VGA bättre än HDMI ?

Medlem
VGA bättre än HDMI ?

Hejsan vet inte om ni kan hjälpa mig men,

Jag har en 32" tv som jag har kopplat med en VGA kabel (till datorn)och bilden är bra finns inget att klaga på. Men köpte mig en HDMI kabel och när jag kopplade in den förväntade jag mig en bättre bild (digital > analog) men bilden är väldigt ljus och pixlig, går knappt läsa av texten under mina ikoner, Spelar ingen roll vilken upplösning jag har eller om jag har HD på eller om jag sänker ljusstyrkan eller kontrasten fortvarande pixligt...

Några tips ? eller är analog bild bättre...


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

Vet inte vad som är bäst, men det är samma sak för mig, kör HDMI via DVI --> HDMI adapter och ett 4850 och bilden blir lite pixlig fastän man ställer in rätt upplösning, för mig är det dock endast i Windows, spel och filmer fungerar utmärkt, men det gjorde det med VGA också.
Men själv föredrar jag HDMI då det är så mycket lättare att koppla in och ut då jag bara använder TVn att kolla på ibland.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av tysonayt:

Vet inte vad som är bäst, men det är samma sak för mig, kör HDMI via DVI --> HDMI adapter och ett 4850 och bilden blir lite pixlig fastän man ställer in rätt upplösning, för mig är det dock endast i Windows, spel och filmer fungerar utmärkt, men det gjorde det med VGA också.
Men själv föredrar jag HDMI då det är så mycket lättare att koppla in och ut då jag bara använder TVn att kolla på ibland.

Ja precis har märkt att filmerna spelas i riktig HD men inte testat spela än.


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

Konstigt! Jag har en 32" lcd-tv som jag även använder som datorskärm. Kör DVI -> HDMI och med upplösningen 1360x768 (som är native för tvn) pixelmappat och bilden är knivskarp. Funkar utmärkt både i windows, spel, filmer etc. Säker att du har rätt upplösning inställd?

Medlem

Som sagt har provat alla upplösningar bilden är nästan FÖR skarp så att den blir pixlig och går knappt att läsa av text osv


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

jag kan ha fel men jag tror det är olika från tv till tv.

jag kör en 27" samsung tv som datorskärm och en sony bravia 32" tv som är kopplad med hdmi. köpte 2st hdmi sladdar och 32" tvn gav en riktigt grym bild.

men när jag kopplade min 27" skärm så blev bilden sjukt kass! det blev för ljust och all text var svårläst
testade med olika upplösningar och tillslut gick jag tillbaka till vga som gav mig en pefekt bild!

1
Skriv svar