DNS server svarar inte när min Surface startas!

Medlem
DNS server svarar inte när min Surface startas!

Först och främst vill jag bara informera att mina kunskaper kring nätverk är starkt begränsat.

Har ett suspekt problem som uppstår så fort jag startar min Surface pro 3. Efter att den startat dör i princip hela nätverkat och jag får "DNS servern kan inte hittas" ovs när jag ska gå in på en hemsida eller liknande. Alla andra anslutna enheter som mitt ps4, mobilen, surfplatta samt andra datorer får samma problem (efter att surfacen startat). Det är som att min Surface i princip slår ut hela nätet. Det är först när routern startas om som allt kommer igång igen men, samma visa upprepas så fort min Surface slagits av eller legat i "viloläge". Extremt irriterande!

Routern är en Asus Rt-AC66u som är configad enligt min leverantörs (bredbandsbolaget) anvisningar.

Tackar på förhand för allt tips/lösningar!

Medlem

Jag e heller inget proffs på nätverk, men det låter rent spontant som att du har en ipkonflikt mellan din surface och routern.

Kolla om du kanske har ett statiskt ip (på din surface) som kanske är samma som din Router har? (googla om du inte vet hur )


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Ska se över det du skriver. Tack för tipset!

Medlem

Kan absolut vara som Zymac säger. Om du är osäker, så kan du köra cmd.exe och kommandot "ipconfig /all" för att kolla dina IP-inställningar på din Surface Pro 3. Har din dator då samma IP-adress som din router (Default Gateway i cmd.exe) och/eller DNS-server, så kommer nätet att att bli ostabilt, minst sagt.

1
Skriv svar