Köpråd: Skillnad på Core, Arcade, Premium och Elite

Medlem
Köpråd: Skillnad på Core, Arcade, Premium och Elite

Hej,

går i tankarna på att köpa mig ett Xbox men behöver hjälp med lite information från er som förmodligen vet mer än vad jag gör. Jag ber om ursäkt för att det är så många frågor, men ska jag kasta ut 2500:- för en spelmaskin vill man ju veta att det är ett bra och rätt köp
Och så får ju ni som redan kan allt det här chansen att visa er på styva linan lite

Ok here goes...

Har hört att det finns fyra olika versioner av Xboxen - Core, Arcade, Premium och Elite. Nån som lite snabbt kan dra de stora skillnaderna på de olika alternativen?

Vet att boxen kommer med ett internminne, går det att uppgradera, och levereras boxarna med olika mängd minne i originalutförande på de olika versionerna?

Om man köper en box med 60GB, kan man uppgradera den sen till en 120GB (eller större) och vad kostar det? Använder man samma diskar som till PC-datorer, och om inte, vad använder man för typ av disk då? Behöver man 120GB och till vad? Räcker det inte med en 60GB? Vad skulle man behöva så mycket minne till på en Xbox?

Har fått för mig att de olika versionerna kommer med HDMI, Scart, S-VGA m.m. Har alla Xboxar samma kontakter och är det någon man i dagens läge klarar/inte klarar sig utan? Och vad är skillnaden på HDMI 1.2 och 1.3? Kommer spela på en 50" utan HDTV på, spelar HDMI någon roll då?

Det finns olika generationer med på Xbox gissar jag? När släpptes den senaste och vad är skillnaden med de tidigare generationerna? Antar att de uppdaterar firmware, bygger in nya bättre DVD-läsare, är det nån version man bör undvika?

När man köper hårdvara till datorer finns det tre stora sidor folk ofta hänvisar till som ger en relativt bra prisbild på vad saker kring en PC kostar, finns det en motsvarade sådan sida för Xbox?

Hur vet man om ett spel är kul? Finns det demos att ladda ner? På PC finns det ju ofta ett demo man kan lira så man vet vad det är för produkt man köper. Inte kul att pynta 699:- för ett spel som suger i slutändan

Ja det var väl det just nu, är bombis på att jag kommer att komma på fler frågor

Until then...


signatur

May we live in interesting times...

Medlem

Tror att Core inte finns längre utan har ersatts med Arcade. Det ingår ingen hårddisk med denna modell utan endast ett minneskort. Skillnaden mellan Premium (tror jag bytt namn till PRO?) och Elite är att Elite har 120GB hårddisk istället för 60GB, och är svart istället för vit.

Det går inte att modifiera hårdvaran i din Xbox.

Det är specialhårddiskar från MS. Dessa går att byta ut senare, men räkna med att allt du sparat försvinner. 60GB räcker bra än så länge, men nu i höst så kommer det en hel dröse med nya filmtjänster.

Det är Komponent, VGA eller HDMI som levererar High Definition. Och så vitt jag vet så kommer alla Xbox-versioner med alla kablarna (Möjligtvis inte VGA). Skillnaderna mellan HDMI 1.2 och 1.3 är inget du behöver bry dig om.

Den absolut äldsta versionen bör du undvika, men den säljs inte längre i seriösa butiker.

Hm.. Jag skulle egentligen bara rekommendera att du kollar www.prisjakt.se efter bästa pris på Xbox.

Det finns demos till 90% av alla spelen. Annars kan man ju göra som alla andra och läsa recensioner etc.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Boomer:

Det är specialhårddiskar från MS. Dessa går att byta ut senare, men räkna med att allt du sparat försvinner.

Jag kanske har fel men finns det inte en sorts överföringskabel man kan skaffa för att föra över data från en hårddisk till en annan?

Medlem

finns ju backup program när man byter ut hårddisken. Finns massa turorials på Youtube om detta. så det ska ju inte vara några problem.

och till echX: Det är smart att välja en Xbox med mera hårddiskutrymme eller iaf skaffa större hårddisk senare. jag har en 120gb och har typ 30gb kvar på den.

jag skulle lätt välja Elite för den är riktigt snygg samnt medföljer en större hårddisk.

Medlem

Jo det finns det jag tror att man kan beställa en sån från Microsoft har jag för mig.


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem
Skrivet av MilleX:

Jo det finns det jag tror att man kan beställa en sån från Microsoft har jag för mig.

Har för mig att man kan få en sån överföringssladd gratis från MS, hur vet jag inte, men har läst nåt om det nånstans.

Medlem

Ja exakt kusinen beställde en sån när han skaffa en ny box.


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem
Skrivet av echX:

Om man köper en box med 60GB, kan man uppgradera den sen till en 120GB (eller större) och vad kostar det? Använder man samma diskar som till PC-datorer, och om inte, vad använder man för typ av disk då? Behöver man 120GB och till vad? Räcker det inte med en 60GB? Vad skulle man behöva så mycket minne till på en Xbox?

Jag tycker inte att man behöver mer minne än 60 GB. En del minne går åt till demos och trailers på nya spel som går att ladda ner gratis på marketplace. Men dessa är i ala fall nått som jag tar bortefter att jag har testat det och beslutat om spelet är värt att köpa eller ej. Något som kan vara bra att ha minne till är att lägga över spelen på hårddisken så man kan spela dem direkt därifrån (man behöver dock skivan ändå). Jag har en gamal box som strular med läsaren en del vilket gör att jag brukar lägga in de spelen som jag spelar mest på boxen. På min box drar de även ner ljudnivån från boxen markant vilket kan va skönt, jag vet inte hur de är på de nya?

Men jag trycker som sagt att 60 GB räcker gott och väl trotts att man lägger in spelen på hårddisken eftersom jag i alla fall spelat ett begränsat antal spel åtgången.

Medlem

Om du ska köpa en Xbox360 rekommenderar jag dig att köpa en premium med 60 gb HHD.


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

Läste just om moderkortet Jasper som skall ha eliminerat problemen med RROD. Dock återfinns Jasper oftast i Arcade, så ett sådant plus ett Live Starter Kit för att få headset och 60gb HDD kanske kan vara värt att kika på


signatur

May we live in interesting times...

Medlem

Japp Jasper finns på Premium också kussen har en sån.


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

Vilken typ av HDMI använder sig 360 av? Är det en helt vanlig HDMI kabel man kopplar mellan tv och box?eller måste man köpa en dyr special kabel?

Medlem

Det är en helt vanlig HDMI-kabel.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Zelaxe:

Det är en helt vanlig HDMI-kabel.

Ok tack för svaret.

Inaktiv

Kommer det premium/elite versioner med Jasper eller liknande snart?.

Medlem

Läste ju för ett tag sen att premium/ pro maskinerna ska försvinna ?
Läste även om det här på FZ om man inte minns fel,
arcade och Elite blir bara kvar och eliten skulle prissänkas, nåt sånt.
Kanske eliten blir den som ersätter premium/ pro, för har också läst nånstans att en 360 med 160 gigs hd är på g.

Medlem

nej, en 360 med 1 TB är på väg, med inbyggt Natal

Medlem
Skrivet av BeeJac:

nej, en 360 med 1 TB är på väg, med inbyggt Natal

Det RYKTAS om en 1TB disk, men det är allt det är, ett RYKTE.
Personligen tror jag bara det är någon attentionwhore som hittat på det för o få fler träffar på sin blog.

Vad skulle den kosta om det verkligen kom en sådan disk? Tjaa med prissättningen dom har på nuvarande diskar så skulle den kosta 10k+


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv

Jag har Xbox 360 Elite .Jag köpte den ganska tidigt. den fungerar finfint. den kommer med 120GB och jag har ungefär 90GB kvar. men nu kommer det troligtvis lite nya arcadespel och demos man vill ladda ner så. jag föredrar att man köper Elite. Den är snyggare också


signatur

XboX360 <3 Halo 3 FTW

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Boomer:

Det är specialhårddiskar från MS. Dessa går att byta ut senare, men räkna med att allt du sparat försvinner.

Jag kanske har fel men finns det inte en sorts överföringskabel man kan skaffa för att föra över data från en hårddisk till en annan?

jo det finns såg det på nån inside xbox movie
gick du in på deras hemsida så fanns det specifika instruktioner hur det är med datorhårddiskar vet jag inte


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av BeeJac:

nej, en 360 med 1 TB är på väg, med inbyggt Natal

Låter billigt om det är sant


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Boomer:

Det är specialhårddiskar från MS. Dessa går att byta ut senare, men räkna med att allt du sparat försvinner.

Jag kanske har fel men finns det inte en sorts överföringskabel man kan skaffa för att föra över data från en hårddisk till en annan?

jo det finns såg det på nån inside xbox movie
gick du in på deras hemsida så fanns det specifika instruktioner hur det är med datorhårddiskar vet jag inte

Transferkabeln följer i alla fall med i 120gb-kitet som man köper.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

1
Skriv svar