Java-Programmering

Medlem
Java-Programmering

Nu är det så att jag har letat runt lite på google efter information angående java, och ofta så hittar man forumstrådar som är flera år gamla. Och frågan är då om det är någon skillnad mellan java som det var 2005 och java som det är nu.Tänkte om det kanske har ändrats i kodningen. Och ge gärna några tips på guider som går igenom ALLT från grunden. Har absolut aldrig kodat innan förutom väldigt lite i batch. Den ska helst vara på svenska, och det kvittar om det är en bok eller en hemsida. Ge gärna också lite tips på vad man kan göra i java, har mest sett spel på java så skulle gärna vilja veta vad man mer kan göra i det.

Medlem

På svenska finns t.ex. "Java direkt med Swing" av Jan Skansholm. Kan köpas i akademibokhandeln eller någon av de butiker man kan finna på högskolor i Sverige, bl. a. Cremona på Chalmers. Där finns även "Java Proramming - from the ground up" (Bravaco Simonsson) som ett engelskspråkigt alternativ.

Medlem

Har börjat försöka lära mig lite grann och har då lärt mig från en serie youtube klipp. Här är del 1/playlisten: http://www.youtube.com/watch?v=Hl-zzrqQoSE&feature=BF&list=PL...


signatur
Medlem

Det är ingen "skillnad" på Java nu och Java 2005. Saker har lagts till och ändrats, men språket i sig är detsamma.

Java är ett fantastiskt språk att börja med (enligt mig). Jag skulle rekommendera en bok på engelska för övrigt. Det är bättre att lära sig alla termer och uttryck på engelska (som t.ex. används på alla större forum) direkt (så länge du känner att du behärskar språket ordentligt).

Övriga tips:
Lär dig ORDENTLIGT vad objektorienterad programmering innebär. Det är extremt viktigt för att kunna programmera väl i Java (och många andra språk).
Spara GUI-programmerande (Swing) så länge du orkar. Det kan vara riktigt besvärligt att förstå sig på i början.

Medlem
Skrivet av Shlamt:

På svenska finns t.ex. "Java direkt med Swing" av Jan Skansholm. Kan köpas i akademibokhandeln eller någon av de butiker man kan finna på högskolor i Sverige, bl. a. Cremona på Chalmers. Där finns även "Java Proramming - from the ground up" (Bravaco Simonsson) som ett engelskspråkigt alternativ.

Jag rekommenederar Java Direkt!
Och ja, att programmera GUI kan vara riktigt krångligt ibland ... men det är ju bara kul med en utmaning!

Och sen tror jag heller inte att Java är ett särskilt bra språk att börja med. Objektorienterat överhuvudtaget låter ofta inte programmeraren förstå vad han håller på med egentligen. Ett funktionellt programmeringspråk som t.ex. Lisp tycker jag är ett bättre språk att börja med.


signatur

Have a good time!

Medlem

Java är ju inte så olikt C++. Är självlärd och programmerat lite då och då för hjärngympans skull i ca 15 år. Började med QuickBasic och fortsatte sedan med C++ (med hjälp av Allegro-biblioteket - ett enkelt spelinriktat bibliotek - som varit en riktig sporre). I C++ lärde jag mig objektorienterad programmering, vilket har tagit tid, man lär sig nya grejor hela tiden. Har under senaste tiden börjat med Java-programmering på grund av en idé jag fick till en applikation för min Android-telefon, vilken är i stort sett klar nu (förutom vissa layout-delar som kan behöva snyggas till lite). Mitt sätt att lära mig är att söka efter guider och exempel på internet och bygga vidare på dom. På det sättet har jag lärt mig mycket då man ändrar koden och ser vad som händer. Dock finns dom mesta guiderna på engelska, om du har tur hittar du en utförlig beskrivning på svenska. Dock får du räkna med att den mesta informationen finns på engelska, dock är ju det inte svårt det heller, efter en tids läsning lär man sig den tekniska engelskan, vilket jag tycker är väsentligt. Många bibliotek har bara information bara på engelska, och man får räkna med att bläddra efter information i dessa. Tänk på att ett utvecklande av ett projekt tar tid med många hinder som ska problemlösas och förfinas. Så se till att ha tålamod, och ha inställningen att det är kul att lära sig och se sitt program utvecklas.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Jag är systemvetare och har av naturliga skäl suttit med bla Java. Själv tycker jag C# ( C sharp ) är ett bättre språk att starta upp med men det är en högst personlig reflektion. De läs tips du fått ger en god start. Om du mot förmodan vill ha lite tips kring C# så hojta här eller skicka ett PM till mig.
Lycka till!!

Edit: Som MrMadMan skriver "Lär dig ORDENTLIGT vad objektorienterad programmering innebär. Det är extremt viktigt för att kunna programmera väl i Java (och många andra språk)."
Ofantligt viktigt! Lär dig greppa klasser, objekt och arv först!
/Edit

Medlem

Har lust att börja programmera men vet inte om jag orkar :/ Ungefär hur lång tid tar det innan man kan grunden och kan börja göra lite på egen hand?

Medlem

Du kan göra saker på egen hand efter väldigt lite träning. Men det blir inga spännande saker tyvärr. Vill du börja göra "användbara" program så måste du förmodligen gå igenom mycket "meningslöst" först.

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Du kan göra saker på egen hand efter väldigt lite träning. Men det blir inga spännande saker tyvärr. Vill du börja göra "användbara" program så måste du förmodligen gå igenom mycket "meningslöst" först.

Kan jag hålla med om.
Har tamejfan gjort sjukt många skitprogram i sjukt många olika språk... det är först nu på senare år jag känner att jag gör något som kan *användas* eller är användbart.


signatur

Have a good time!

Medlem

Om du ska börja med ett språk, ska du välja c++. Visst, det är lite krongligare än java men det är lättare att gå från C++ till andra språk, tex java.

C++ är även ett bra språk för spelprogramering.

Om jag får säga det själv så tycker jag själv att det är ett mer organiserat språk än Java. Lättare att hålla koll på sin kod osv.


signatur

while(I.alive()){cout << I.says("Tjenare");}

Antikvitet

Java och C# är fina språk du kan göra mycket med, men har du ingen erfarenhet av programmering kommer du mycket fortare komma igång med PHP.

Det du skriver i Java eller C# måste du kompilera och bygga, en process som gör det knixigt att komma igång om man experimenterar själv. I PHP kan du köra helt på trial and error-spåret. Gör en ändring i koden, spara filen, uppdatera webbläsaren och se förändringen direkt.

PHP var fram till för 4-5 år sedan ett rätt omoget språk, men sedan PHP 5, och i synnerhet PHP 5.3, har språket vuxit upp. Det är inga problem att skriva proper objektorienterad kod i PHP och språket bjuder på en hel del fina genvägar och en fantastisk (kanske den bästa) dokumentationen.

Exempel:
http://php.net/explode
http://php.net/count
http://php.net/substr

Dessutom är FZ skrivet i PHP, en anledning god som någon. Lycka till!


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Skägg.
10 Chambers

Utan att ha några som helst kodkunskaper, kan bara knacka lite html, känns det som om Java fått en ändrad ställning på vida webben. Var det inte nästan svordom förr? Kanske för att det mest användes för att göra krävande skitsaker som snöflingor och vattenspeglingar och datorerna då inte var särskilt pigga. Just a sidenote.


signatur
Antikvitet
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Utan att ha några som helst kodkunskaper, kan bara knacka lite html, känns det som om Java fått en ändrad ställning på vida webben. Var det inte nästan svordom förr? Kanske för att det mest användes för att göra krävande skitsaker som snöflingor och vattenspeglingar och datorerna då inte var särskilt pigga. Just a sidenote.

Det beror ju på vad man använder det till. Man har svurit mycket över Java som ett klientspråk, java-appletar och annat. Men Java som ett serverspråk har nog aldrig varit omdiskuterat.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Utan att ha några som helst kodkunskaper, kan bara knacka lite html, känns det som om Java fått en ändrad ställning på vida webben. Var det inte nästan svordom förr? Kanske för att det mest användes för att göra krävande skitsaker som snöflingor och vattenspeglingar och datorerna då inte var särskilt pigga. Just a sidenote.

Java har vunnit otroligt mycket mark de senaste åren - till stor del därför att Java är plattformsoberoende (mycket tack vare Swing som skrivits om tidigare i tråden). Gör du t.ex. ett spel eller ett program i Java så är det väldigt enkelt, i teorin, att föra över det till andra plattformer. I Java slipper man också till stor del använda pekare (det finns en s.k. garbage collector) som ofta anses vara något jobbigt och krångligt.

Och en liten sidenote: de flesta ingenjörsutbildningar i Sverige har längre kurser inom Java och objektorientering.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av John:

Java och C# är fina språk du kan göra mycket med, men har du ingen erfarenhet av programmering kommer du mycket fortare komma igång med PHP.

Det du skriver i Java eller C# måste du kompilera och bygga, en process som gör det knixigt att komma igång om man experimenterar själv. I PHP kan du köra helt på trial and error-spåret. Gör en ändring i koden, spara filen, uppdatera webbläsaren och se förändringen direkt.

Du rekommenderar alltså PHP för att man slipper kompilera det?
Själva komplieringsprocessen tar ju bara en sekund. Alla vettiga utvecklingsmiljöer har en snabbknapp för det (eller automatisk kompilering när man sparar källfilerna) vilket gör tidsåtgången försumbar.

PHP är enligt mig ett fulspråk och inget bra alternativ om man ska lära sig programmera. Ta bara det faktum att man inte definerar datatyper. Det kommer skapa stor förvirring i framtiden.

Ett strikt objektorienterat språk med ett utförligt lättbegripligt API, inbyggt stöd för nästan allt och som lämpar sig för "alla" typer av program är vad jag skulle rekommendera.

Antikvitet
Skrivet av MrMadMan:
Skrivet av John:

Java och C# är fina språk du kan göra mycket med, men har du ingen erfarenhet av programmering kommer du mycket fortare komma igång med PHP.

Det du skriver i Java eller C# måste du kompilera och bygga, en process som gör det knixigt att komma igång om man experimenterar själv. I PHP kan du köra helt på trial and error-spåret. Gör en ändring i koden, spara filen, uppdatera webbläsaren och se förändringen direkt.

Du rekommenderar alltså PHP för att man slipper kompilera det?
Själva komplieringsprocessen tar ju bara en sekund. Alla vettiga utvecklingsmiljöer har en snabbknapp för det (eller automatisk kompilering när man sparar källfilerna) vilket gör tidsåtgången försumbar.

PHP är enligt mig ett fulspråk och inget bra alternativ om man ska lära sig programmera. Ta bara det faktum att man inte definerar datatyper. Det kommer skapa stor förvirring i framtiden.

Ett strikt objektorienterat språk med ett utförligt lättbegripligt API, inbyggt stöd för nästan allt och som lämpar sig för "alla" typer av program är vad jag skulle rekommendera.

Jag tror inte en instegsprogrammerare behöver varken definiera datatyper eller kompilera. Och vad gäller API-dokumentation så har jag inte sett något språk som slår PHP på fingrarna i den frågan.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Har börjat lite med Visual Basic 2010 Express, tycker det är kul och följer ett par guider, vad tycker ni andra om programmet?

Medlem

Paul Graham: "I don't predict the demise of object-oriented programming, by the way. Though I don't think it has much to offer good programmers, except in certain specialized domains, it is irresistible to large organizations. Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code. It lets you accrete programs as a series of patches. Large organizations always tend to develop software this way, and I expect this to be as true in a hundred years as it is today."

"Like the creators of sitcoms or junk food or package tours, Java's designers were consciously designing a product for people not as smart as them."

(Här finns en massa fler roliga citat om såväl Java som andra skadliga saker. )

Men allvarligt talat - har du bestämt dig för Java? Annars skulle jag rekommendera att du kikar på Python eller Ruby.

Medlem
Skrivet av andman:

Paul Graham: "I don't predict the demise of object-oriented programming, by the way. Though I don't think it has much to offer good programmers, except in certain specialized domains, it is irresistible to large organizations. Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code. It lets you accrete programs as a series of patches. Large organizations always tend to develop software this way, and I expect this to be as true in a hundred years as it is today."

"Like the creators of sitcoms or junk food or package tours, Java's designers were consciously designing a product for people not as smart as them."

(Här finns en massa fler roliga citat om såväl Java som andra skadliga saker. )

Men allvarligt talat - har du bestämt dig för Java? Annars skulle jag rekommendera att du kikar på Python eller Ruby.

Jag har inte riktigt förstått tjusningen med Python... har visserligen bara studerat en kurs på 6hp med Python. Vad har det för fördelar mot andra språk?


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av andman:

Paul Graham: "I don't predict the demise of object-oriented programming, by the way. Though I don't think it has much to offer good programmers, except in certain specialized domains, it is irresistible to large organizations. Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code. It lets you accrete programs as a series of patches. Large organizations always tend to develop software this way, and I expect this to be as true in a hundred years as it is today."

"Like the creators of sitcoms or junk food or package tours, Java's designers were consciously designing a product for people not as smart as them."

(Här finns en massa fler roliga citat om såväl Java som andra skadliga saker. )

Men allvarligt talat - har du bestämt dig för Java? Annars skulle jag rekommendera att du kikar på Python eller Ruby.

Jag har inte riktigt förstått tjusningen med Python... har visserligen bara studerat en kurs på 6hp med Python. Vad har det för fördelar mot andra språk?

Jag har inte heller programmerat så mycket Python, men vanliga fördelar som nämns är att det är både kraftfullt och koncist och synnerligen läsbart med enkel syntax, har ett stort och fint standardbibliotek, väldigt enkelt att utöka, osv.; vilket gör att det går snabbt att skapa saker. Det används till allt möjligt (inte minst Google använder Python i stor utsträckning; kan också noteras att språkets skapare jobbar för dem sedan några år tillbaka). Det finns med som standard i Mac OS X och i (afaik) alla stora Linux-distributioner. Här finns jämförelser med andra språk.

Annars vill jag slå ett slag för Ruby, som förresten råkar ha den absolut bästa, eller åtminstone roligaste (definitivt märkligaste) introduktionsboken jag sett: Why's (Poignant) Guide to Ruby. Tecknade rävar, helt random sidohistorier och ett eget soundtrack (!).

Ish
Medlem

Jag är ingen programmerare, men vad jag har hört ska Java vara ett skämt..


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

1
Skriv svar