanti-tid. Det eneste der ikke længere er dækket er selve reklamationsretten.

Dog anbefaler vi altid at man ved et eventuelt videresalg laver en "Tag transfer" på vores supportside, så vi altid har de opdateret oplysninger på den aktuelle ejer: http://dell.to/1lAMBFx

Ha en fin dag.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Medlem
Skrivet av DellCare:

Hej med jer

Det er korrekt at man ifølge købeloven ikke har krav på at få overflyttet eventuel garanti ved et videresalg, men jeg kan informere om, at vi hos Dell alligevel tilbyder den nye ejer support indenfor den resterende garanti-tid. Det eneste der ikke længere er dækket er selve reklamationsretten.

Dog anbefaler vi altid at man ved et eventuelt videresalg laver en "Tag transfer" på vores supportside, så vi altid har de opdateret oplysninger på den aktuelle ejer: http://dell.to/1lAMBFx

Ha en fin dag.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Skönt att man kan föra över garantin!
Tack för hjälpen Karina!

Medlem

Ja se där ^^

1
Skriv svar