C-disken blir överfull av sig själv!

Medlem
C-disken blir överfull av sig själv!

Min C-hårddisk fyller upp sig själv i en väldigt rask takt, trots att jag inte installerar någonting. Nu är den nere på 0 MB och jag kan inte avinstallera någonting mer.
Jag har analyserat vad som tar plats med hjälp av programmet "Windirstat" och den säger att 55% av hårddisken tas upp av "Windows Installer-korrigeringsfiler".

Vad ska jag göra för att få bukt med det här problemet? Det är lite frustrerande att se 2+ GB ätas upp av ingen anledning inom loppet av 5 minuter...

Medlem

Kör CCleaner?

Visst du måste installera det för att utföra dess funktioner, men offra något spel så.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag har redan kört CCleaner, och den tog kanske bort ca 600 MB första gången jag körde den, och det är väldigt lite då vi snackar 40-50 GB som har ätits upp...

EDIT: Kanske värt att notera att de enda jag har installerat på min C-disk är windows, alltså inga spel eller liknande.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Min C-hårddisk fyller upp sig själv i en väldigt rask takt, trots att jag inte installerar någonting. Nu är den nere på 0 MB och jag kan inte avinstallera någonting mer.
Jag har analyserat vad som tar plats med hjälp av programmet "Windirstat" och den säger att 55% av hårddisken tas upp av "Windows Installer-korrigeringsfiler".

Vad ska jag göra för att få bukt med det här problemet? Det är lite frustrerande att se 2+ GB ätas upp av ingen anledning inom loppet av 5 minuter...

Det låter som du fått bagg i grenen

Har du windows 7/8? isf kan det vara att den tankar ner windows10 automagiskt (ja det kan ske även om man valt att INTE "uppgradera" ännu.)

Kolla även om du har system restore påslagen i windows, det genererar ju filer också som kan bli stora. Ställ ner storleken på dom om du vill ha det påslaget.

Om inget av dom förslagen hjälper så är det helt klart något som är mer fel.

Spybot ( https://www.safer-networking.org ) är bra att börja med, men lita inte bara på ett program.
Hijackthis är bra på att lura ut vad som är knas, men det är inget rensningsprogram mig veterligen och det är väldans svårt att uttyda resultaten det ger, används bäst i samarbete med något anti-malware forum.

Kör även windows malware program (olika beroende på om du har win7, 8 eller 10), det är bättre än inget och kräver 0 effort eftersom du redan (troligtvis) har det installerat.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Har du avg installerat? En fil där ökar i storlek konstant ibland, en bugg. Om det är problemet så ta bort filen och när den återskapar sig själv så sätter du den på read only.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Kolla i C:\Windows\temp katalogen och se om det är en jävla massa cab filer som skapas.

sett nått sånt där förr där nån windows process som heter typ makecab.exe som packar loggar eller liknande konstant.

Deletar du filerna så kommer dom börja skrivas om igen var 30'e min ungefär. Sjukt irriterande. Tyvärr vet jag inte riktigt hur fan man ska få skiten att sluta. Installera bara om den burken som hade problemet för hade inte tid att sitta och gräva bland 40k olika varianter på varför och hur man stänger av.

Möjligt att det kan ligga nån ny task schemalagd i schedulern om du letar efter makecab.exe eller söker i registret efter det. Om det nu är just är cab_XXXX_X filer du får. Dom kommer väl va kanske 120+ mb per fil.

Medlem

Det är inte kvarliggande Windows uppdateringar?


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Det kan vara mycket. Steam-spel som uppdateras. Hade själv enorma problem med ARK som kunde stjäla plats så att lagringen tog slut och uppdateringen pausas. Chrome brukar också kunna äta upp mycket plats på hårddisken. Det kan i värsta fall också vara så att du har fått något virus.

W 7 använder väl minne som finns till sina pagefile.sys och nån mer jag inte kommer ihåg. De blir bara större o större så länge det finnas plats på hhd.

Hade samma fenomen tills jag uppgradera till w10


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Kolla i disk clean up och sen kör clean system files. Och se ifall den visar några stora filer. Skulle kunna gissa att du kanske har windows backup på bland annat?

Alternativt kan det vara rollback när windows update har laddat ner nya saker.

Om du använer treesize ser du vilka filer som tar mest plats


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Som jag skrev i första posten så är det "Windows Installer-korrigeringsfiler" som tar upp i stort sett hela disken. Vad är dessa filer för något?

Jag har läst runt lite och jag är inte ensam om att Windows 7 äter upp utrymme, men det finns inga lösningar vad jag kan se. Jag har försökt att uppdatera till Windows 10 idag, men det går inte eftersom jag behöver minst 5 GB ledigt för att göra det...

Medlem

Finns det en gömd mapp som heter C: \Windows\Installer\$PatchCache$ ?

Medlem
Skrivet av Bl4ckh4wk:

Finns det en gömd mapp som heter C: \Windows\Installer\$PatchCache$ ?

Går jag in på C: \Windows\Installer\ så hittar jag ingen mapp som heter patchcache och jag tror att jag har lyckats ställa in så att dolda mappar ska synas.

Däremot så finns det oändligt med filer som heter "1a8a358.msp" eller liknande i oändlighet varav alla är runt 52 MB stora.
En annan sak som jag lade märke till är att säkert 90% av alla dessa msp-filer har tillkommit efter att microsoft släppte windows 10 *foliehattten på*.

Medlem

Förladdar kanske win10? Verkar ju göra det även fast man tackat nej om jag förstod det hela rätt.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Förladdar kanske win10? Verkar ju göra det även fast man tackat nej om jag förstod det hela rätt.

Jag har ju försökt att uppdatera till W10 idag, men den säger att hårddisken är för full...

Medlem

Den förladdar windows 10, fyller hårddisken, blir inte klar. Kan inte installeras för hårddisken är full ad infinitum.

Kanske?

1
Skriv svar