xbox 360 vs full hd...

Inaktiv

Soilbleed - Nu när de nya konsolerna kommit så har alla SKU:er HDMI, varför skulle de inte sätta dit det föresten?
Och alla 360 klarar 1080p ja, oavsett utgång iaf vid spel.

Inaktiv

RE:Nukem

Jepps, den skall klara 1080i och 1080p vid 50 och 60Hz så jag fattar ingenting, funkar inte ovanstående upplösning genom ett xbox 360 premium eller?? Tror någon här att det kan vara det faktum att det är en widescreen tv som är problemet?

//Fortfarande förvirrad

Inaktiv

Dogge

Jag syftar på att "original" 360 sägs klara HDMI (som tex. "toomuch" säger ovan) så varför lägga till ett onödigt chip på Elite? Eller menar du att hårdvaran ska ersätta uppdateringar av mjukvaran?


signatur

payin' the bills with my mad programming skills

stv
Medlem

Det är en jävla skillnad på 1080p och hdmi.
hdmi är en kontakt-standard. 1080p är en upplösnings-standard.

Alla Xbox360 klarar 1080p.
Elite och dom "nya" premium har hdmi-kontakter.
Finns idag inga(vad jag vet?) 1080p native spel till xbox360. Tror inte dom planerar på att släppa heller.

stv
Medlem

nygrma; har du uppdaterat din xbox360?
Vad har du för hårdvara?(Tv + kablage)

Inaktiv

Vet inte vem du svarade stv men om det var mig så får du gärna en vidareutveckling om du inte orkade tänka själv.

HDMI är en överföringsmetod för HD bild och ljud.
Så vad jag menade (naturligtvis) var om 360n kunde hantera High Definition spel, vilket det tydligen inte kan. Eftersom 360n "inte behöver" HDMI kontakt. Vilket är det enda som kan föra över de digitala signalerna som krävs (tex. Dolby TrueHD)
Jag ville inte skriva detta i en xbox tråd men du tvingade mig.

Jag undrade om Elite är bättre, tack vara den nya hårdvaran?


signatur

payin' the bills with my mad programming skills

Medlem
Skrivet av nygrma:

RE:Nukem

Jepps, den skall klara 1080i och 1080p vid 50 och 60Hz så jag fattar ingenting, funkar inte ovanstående upplösning genom ett xbox 360 premium eller?? Tror någon här att det kan vara det faktum att det är en widescreen tv som är problemet?

//Fortfarande förvirrad

Nop skulle gissa på att det snarare är dina sladdar men om du har Pro så ska du iaf kunna få 1080i utan problem

Medlem
Skrivet av toomuch:

1080p klarar alla xbox360 konsoler efter uppdateringen vad jag vet.

det beror på din utrustning en hel del men rent officellt så klara de bara 1080i utan hmdi kabel.
Men visst kan du få ut 1080p med lite flyt

stv
Medlem

Om du nu NATURLIGTVIS menade det, varför då skriva som du gjorde.

Du skrev; Jag syftar på att "original" 360 sägs klara HDMI (som tex. "toomuch" säger ovan)

Och HDMI är och föralltid blir;
High Definition Multimedia Interface, förkortat HDMI, en digitalkontakt för överföring av både ljud och bild.

med betoning på digitalkontakt, dvs en ANNAN sorts anslutning mot vad dom "äldre" modellerna av Xbox360 har haft.
Hur du nu pusslat ihop så man kan koppla in en HDMI sladd(utan adaptrar) till en "gammal" box är ett mysterium.

Så....har jag förklarat det tillräckligt?

Och...xboxen klarar VISST highdefinition spel. Upp till 1080p i bildkvalitet som vi skrivit tidigare, men än idag finns inga spel med den upplösningen.(jobbigt att upprepa sig när folk inte kan läsa...)

Och du snackar om TrueHD...det är en NY standard, som man OCKSÅ kan använda sin HDMI KABEL för att nyttja. Dock är det sant som du säger att boxen inte klarar av TrueHD.

stv
Medlem

Och för att då svara på din fråga...

Elite har idag lite nya komponenter, inget man höjer ögonbrynen till. Större HDD, HDMI-port och säket något annat oviktigt. Senare i år(?) kommer det komma processorer med 65nm teknik emot den gamla 90nm.

Dvs den kommer inte bli lika varm som förut...

Och sluta försöka göra påhopp på mig då det onekligen är du som är mindre påläst i ämnet än jag. Jag försöker hjälpa dig.

stv
Medlem
Skrivet av Nukem:
Skrivet av toomuch:

1080p klarar alla xbox360 konsoler efter uppdateringen vad jag vet.

det beror på din utrustning en hel del men rent officellt så klara de bara 1080i utan hmdi kabel.
Men visst kan du få ut 1080p med lite flyt

Enheten var från början endast tänkt att klara av en maximal upplösning på 1080i men kan sedan oktober 2006 även visa 1080p med hjälp av en mjukvaruuppdatering.

Medlem

Tror det första spelet som kommer med 1080p är assassins creed

Medlem
Skrivet av stv:
Skrivet av Nukem:
Skrivet av toomuch:

1080p klarar alla xbox360 konsoler efter uppdateringen vad jag vet.

det beror på din utrustning en hel del men rent officellt så klara de bara 1080i utan hmdi kabel.
Men visst kan du få ut 1080p med lite flyt

Enheten var från början endast tänkt att klara av en maximal upplösning på 1080i men kan sedan oktober 2006 även visa 1080p med hjälp av en mjukvaruuppdatering.

men som sagt ringer du supporten så kommer de bara säg att du måste ha hdmi port för att så garanterad 1080p. du kan få 1080p på vanlig pro. Men de beror till välidgt stor del på din utrustningen men med största sannorlikhet kommer du inte få det.

stv
Medlem

Vad är en Xbox "pro", menar du Premium? Har dom bytt namn till PRO då HDMI modellen kom ut?

Vad menar du med att det beror på min utrustning? Att TVn klarar av 1080p eller att det bara funkar till vissa 1080p TVs?

Medlem

Sorry pro o preemium är samma konsol. Och ja det funkar bara till vissa TV:n som klarar 1080p om man har tur så om din klara att visa 80p med standard utr ska du skatta dig lycklig att du sparat 400kr

stv
Medlem

Nyheter för mig. Ska ringa supporten och fråga dom.

Ebn
Medlem
Skrivet av Nukem:

Tror det första spelet som kommer med 1080p är assassins creed

NBA Street Homecourt som funnits ett tag har stöd för 1080p så jag tror inte Assassins Creed blir först.

Medlem

där ser man, trodde AC skulle vara det första

Inaktiv

stv

Jag svarade lite kort min åsikt om upplösningen sen passade jag också på att fråga vad det nya chipet i Elite är till för. Det är i högsta grad relevant i ämnet.
Eftersom videochipet är ett chip som ska göra något med ljud och bildbehandlingen så är det NATURLIGTVIS vad standarden HDMI står för som jag menade.

Min utgångspunkt i ärendet var: Att Xbox 360 är en maskin som man spelar HD-spel på (det står HD gaming på spelen.) Och jag har försökt att få förklarat för mig hur man kan via mjukvara (?) ändra maskinens utsignaler och hur man får HD-signalerna till ev. HDTV.
Men detta är inget som jag tror på. En Elit däremot har ju som sagt det nya chipet eller är det bara fanboy prat som någon har lyckats lura i mig?


signatur

payin' the bills with my mad programming skills

Inaktiv

Jag har aldrig skrivit att alla xbox360 klarar hdmi. Elite gör det och den nya modellen av premium. Om någon har missuppfattat detta.

Inaktiv

Halo3, Hour of victory, Guitar Hero II, The Darkness, Blue Dragon och Bioshock kör också 1080p.

Inaktiv
Skrivet av toomuch:

Jag har aldrig skrivit att alla xbox360 klarar hdmi. Elite gör det och den nya modellen av premium. Om någon har missuppfattat detta.

Aha, så det var där som det sket sig
Jag undrade just vad folk snackade om.. my bad :$


signatur

payin' the bills with my mad programming skills

Inaktiv

Men om man är riktigt teknisk så kanske man kan löda och dona lite och få till en riktigt fin hdmi utgång via usb porten som man kan koppla ihop med sin wii och ps3.
Vilken styrka, sån råkraft

Medlem

inte för o vara besservisser men halo 3 kör inte på 1080P o Bioshock kör på 720p

läs "you owe me 80p" här
http://www.bungie.net/News/content.aspx?type=topnews&cid=1282...

eller ett ctrl+v
"You Owe me 80p!

One item making the interwebs rounds this week was the scandalous revelation that Halo 3 runs at “640p” which isn’t even technically a resolution. However, the interweb detectives did notice that Halo 3’s vertical resolution, when captured from a frame buffer, is indeed 640 pixels. So what gives? Did we short change you 80 pixels?

Naturally it’s more complicated than that. In fact, you could argue we gave you 1280 pixels of vertical resolution, since Halo 3 uses not one, but two frame buffers – both of which render at 1152x640 pixels. The reason we chose this slightly unorthodox resolution and this very complex use of two buffers is simple enough to see – lighting. We wanted to preserve as much dynamic range as possible – so we use one for the high dynamic range and one for the low dynamic range values. Both are combined to create the finished on screen image.

This ability to display a full range of HDR, combined with our advanced lighting, material and postprocessing engine, gives our scenes, large and small, a compelling, convincing and ultimately “real” feeling, and at a steady and smooth frame rate, which in the end was far more important to us than the ability to display a few extra pixels. Making this decision simpler still is the fact that the 360 scales the
“almost-720p” image effortlessly all the way up to 1080p if you so desire.

In fact, if you do a comparison shot between the native 1152x640 image and the scaled 1280x720, it’s practically impossible to discern the difference. We would ignore it entirely were it not for the internet’s propensity for drama where none exists. In fact the reason we haven’t mentioned this before in weekly updates, is the simple fact that it would have distracted conversation away from more important aspects of the game, and given tinfoil hats some new gristle to chew on as they catalogued their toenail clippings."

de andrahar jag ingen aning o orkar inte kolla upp

Inaktiv

Jaha så om man kör Bioshock på 1080p så blir det ju naturligtvis 720p, låter logiskt. Inte.
Halo3 har jag läst om men kan du länka till fakta till t ex Bioshock ?

Medlem

http://www.xbox.com/en-US/games/b/bioshock/
är ju alltid bra o kolla.

Om din xbox är inställd på 1080p så kommer den iaf anpassa sig om spelet inte stödjer 1080p. och om jag inte har helt fel för mig så upscalar TVn också så gott den kan?

Medlem

är detta inte lite onödiga saker att lägga energi på, spelet ser bra ut å är roliga är väll det viktiga


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Spelet kommer renderas i den upplösningen som spelet programmerades till att renderas i det. Det kan egentligen vara lite vf som. Utvecklarna har dock ett visst ansvar för att detta ska kunna visas och se trevligt ut när det skalas om till olika upplösningar som kan tänkas användas - t.ex. 720p/1080i eller 1080p.

Att ändra er upplösning till 1080p på till exempel bioshock kommer inte ändra hur spelet faktiskt renderas, utan endast skala om spelet till 1080p. Om spelet renderas native i 720p eller någon annan halvmysko upplösning låter jag vara osagt - det vet jag inte. Jag håller det för otroligt att några spel idag dock skulle renderas i 1080p eftersom det vore onödigt, särskilt som FSAA är i princp gratis på Xbox 360.

stv
Medlem
Skrivet av Soilbleed:
Skrivet av toomuch:

Jag har aldrig skrivit att alla xbox360 klarar hdmi. Elite gör det och den nya modellen av premium. Om någon har missuppfattat detta.

Aha, så det var där som det sket sig
Jag undrade just vad folk snackade om.. my bad :$

Som sagt, du som läste fel i toomuch's inlägg. Därav denna feltrådning...

Och jag försökte bara förklara och få dig att använda begreppen rätt. Jag antog att du trodde HDMI var något som man benämner HDupplösning till.

Men Du kan få "HD-Gaming" från komponentkabel också. I dagens läge så räknas HD-Gaming som 720p och uppåt.

stv
Medlem
Skrivet av toomuch:

Halo3, Hour of victory, Guitar Hero II, The Darkness, Blue Dragon och Bioshock kör också 1080p.

Efter mycket googlande så verkar det bara vara;
[native 1080p] Street Home Court
[native 1080p] Virtual Tennis 3

Som kör FullHD native.
Visst kanske inte stämmer. Men källan verkar vara rätt pålitligt.

123
Skriv svar