Vilket grafikkort? SLi eller ej?

Medlem
Vilket grafikkort? SLi eller ej?

Det är så att i nuläget sitter jag på ett Gainward BLISS GeForce 8800GT 1024MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GWP88GT-1...

men funderar på en uppgradering. En kompis köpte nyss ett MSI Radeon HD4870 512MB DDR5 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSI
RHD4870 och han fick mycket högre poäng när vi körde 3dmark. Nästan dubbelt. Så nu undrar jag, ska jag köpa samma kort som han eller ett likadant till som jag ahr och köra sli? vilket ger mig bäst prestanda?

Inaktiv

Imo så borde du köpa ett RHD 4870, bättre att lägga pengarna på det än ett till halvbra kort

Själv får jag mitt Sapphire 4870 idag

Medlem

Jo jag kan förstå det med att inte köpa ett havlbra kort till, men så dåligt är det väll inte? men den stora frågan är... hur får jag bäst prestanda? är det med ett singelkort så som rhd 4870 eller blir det med två av mina kort?

Inaktiv

8800GT är ju fortfarande ett bra kort. Två i SLI slår ett 4870. Det bör tilläggas att du dock inte bör betala några större summor för ditt andra 8800GT.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem

En sak till som bör tilläggas innan du köper ett extra grafikkort, har du ett moderkort som stödjer SLI?

Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASP5N32-E...
borde väll stödja sli? hete ju sli... men det är det jag ahr iaf.
priset på mitt graffekort är 1595:- på datorbutiken nu. Har inte kollat runt riktigt men det borde väll ligga runt det på de flesta ställen. så vad tycker ni man ska göra?

Medlem

obs, såg nu att det finns ju ingen "köp" knapp på grafik-kortet, säljs kanske inte längre.. vad gör man då? kan man köra med olika kort? vilket borde jag välja och vilket är den mest liknande varianten på mitt kort som finns att köpa? länk finns i först posten.

Inaktiv

Ja du ska kunna köra med olika tillverkare. Däremot bör du nog hålla dig till 1gb-varianterna. Personligen tycker jag inte du ska köpa ett nytt sådant, då de kostar 1600+ (och Gainwards 1900+) kr. Rätt sak att göra är nog att leta upp ett begagnat för max 1000 kr eller sälja ditt nuvarande för så mycket som möjligt (800-1000?) och köpa ett 4870 eller liknande.
Väljer du att köpa ett nytt för säg 1700 kr så tycker jag nog det vore bättre att sälja ditt nuvarande för typ 900 och köper ett nytt grafikkort för de summorna tillsammans 2600 kr.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Medlem

Krason, saken är ju att det ska vara 1gb


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av tysonayt:

Krason, saken är ju att det ska vara 1gb

Jaha, det missade jag:P. Då var det ju värre, två 8800GT och ett 4870 har ganska likvärdig prestanda skulle jag tippa på. Kör på det som blir billigast.

Medlem

vilket håller längst då, prestanda mässigt? har radeonet nåra nya special funktioner som kommer funka bättre i framtiden eller nått liknande?

Inaktiv

Skulle väl vara DX10.1, men det gör ingen egentlig skillnad för spelare. 8800GT i SLI springer ifrån 4870.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar