Bli medlem på FZ:s forum!
Här i FZs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Titel Intresserad
Registrerad 2011-04-25
Inlägg 51

Hej! Jag har problem med datorn. Det började när jag skulle tömma damm ur den. SpeedFan sa att grafikkortet var 130 grader varmt. Sen när jag hade tömt damm ur den och startade den, så kom jag så långt som till setup-skärmen före windows startas. Då sa den "Boot system fail. You may want to change the boot setup for being able to start the computer". Vad skall jag göra?

Pooslice
Titel Proffs
Registrerad 2002-08-16
Inlägg 2 272

kolla så sladden till hårddisken inte trillat ur.

TheShadyShader
Titel Hemmavan
Registrerad 2007-05-01
Inlägg 274

130 grader? Isåfall har du ett mer allvarligt problem än att datorn inte startar Windows just nu. :P
Ändrades temperaturen överhuvudtaget eller var den fast på 130 grader? Låter som att speedfan rapporterar fel temperatur.

Men ja, kolla så att alla sladdar sitter i som de ska, kolla sen BIOS (oftast DEL på tangentbordet) om datorn hittar hårddisken/hårddiskarna.

Titel Intresserad
Registrerad 2011-04-25
Inlägg 51

Det varierar mellan 130 och 127 grader, så vad tror du? Det kan ha att göra med att vi blåste ur datorn med en kompressor som ger ca. 20 bar, vilket ledde till att processorfläkten blev trimmad i misstag.

joffjoff
Titel Stammis
Registrerad 2010-07-09
Inlägg 344

Jag blir inte förvånad att dator inte startar efter så hög temp:P Som sagt kolla sladdar kolla BIOS BOOTA om eller så kan du Duel-boot med ubuntu/kubuntu bara för att sedan checka hur windows mår

Titel Intresserad
Registrerad 2011-04-25
Inlägg 51

Det konstiga är att det började för 4 år seden med att grafiken blev blå och man såg rutor och streck. sedan laddade jag ner speedfan och den visade 130 grader på grafikkortet i ett år

Titel Stammis
Registrerad 2008-01-12
Inlägg 356

Speedfan stämmer inte alltid, visar ofta fel pga sensorerna inte finns i Speedfans databas.
130 grader är hett, riktigt hett, är du säker på att det var CELSIUS som mättes?

"Boot system fail. You may want to change the boot setup for being able to start the computer"

Låter som om du ändrat så att din systemdisk inte ligger först i bootningen, tex att din cd/dvd är satt att boota, vilket inte går normalt.

Ändra i bios så att din systemdisk bootar först (normalt är det disk C: )

73mpl4R
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-06-12
Inlägg 8 798

Precis som Konfucius sa, gå in i BIOS och ändra i boot-prioriteringen så att systemdisken är högst upp.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av FZ Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 463 medlemmar online. 12 foruminlägg har postats idag.

FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter