Klockan går fel i Windows hela j*vla tiden.

Medlem
Klockan går fel i Windows hela j*vla tiden.

Nu börjar jag tröttna helt ärligt.

Klockan i mitt Windows byter tid hela tiden. Helt slumpat både i när den ändrar tid, och hur mycket. Ibland kan den t.om byta datum till dagen innan. Ibland är det bara 3-4 minuter. Det är alltså inte drift eller att klockan laggar efter, utan den ploppar iväg till något random ställe i tiden (alltid bakåt) helt plötsligt.

Detta orsakar alla möjliga spännande problem med servrar, uppkopplingar och syncs.

Jag har bytt batteri i CMOS och har inte APM igång i BIOS.

Vad kan jag göra? Vad är nästa steg?

Har kört Spybot, AVG och Malwarebytes Pro. Även kört SFC och startat om w32tm. Inget har hjälpt.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv

Nu är jag ingen expert på området men jag har ett tips du skulle kunna prova. Det borde vara liknande på de flesta Windows men på 10an kan du klicka på klockan nere till höger, sen "Date and time settings" och sedan klicka ur "Set time automatically".

Kanske inte den bästa lösningen på lång sikt men förhoppningsvis slutar den ändra tid och datum spontant.

Edit: Se även till att Time Zone är (UTC+01:00)

Medlem
Skrivet av Stag:

Nu börjar jag tröttna helt ärligt.

Klockan i mitt Windows byter tid hela tiden. Helt slumpat både i när den ändrar tid, och hur mycket. Ibland kan den t.om byta datum till dagen innan. Ibland är det bara 3-4 minuter. Det är alltså inte drift eller att klockan laggar efter, utan den ploppar iväg till något random ställe i tiden (alltid bakåt) helt plötsligt.

Detta orsakar alla möjliga spännande problem med servrar, uppkopplingar och syncs.

Jag har bytt batteri i CMOS och har inte APM igång i BIOS.

Vad kan jag göra? Vad är nästa steg?

Har kört Spybot, AVG och Malwarebytes Pro. Även kört SFC och startat om w32tm. Inget har hjälpt.

Testat o byta synkserver eller slå på automagisk tidssynk om du inte har det på? (har varit med om att servern fått tuppjuck och sänder korrupta/fel tidssignaler).

Kolla även att batteriet sitter som det ska och att det e shyssta kontaktytor, ingen korrosion eller smuts... och dubbelkolla att det är kräm i batteriet såklart


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Automatiskt är på, och det har inte hjälpt att stänga av det tidigare. Blir fortfarande fel.

Batteriet är typ en månad gammalt, men ska prova ändå.

Enda sättet som det är nu att få tillbaka korrekt tid är att gå in och manuellt ta Synchronize time now. Då återgår det till normalt på mellan ett till tre försök med olika servrar.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Testa byt tidsservern till 1.se.pool.ntp.org och se om det funkar.

Medlem

tiden i windows 10 blir 2 timmar fel efter jag har bootat ubuntu från ett usbminne.. helt sjukt.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av seifuku:

tiden i windows 10 blir 2 timmar fel efter jag har bootat ubuntu från ett usbminne.. helt sjukt.

Vanligt fel många gör Både windows och ubuntu får sin tid från bios och när oprativsystem syncar sin tid så ändrar de bios tiden. Mest troligt vis så kör ditt windows och ubuntu olika inställningar för hur man ska tolka tiden.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av Bl4ckh4wk:

Testa byt tidsservern till 1.se.pool.ntp.org och se om det funkar.

Smetade in denna nu. Ska se om det fungerar.

Sidnot: Jag kör RAID på två SSD. Kan detta ha något med saken att göra? Nu när vi ändå pratar BIOS.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

1.se.pool.ntp.org fungerade icke. Klockan är nu 18:03 på datorn och 18:13 på telefonen.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Har haft detta problem med och höll på att bli galen då jag aldrig fick ordning på det. Det dök plötsligt upp efter en omformatering av datorn. Jag testade denna lösningen och det funkade för mig, kanske inte den optimalaste lösningen men det funkar nu iaf. Det du gör med den här "fixen" är att du ställer in så att den syncar mer frekvent mot servern. Hoppas det funkar för dig!

Medlem
Skrivet av joffjoff:
Skrivet av seifuku:

tiden i windows 10 blir 2 timmar fel efter jag har bootat ubuntu från ett usbminne.. helt sjukt.

Vanligt fel många gör Både windows och ubuntu får sin tid från bios och när oprativsystem syncar sin tid så ändrar de bios tiden. Mest troligt vis så kör ditt windows och ubuntu olika inställningar för hur man ska tolka tiden.

I Linux ska klockan i BIOS vara ställd efter UTC +-0, och i Windows din lokala tid, därav ställer de tiden olika, detta går att justera i Linux och vissa moderkort kan identifiera vad som bootas och presentera rätt klocka för rätt OS.

Medlem
Skrivet av Richie77:

Har haft detta problem med och höll på att bli galen då jag aldrig fick ordning på det. Det dök plötsligt upp efter en omformatering av datorn. Jag testade denna lösningen och det funkade för mig, kanske inte den optimalaste lösningen men det funkar nu iaf. Det du gör med den här "fixen" är att du ställer in så att den syncar mer frekvent mot servern. Hoppas det funkar för dig!

Ska prova detta, dock rätt förvirrande av snubben som skrev det att bara säga "write task". Skriver man bara task får man task manager.

Edit: I Triggers fanns ingenting för mig. Undrar om det kanske orsakade problemet? Iofs borde väl inte klockan ställa om sig random bara för att den inte syncar automatiskt. Nu gör den det var 5 minut iaf.. så får vi se om det fungerar då. Bara det fungerar tills jag faktiskt orkar installera om datorn så är jag nöjd.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Citat:

Ska prova detta, dock rätt förvirrande av snubben som skrev det att bara säga "write task". Skriver man bara task får man task manager.

Edit: I Triggers fanns ingenting för mig. Undrar om det kanske orsakade problemet? Iofs borde väl inte klockan ställa om sig random bara för att den inte syncar automatiskt. Nu gör den det var 5 minut iaf.. så får vi se om det fungerar då. Bara det fungerar tills jag faktiskt orkar installera om datorn så är jag nöjd.

Hoppas det funkar! Som sagt inte helt optimalt eftersom det tar några minuter ibland då du bootat upp datorn innan den gör första syncen. Jag kan leva med det tills nästa formatering.

Medlem

Funkar inte. Klockan stod just en timme fel.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Hmm, märkligt.
Testa att ge det ett tag, för nu när ja tänker efter så tror jag det var samma för mig i början, men efter nån dag så funkade det som det skulle och nu är det rätt tid jämnt.

Medlem

Peppar PEPPAR men det har stått rätt i ett par timmar nu... Var fel tidigare idag, men nu rätt längre än det brukar. Massor av peppar.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Hoppas det funkar!

Vad står det om du kör en kommandoprompt med administratörsbehörighet, och matar in följande:

net start w32time (och vänta tills tjänsten är startad)
w32tm /query /status

Då borde du kunna se status för senaste synken och vilken tidskälla du går mot. Kör du mot en lokal CMOS-klocka, har jag för mig att den bara kommer att kunna visa "unspecified". Du kan också manuellt köra en sync med följande kommando:

w32tm /resync /nowait

1
Skriv svar