Formatera datorn, drivrutiner?

Medlem
Formatera datorn, drivrutiner?

Hej, jag undrar en sak bara. Det är så att jag fick en dator av en kompis häromdagen, och jag tänkte formatera om burken. Då är problemet som så att vi inte hittade drivrutinsskivorna till allt i datorn, så jag undrar om man kan hitta alla drivrutiner på internet som man sen kan ladda ner och bränna ut på en egen skiva?

Medlem

Ja, på tillverkarnas hemsidor. Du behöver inte bränna ut dom på en skiva, det är bara att installera efter du har laddat ner dom.

EDIT: Fast det beror på om nätverkskortet kräver tillverkarens drivrutiner för då kan det bli svårt om du ska ladda ner efteråt

Medlem

Kolla först med program som CPU-Z eller Speccy (som du hittar med en google-sökning) vad datorn innehåller, när du vet vad den har för moderkort och grafikkort så vet du i princip vad du skall ha för drivrutiner.

När det gäller moderkort, kolla vad den har för chipset, det kommer förmodligen vara ett nForce-chipset eller ett från AMD, som du antingen hittar på nvidia.com eller amd.com, samma sak gäller grafikkort - om det är NVIDIA eller ATI. Såklart kan du alltid gå in på tillverkarens hemsida (t.ex. om din kompis har Gigabyte, så kan du gå in där), skillnaden är att det kan vara så att drivrutinerna kan vara lite utdaterade.

För att få igång internet så behöver du drivrutiner till ethernet, som hänger med chipset drivrutinerna, om du installerar t.ex. nForce.

Du måste givetvis ha drivrutiner till det integrerade ljudkortet med, det hittar du enkelt efter att du vet vad du har för moderkort (googla moderkortsnamn + specifications) eller liknande, så hittar du vad det är för ljudkorts drivrutiner du behöver.

Oftast så är det Realtek som kommer att installeras.

Du kan ta hem alla drivrutiner från en annan dator, lägga det på ett USB-minne och köra den vägen.

Ett annat alternativ är att köra endast Windows Update, men då får du oftast bara skit.

Lycka till!

1
Skriv svar