Hur programmerade man det första programmet?

Medlem
Hur programmerade man det första programmet?

Har sökt runt lite, funnit lite info men har inte fått en klar bild vad man verkar ha gjort, man programmerade alla ettor och nollor för hand med hjälp av på och av knappar(?) men hur 'sparade' man dessa och hur lyckades man få ut ett program av detta?

Medlem

Det beror ju lite på vad du anser vara program - och hur långt bak i tiden man tänker. Jag har för mig i att de allra första "digitala" datorerna använde man sig av hålkort.

"Äldre maskiner som styrs med hålkort är faktiskt en datorer där grupperna om ettor och nollor motsvaras av ett pappers hålkort. Vart kort är en minnesspossition. Maskinen arbetar igenom högen med hålkort ett kort i taget. Med hålkort fick programmeraren fysiskt skapa ettor och nollor genom att slå hål i blanka pappers kort, beroende på hur programmeraren satte hålen kan maskinen tolka hålkorten som olika instruktioner."


signatur

"There's a major difference between knowing you're shit, and knowing your shit."

Medlem
Skrivet av Mogres:

Det beror ju lite på vad du anser vara program - och hur långt bak i tiden man tänker. Jag har för mig i att de allra första "digitala" datorerna använde man sig av hålkort.

talar om datorernas big bang

Medlem

https://people.kth.se/~e97_fne/datorhistoria/ - här står lite om datorer genom tiderna. När du säger "datorernas big bang" antar jag att du menar de elektroniska datorerna, varav den allra fösta hette ENIAC. Såhär står det om ENIACs program:

"Datorn bestod av ett antal skåp, och varje skåp utgjorde ett program. För att byta program var man tvungen att flytta runt kablar mellan de olika skåpen. En kort tid efter att ENIAC var färdigbyggd kom John von Neumann (en av utvecklarna bakom ENIAC) på, att det fanns ett mycket smartare sätt att konstruera datorerna. Han ansåg att man helt enkelt skulle låta datorn komma ihåg sitt eget program istället för att bygga nya moduler för varje program. Den första hårddisken såg dagens ljus. 1949 konstruerades den första datorn som byggde på denna princip, men trots detta så fortsatte utvecklingen av den gamla sortens datorer."


signatur

"There's a major difference between knowing you're shit, and knowing your shit."

1
Skriv svar