Söker spel till en 12åring

Medlem
Söker spel till en 12åring

En vän till mig har lika dålig koll på konsolspel som jag men bad mig (som har lite mer koll på spel rent generellt än vad hon har) att leta spel som hennes 12årige son kan spela på sin 360. Just nu spelar han Skyrim och gillar det men det är gränsfall för vad som är tillåtet, tycker hans mamma. Fast det är i alla fall bättre än CoD och GTA5 som han hellre ville ha.

Kan ni tipsa om andra liknande spel (fast inte våldsammare än Skyrim) som skulle passa honom? Gärna med lite pusselinslag och liknande och inte enbart "döda allt som dyker upp framför dig".

Han har någon form av diagnos (osäker på vilken typ), om än en mild sådan men onlinespel brukar generellt inte fungera för honom.

Mycket tacksam för tips!

Medlem

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Medlem

Fable är visserligen inte FPS men del två har fått mycket beröm och första spelet finns även i uppdaterad version till Xbox 360 som överlag verkar ha fått ett bra mottagande.

Annars så finns ju The Elder Scrolls: Oblivion (Skyrim är del V i den här serien).
http://www.gametrailers.com/reviews/g2c6kt/elder-scrolls-iv--...

Portal-spelen, de är oblodiga, men kan vara lite tuffa att klura ut kanske.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Batman: Arkham Asylum kanske passar bra? Blandar ju lite pussel och action. Jag skulle säga att det är mindre våldsamt än Skyrim.

Medlem

Minecraft är visserligen ett spel som verkar vara bäst när man spelar med andra men det borde vara ganska undehållande att spela även ensam. Har själv inte spelat det men jag har däremot spelet Terraria (finns även till Xbox 360) och har inte spelat det på nätet utan kört det helt solo. Det bästa med Minecraft och Terraria är att det använder slumpgenerering vilket innebär att omspelningsfaktorn för spelen är väldigt stor så länge man gillar att spela mer av samma. Om man gillar Lego så kommer man nog även gilla Minecraft.

Skrivet av TheMaggot:

Batman: Arkham Asylum kanske passar bra? Blandar ju lite pussel och action. Jag skulle säga att det är mindre våldsamt än Skyrim.

Mindre våldsamt, njae


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Alan Wake - Har bara spelat PC versionen och den tyckte jag mycket om och gissar på att 360 versionen är lika bra fast fulare.

Borderlands 2 - Personligen tycker jag humorn i spelet gör spelet lite vuxnare än tex. CoD. Allt blod och headshots, brinnande fiender och sånt är nog också lite mer på starka sidan i jämförelse med CoD.
Men det är cell-shading så det ser tecknat ut...

Vill säga Red Dead Redemption men spelet är nog vuxnare än det mesta...

Fan svårt att hitta bra spel till 360 och speciellt spel som är snällare än CoD.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av TheMaggot:

Batman: Arkham Asylum kanske passar bra? Blandar ju lite pussel och action. Jag skulle säga att det är mindre våldsamt än Skyrim.

Mindre våldsamt, njae

Inte? Jag skulle säga att det är ungefär lika våldsamt som när de slåss i tecknade barnserier som t.ex. Teenage Mutant Ninja Turtles. I Skyrim kan man ju halshugga folk. Det var dock ett tag sedan jag spelade Asylum så det kanske är vissa saker jag inte kommer ihåg.

Medlem
Skrivet av TheMaggot:

Inte? Jag skulle säga att det är ungefär lika våldsamt som när de slåss i tecknade barnserier som t.ex. Teenage Mutant Ninja Turtles. I Skyrim kan man ju halshugga folk. Det var dock ett tag sedan jag spelade Asylum så det kanske är vissa saker jag inte kommer ihåg.

Skulle nog säga att Batman: Arkham-spelen har mer realistisk, brutal våld än Skyrim. Batman spöar ju verkligen skiten ur skurkarna, vissa finishes är ju rätt brutala med armbågar i huvudet osv. Sånt är, i mitt tycke, värre att lära barn än att man kan halshugga folk med 2handssvärd. Alla har ju armar och ben och kan få för sig att göra som Batman nästa gång någon är dum i skolan, men alla har inte 2handssvärd hemma nuförtiden

Mina speltips:

Fable 1 & 2 (som någon redan nämnde), körde ettan på gamla xboxen och det var mer barnvänligt vad jag kan komma ihåg, och både ettan och tvåan finns till 360.

Marvel Ultimate Alliance 2 (eller 1) - om barnet gillar marvelhjältar. Actionrpg med massvis av hjältar att välja mellan.

testa även
[http://www.pegi.info/sv/index/global_id/505/?searchString=&ag...]
om jag förstått rätt så listar den alla spel med åldersmärkning 12 år som finns till xbox 360.

Medlem

Om han är sugen på GTA 5 kan du ju även tipsa om Bully. Det är utvecklat av Rockstar, men utspelar sig i högskolemiljö. Du langar inte knark eller skjuter prostituerade, men kanske kastar ett ägg eller två på mobbare. Good fun.

Annars är ju Lego-spelen alltid charmiga, och nuförtiden finns det ju så många att det bara är att välja och vraka mellan vad han gillar mest. Batman-fan? Finns tre spel. Marvel? Jupp. Det finns till både Sagan om ringen och Bilbo. Harry Potter, Star Wars, Indiana Jones. Jag har inte spelat alla, så jag kan inte gå i god för varenda en, men det stora problemet jag brukar ha med dem är att de är för lika varandra. Om man bara ser dem som enskilda spel har de jag spelat dock varit väldigt bra.

De tidigare spelen är väl kanske knepiga eftersom jag tror att man måste ha sett filmerna för att hänga med i vad som händer (eftersom de inte sade någonting i dem), men de senaste har ju varit röstskådespelade originalberättelser. Jag vet iofs inte hur bra man är på engelska vid tolv års ålder, men man börjar väl få en hyfsad koll ändå?

Medlem

kan inte säga om de är bra spel beror ju vem du frågar:)
http://www.toysrus.com/family/index.jsp?categoryId=2531510


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tack för alla tips, dom är vidarebefordrade till mamman och hon blev mycket glad.

Jag borde ha nämnt det men Minecraft spelar han redan men har börjat tröttna. Det roliga är väl att vara online och han klarar som sagt inte riktigt den biten. Fabel och Terraria skull jag tippa på är högoddsare.

Tack än en gång!

1
Skriv svar