Felsöka RAM-minnen

Medlem
Felsöka RAM-minnen

Hej,

Tror att jag har ett eller flera RAM-minnen som inte fungerar som de ska, men det var ett tag sedan jag höll på med hårdvara så eftersöker därför lite hjälp. Letar efter någon mjukvara som kan hjälpa mig att felsöka minnena, någon som kan tipsa om något speciellt program?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Memtest

Edit:
Du kan också tanka ner Ultimate Boot CD. Memtest finns med där plus massa andra verktyg för hårdvarutester.

Medlem

Vista har ett i sig som heter Minnesdiagnostikverktyget också. Det kan vara lite lättare att köra än Memtest, men tycks inte lika bra. Memtest hittade fel på mina RAM-minnen som inte Minnesdiagnostikverktyget hittade, även om det dock hittade något av felen.

Medlem

Hur vet man att det garanterat är minnena det är fel på? Har börjat få problem med min burk.

Kör 2 * 2GB Dual Channel 1066 @ 5-5-5-18 på en Asus-bräda. I början inga fel, sedan fel när jag kör dual channel. Testar minnesmoduleran var för sig i alla slots som finns (4), utan några problem. Friar därför minnena. Ändrar till dual channel 800MHz @ 5-5-5-15 och det funkar felfritt. Efter några veckor igen så får jag ännu fler fel än tidigare med memtest. Plockar därför ut en av minnesmodulerna och kör nu singel channel 1066MHz @ 5-5-5-18 och det genererar inga fel.

Misstänker starkt att det är moderkortet som inte är helt med. Hur skiljer man komponenterna åt i Memtest?


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Inaktiv
Skrivet av Fairfax:

Memtest

Edit:
Du kan också tanka ner Ultimate Boot CD. Memtest finns med där plus massa andra verktyg för hårdvarutester.

Håller med om Ultimate Boot CD, och ska man ändå bränna så kan man ju dra på lite. Bra att ha liggandes för övrigt!

Medlem
Skrivet av puikaa:
Skrivet av Fairfax:

Memtest

Edit:
Du kan också tanka ner Ultimate Boot CD. Memtest finns med där plus massa andra verktyg för hårdvarutester.

http://ching-chong.freehostia.com/pic.jpg

Håller med om Ultimate Boot CD, och ska man ändå bränna så kan man ju dra på lite. Bra att ha liggandes för övrigt!

Släng in memtest på en usb-sticka så slipper du bränna.

Medlem

Man skiljer genom att testa ett och ett minne, men då får du nog inga fel. Jag har också haft problem med dual-channel-körning och aldrig riktigt fått ordning på det, så mitt tips är att låta bli att köra det alls. Jag har provat allt möjligt och memtest visar alltid fel när jag kör dual-channel och aldrig när jag kör single-channel, så då kan jag inte egentligen påstå att minnena är trasiga.

1
Skriv svar