xbox 360 vs full hd...

stv
Medlem
Skrivet av Molotov:

är detta inte lite onödiga saker att lägga energi på, spelet ser bra ut å är roliga är väll det viktiga

Självklart är det prio 1.

Men hur skulle du må om du låt säga köper en TV som sägs vara FULLHD men bara är HD-Ready. Den kostar precis som FULLHD och du tycker bilden ser bra ut. Själv skulle jag bli oxtokig...Dock tror jag att man skulle se skillnad på FULLHD Tv och en HDReady TV...(beroende på vad för source man kör)

Men du förstår poängen? Dom går ut med att det är 1080p, då antar "vi" att det är native, vilket det inte vart i dom flesta fallen...

Medlem

Grejen är ju den att det är rätt dumt om man går runt och tror att upplösningen som speleat renderas native i är den direkt mest avgörande delen för grafiken olika utvecklare kommer ha olika lösningar för att det ska ge en god visuell upplevelse. Det största problemet med låg upplösning är att det blir mycket aliasing (jaggies). I och med att det är ganska billigt (dvs tar lite prestanda) att köra antialiasing på Xbox 360 är det därför inte lika viktigt att spelet renderas i en hög upplösning.

Nu kan det säkert vara som så att i vissa spel så, beroende på hur spelet designas, kanske det inte är lämpligt med sådan FSAA - det kanske inte fungerar tillsammans med någon viss ljusteknik som används eller - vad vet jag - det kan säkert finnas anledningar. Och då kan det ju vara lämpligt med 1080p. 720p utan FSAA är inte så trevligt om spelet har mycket fina detaljer, utan det kan bli ganska så mycket aliasing (jaggies; pixligt).

Dessutom är det som så att det generellt sett är lättare att skala nedåt än att skala uppåt. Jag kan därför förstå om vissa tillverkare väljer att rendera spelen i 1080p då det kan ge ungefär lika bra bildkvalitet vid 720p som 720p native hade gjort, när å andra sidan 720p native som skalas upp till 1080p ofta ger en liten försämring. Det är helt enkelt lättare att ta bort pixlar än att lägga till nya.

Men faktum kvarstår att det ska till rejält mycket prestanda för att höja från 720p till 1080p - det är dubbla antalet pixlar. Och i många fall är kvalitetshöjningen inte så stor. Speciellt inte som en majoritet av de som använder konsolen inte plockar ut något annat än 720p eller däromkring.

stv
Medlem

Vet inte riktigt em du svarade till, men får väl anta att du svarade mot mig då jag känner mig lagom träffad av ditt inlägg.
Kan ju börja med att säga att du har rätt...

Men fakta kvarstår att spelföretagen försöker "lura"(kanske fel ordval) folk, därav denna debatt om det är 1080p native eller inte...som jag sa i exemplet innan ang TVn.

Inaktiv
Skrivet av Soilbleed:

stv

Jag svarade lite kort min åsikt om upplösningen sen passade jag också på att fråga vad det nya chipet i Elite är till för. Det är i högsta grad relevant i ämnet.
Eftersom videochipet är ett chip som ska göra något med ljud och bildbehandlingen så är det NATURLIGTVIS vad standarden HDMI står för som jag menade.

Min utgångspunkt i ärendet var: Att Xbox 360 är en maskin som man spelar HD-spel på (det står HD gaming på spelen.) Och jag har försökt att få förklarat för mig hur man kan via mjukvara (?) ändra maskinens utsignaler och hur man får HD-signalerna till ev. HDTV.
Men detta är inget som jag tror på. En Elit däremot har ju som sagt det nya chipet eller är det bara fanboy prat som någon har lyckats lura i mig?

No offence men vad fan snackar du om? Klart som fan du kan ändra upplösningen på utsignalen, har du aldrig bytt upplösning på ett spel på din PC t.ex. eller i windows för den delen.. Samma grej i stort sätt.

VGA och komponent fungerar utmärkt även dom att hantera 1080p och de flesta 1080p skärmar klarar även att ta emot den signalen på VGA likväl som HDMI gör den inte det så är det ingen vidare tv imho, färre som klarar med komponent har jag hört. (till den som snackat med supporten).

Det stämmer stv, bara de två spelen som har 1080p native än så länge men var ju inte så länge sen funktionen kom. Själv som tar jag alla gånger mer effekter i 720p än att spelet körs med mindre effekter i 1080p native.
Inte så jävla många PS3s spel som körs i 1080p native heller, fast å andra sidan finns det ju inte så många spel till den överhuvudtaget

Medlem

[quote=Dogge]
VGA och komponent fungerar utmärkt även dom att hantera 1080p och de flesta 1080p skärmar klarar även att ta emot den signalen på VGA likväl som HDMI gör den inte det så är det ingen vidare tv imho, färre som klarar med komponent har jag hört. (till den som snackat med supporten). [quote]

känns som jag borde svara lite på detta..Officellt så får du bara ut 1080i av din xbox även om du kör VGA kabel period. inofficelt så kan du få ut 1080p men detta beror på din TV. Även om Tv säger full hd och kan visa 1080p så garanterar inte MS att du får ut det av din xbox preemium om du inte har HDMI sladd. För att vara helt super glas klar..

Inaktiv
Skrivet av Dogge:

No offence men vad fan snackar du om? Klart som fan du kan ändra upplösningen på utsignalen, har du aldrig bytt upplösning på ett spel på din PC t.ex. eller i windows för den delen.. Samma grej i stort sätt.

Nej, nu snackar du om något helt annat. Du kan bara ändra till de upplösningarna som stöds av monitor, videokort och spel/windows.

Jag snackade om att ta hem en mjukvaru uppdatering så att tex. mitt grafikkort kan visa tex. en högre upplösning än vad den var gjord för, DET liknar det som jag snackade om. Eftersom du nu tog upp upplösningen som exempel.
Men om du läser igen så ser du att det inte var upplösningen som jag syftade på utan standarder som definerar High Definition (HD spel.)

För att bespara dig onödigt lidande, så nej det finns säkert inget standard för "HDspel" (får nog märka tetris -86 som HDspel om man vill) men du vet vad jag menar


signatur

payin' the bills with my mad programming skills

Inaktiv

[quote=Nukem][quote=Dogge]
VGA och komponent fungerar utmärkt även dom att hantera 1080p och de flesta 1080p skärmar klarar även att ta emot den signalen på VGA likväl som HDMI gör den inte det så är det ingen vidare tv imho, färre som klarar med komponent har jag hört. (till den som snackat med supporten).

Citat:

känns som jag borde svara lite på detta..Officellt så får du bara ut 1080i av din xbox även om du kör VGA kabel period. inofficelt så kan du få ut 1080p men detta beror på din TV. Även om Tv säger full hd och kan visa 1080p så garanterar inte MS att du får ut det av din xbox preemium om du inte har HDMI sladd. För att vara helt super glas klar..

Vad menar du med offciellt? MS gick ju ut med att de klarar 1080p långt innan Elite kom på podcaster pressmedelanden etc etc. kan väll inte bli så mycket mer offciellt än det? Men aja i see where your comming from men 360n klarar ju 1080p oavsett vilken utgång du kör det är ju skärmarna som inte alltid klarar 1080p på alla ingångar (dock alltid på HDMI).

Skrivet av Soilbleed:

Nej, nu snackar du om något helt annat. Du kan bara ändra till de upplösningarna som stöds av monitor, videokort och spel/windows.

Jag snackade om att ta hem en mjukvaru uppdatering så att tex. mitt grafikkort kan visa tex. en högre upplösning än vad den var gjord för, DET liknar det som jag snackade om. Eftersom du nu tog upp upplösningen som exempel.
Men om du läser igen så ser du att det inte var upplösningen som jag syftade på utan standarder som definerar High Definition (HD spel.)

För att bespara dig onödigt lidande, så nej det finns säkert inget standard för "HDspel" (får nog märka tetris -86 som HDspel om man vill) men du vet vad jag menar

Joo men nu är det inte frågan om att visa en högre upplösning än vad grafikkortet är gjort för.
360´s grafikkort har inga som hällst problem med att visa 1080p i moderna spel det är betydligt kraftfullare än det som sitter i PS3an (som ett ex. med flertal 1080p spel)
Det handlar helt enkelt om en mjukvaro inställning drar du upp upplösningen får du sänka FPSen eller effekterna så länge dina utgångar klarar upplösningen så är det inga problem (vilket 360ns utgångar gör) att det inte fanns med från början har helt enkelt med att MS valt att fokuserade på att ha hög FPS och mycket effekter, oxå mycket beroende på att det inte fanns så välldans många med 1080p skärmar när 360 kom.

Inaktiv

Att säga att ATIs GPU är mycket kraftfullare än Nvidias -mycket nyare modell- är nog inget som jag tror på, så som marknaden ser ut idag.

Det var faktiskt bara en sak som jag inte hade klart för mig från början.

http://www.youtube.com/watch?v=YOeCbt1SQZo

Ungefär halvägs genom nedplockningen så nämner han chipet "video interface chip" som är nytt från de gamla Xbox 360.
Det hanterar HDMI scaling tydligen, så nu vet jag. men jag tror att jag låter bli att kommentera det. Intresserade av vad "HDMI Scaling" är får söka på nätet i stället


signatur

payin' the bills with my mad programming skills

Medlem

Dogge i stand corrected!

Inaktiv
Skrivet av Soilbleed:

Att säga att ATIs GPU är mycket kraftfullare än Nvidias -mycket nyare modell- är nog inget som jag tror på, så som marknaden ser ut idag.

Det var faktiskt bara en sak som jag inte hade klart för mig från början.

http://www.youtube.com/watch?v=YOeCbt1SQZo

Ungefär halvägs genom nedplockningen så nämner han chipet "video interface chip" som är nytt från de gamla Xbox 360.
Det hanterar HDMI scaling tydligen, så nu vet jag. men jag tror att jag låter bli att kommentera det. Intresserade av vad "HDMI Scaling" är får söka på nätet i stället

Det är ett känt faktum att 360s grafikprocessor är kraftfullare än PS3ans RSX gör lite sökningar på det du. Sony kastade i ett av Nvidias chip i sista stund till skillnad från MS och 360.

Det är scaling chippet som är "nytt" (uppgraderat), nämligen att det nu även klarar att skala upp HDMI signalen vilket kan vara bra om man nu oxå har en HDMI utgång.

Nukem - hehe no hard feelings

Inaktiv

Nja, jag vet och visste redan innan pressreleasen kom, exakt vad det är för processorer som används i en PS3a.
RSXen som du nämner ÄR Nvidia det finns ingen samtida ATI som kommer i närheten ens och för att späda på extra så kom 360 ut 1år tidigare.. Alla andra processorer kommer från samma leverantör som 360n, fast i nyare modell. Inklusive cellen fast där är fler företag inblandade.
Denna diskussion tar jag dock inte i.


signatur

payin' the bills with my mad programming skills

Inaktiv
Skrivet av Soilbleed:

Nja, jag vet och visste redan innan pressreleasen kom, exakt vad det är för processorer som används i en PS3a.
RSXen som du nämner ÄR Nvidia det finns ingen samtida ATI som kommer i närheten ens och för att späda på extra så kom 360 ut 1år tidigare.. Alla andra processorer kommer från samma leverantör som 360n, fast i nyare modell. Inklusive cellen fast där är fler företag inblandade.
Denna diskussion tar jag dock inte i.

Suit yourself, du får tro vad du vill

Inaktiv

Jag tror inte.. jag vet


signatur

payin' the bills with my mad programming skills

Medlem

Har ingen xbox men min ps3 får teven att växla mellan 720p och 1080p beroende på vad spelet/filmen körs i.

Inaktiv
Skrivet av Soilbleed:

Jag tror inte.. jag vet

Ignorance is a bliss!

[http://dpad.gotfrag.com/portal/story/35372/?spage=7]

Citat:

Now the 360?s GPU is one impressive piece of work and I?ll say from the get go it?s much more advanced than the PS3?s GPU so I?m not sure where to begin

[http://www.howardforums.com/archive/topic/1066963-1.html]

[http://www.gamersyde.com/forum_8_5042_1_en.html]

Och detta bara efter lite random sökningar på RSX vs. Xenos.

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Inskaffa mig en 42" full hd till min ps3, köpte hdmi kabel och det var ju rikigt rikigt fränt att lira darkness i full hd osv. Nästan alla spel till ps3 spelas i 730p. Skaffade mig ett x360 för nån dag sedan och dom spelen jag skaffade till "Colin McR dirt, gears of war, bioshock" körs i 480p tror jag det står. Har valt så den ska köra på HDMI, på den lilla knappen som ni vet bakom 360. Har jag kopplat fel eller körs alla spel till 360 i 480p? :\

gläm inte att flipap switchen på sladden och använda component kablarna


signatur

P.L.U.R

Inaktiv

synd att ej gamla 360 stödjer full hd 1024p

Medlem

1024p? o.o


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Gamla gör det visst, du tar bara och laddar ner uppdateringen från xbox live. och om du snackar om det "nya" i eltie versionen så är du ju grymt lurad, det är samma kort i båda annan kontakt bara ANA chippet är fortfarande likadant.


signatur

P.L.U.R

Inaktiv

Jag har en fråga här !

Jag har en Sharp full HDTV och Xbox 360 elite.
Så gott som alla 360-spel kör ju 720p native.

Vilken upplösning bör jag ha i spelen?
Spelen kommer väl ändå skalas upp hur jag än gör?

Ska man sätta dashboarden på 1080p och låta xboxen sköta uppskalningen eller ska man sätta dashboarden på 720p/1080i och låta tv:n sköta den ?

Medlem

låt xboxen fixa det

Medlem

Min ska bara klara 720p men den klarar 1080i, ingen anning varför, nån som har nån idè?

Inaktiv
Skrivet av Tiimmy:

Min ska bara klara 720p men den klarar 1080i, ingen anning varför, nån som har nån idè?

Tv'n skalar ner till 720p?

Medlem

för övrigt är det ju knappt någon märkbar skillnad mellan 720p och 1080p på en så liten panel, så WOW-faktorn kan ju inte varit så stor när du dunkade på 1080p ist för 720p

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Vilken underbart läsbar svenska du använder!

Om jag inte tar helt fel nu så har du tabbat dig i din: " Vilken underbart läsbar svenska"

Eller? Senast gången jag kollade så borde inläggen då man flamar någons grammatik vara...gramatiskt korrekt?


signatur

Det här är en signatur

Medlem
Skrivet av Tiimmy:

Min ska bara klara 720p men den klarar 1080i, ingen anning varför, nån som har nån idè?

Det är nästan ingen skillnad då 720 är den lägsta upplösningen med Progressive scan och 1080i är den högsta med Iblabla scan och då blir det ingen större skillnad vissa experter påstår t.o.m att 720p är bättre..


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

gravestone: Låt xbox:en skala om till 1080p. Det blir sannolikt bättre bild, och sannolikt också mindre lagg då du tv-apparater sällans skalar om så jättefort (även om sharp nu kanske gör det, men knappast snabbare än xbox:en då den är dedikerad just för spel).

Men testa båda - det finns undantag.

Medlem

Ja låt XB:n skala upp bilden. Den är faktiskt mycket bra på det. Låter min skala upp till 1080p via VGA.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Har en 26 tum xD och kör på 1080i


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

123
Skriv svar