Lösenordshanterare?

Medlem
Lösenordshanterare?

Eller vad såna program nu kan kallas för?

Vad rekommenderar ni andra för program för sånt.

Har den senaste tiden märkt att nån försökt logga in på bl.a mitt steamkonto och gmail från Kina, så gissar nån sida där jag haft samma lösenord blivit hackad. Så dags byta lösenord igen´, och börjar tröttna på tänka på sånt hela tiden.

Det ska ju finnas program som sparar/genererar nya lösenord för alla sidor så den enda man behöver komma ihåg är lösenordet til programmet, sen kan resten av alla sidor ha hur olika och krångliga lösenord som möjligt.

Finns ju flertal att välja på, vad använder ni andra som använder sånt?

Jag kan rekommendera bitwarden, gratis och open source.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Bitwarden lät jävligt nice faktiskt, får bli att testa den tror jag

Medlem

Jag skulle vara lite försiktig med Bitwarden tills dess att den fått lite mer uppmärksamhet. Just nu så är det en ensam utvecklare som bygger både appar och backend och det finns inget som antyder att han jobbat med it-säkerhet eller liknande tidigare. Ingen blogg, ingen twitter, hemsidan hans säger bara "Entrepreneur, Software Architect, Airplane Pilot, Reef Diver, Gamer".

Jag skulle själv inte lämna ut alla mina lösenord till ett projekt som drivs av en enda person och som inte har fått nog mycket publicitet för att någon ska orka granska det ordentligt. En snabb googling ger inga träffar av värde förutom den egna hemsidan. Sen att det är gratis ser ju många som trevligt men att drifta allting är inte gratis så någonstans vill han säkert åtminstone ha igen pengarna.

Men jag håller med om att det ser trevligt ut på många sätt och kan nog i framtiden vara ett vettigt alternativ, tills dess så håller jag mig till LastPass och betalar glatt en liten slant för att få det på alla mina enheter.

/ LordDaimos

Det finns GitHub, @KyleSpearrin, @bitwarden_app och även en misslyckad kickstarter om man är ute efter mer information. Jag kommer alltid att lita mer på öppen källkod än vad jag litar på stora företag som i princip kan göra precis vad som helst med din information utan att du vet om det. De konton som man anser är riktigt viktiga ska man alltid låsa bakom tvåstegsverifiering om det går.

LastPass har blivit hackat och har använt osäker kod för att möjliggöra funktioner som auto login (som ledde till att "smarta" webbsidor kunde fiska lösenord). bitwarden kommer att få funktioner senare som kommer att kosta pengar (bland annat möjligheten att slänga upp serverdelen lokalt; mycket säkrare), om det blir en engångskostnad eller månadsvis/årsvis vet jag inte - men de funktioner som finns idag SKA vara fortsatt gratis. Jag använde tidigare Dashlane eftersom det gick att köra det offline gratis (säkrare) men det blev snabbt väldigt jobbigt att hålla enheterna synkroniserade och jag vägrar att betala månadsvis/årsvis för något så simpelt som synkronisering mellan enheter.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Jag använder KeePass, finns också som app till telefon.

Synkar mot Google Drive så att jag alltid har uppdaterad i alla mina enheter.

http://keepass.info/

Testpilot

Kör lastpass sen många år tillbaka , nöjd och stödet för många olika enheter utan strul med synkroniseringar och annat är det viktiga för mig.
Det kostar dock en slant per år om man skall ha stödet för mobiler.

Medlem

Okej han hade en twitter som jag inte lyckades hitta men inte mycket till följare på nått av kontona. Sen kan man utan problem göra vad man vill i öppen källkod också, bara för att koden finns där så betyder det inte att någon tittar på den och särskilt i projekt med en ensam utvecklare och nästan inga forks Du har heller inget sätt att verifiera att det är exakt koden som ligger på github som trycks ut på servrar eller i apparna.

Jag älskar open source och bidrar gärna med kod själv men när det kommer till säkerheten för mina lösenord så är trovärdigheten på de som står bakom viktigare och då är en random snubbe som kör motsvarande en enskild firma inte mycket att hänga i granen.

/ LordDaimos

Medlem

https://identitysafe.norton.com/sv/password-generator

Har aldrig testat den själv personligen, men känner som LordDaimos här.

edit: Alltså den där det står "ladda ner utan kostnad"
edit2: Har inte testat den själv men använder sidan för lösenordsgenerering i mitt adminjobb haha.

Redaktör
Skrivet av Harakiri:

Kör lastpass sen många år tillbaka , nöjd och stödet för många olika enheter utan strul med synkroniseringar och annat är det viktiga för mig.
Det kostar dock en slant per år om man skall ha stödet för mobiler.

Lastpass är en utmärkt tjänst. Den går ju att testa gratis, och om du saknar mobilfunktionen kostar det ca 100 kr per år.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Harakiri:

Kör lastpass sen många år tillbaka , nöjd och stödet för många olika enheter utan strul med synkroniseringar och annat är det viktiga för mig.
Det kostar dock en slant per år om man skall ha stödet för mobiler.

Lastpass är en utmärkt tjänst. Den går ju att testa gratis, och om du saknar mobilfunktionen kostar det ca 100 kr per år.

Mobilstödet är till och med gratis numera.


signatur
Medlem

Jag har under många år använt Roboform, känns säkert och är lätt att använda. Syncar på alla enheter om man vill. Finns i en begränsad freeware-version och betalversion, helt värt imho.

Medlem

Det blev LastPass efter lite funderande
Fastnade på samma som folk ovan när googlade på Bitwarden, för nytt och litet för att man ska veta hur säkert det är. Bara mellan 1000-5000 nedladdningar på mobilversionen t.ex., och utvecklaren själv skriver i recensioner om andra program att han föredrar Bitwarden utan att nämna att det är hans egna. Så kändes säkrare köra på något gammalt och beprövat.

Tack till alla som gett råd!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Harakiri:

Kör lastpass sen många år tillbaka , nöjd och stödet för många olika enheter utan strul med synkroniseringar och annat är det viktiga för mig.
Det kostar dock en slant per år om man skall ha stödet för mobiler.

Lastpass är en utmärkt tjänst. Den går ju att testa gratis, och om du saknar mobilfunktionen kostar det ca 100 kr per år.

Mobilstödet är till och med gratis numera.

Dessutom var Lastpass snabba med stöd för Yubikey, vilket jag använder, så det är ett stort plus. Sen gällande hacket, det är olyckligt naturligtvis, men det ledde också till att de ökade säkerheten en bra bit.

Medlem

Kan också rekommendera Lastpass.

Se till och använda tvåstegsverifiering bara, till kontot.

Medlem

1password är kungen på detta område vad gäller säkerhet

Medlem

För mig är Bitwarden säkrare eftersom man kan hosta det själv, dock tar den inte FZ's loginuppgifter, nån annan som har det problemet?

EDIT:
Man kunde lägga till det manuellt i Bitwarden

Medlem

Keepass.

Litar inte på att ett extern företag ska hålla alla min lösenord sparade. Då sköter jag det hellre själv. Lite mer jobb är det, speciellt avsaknaden av en ordentligt smartphone app. Delar databasen mellan mina enheter via en cloud tjänst dock, så där faller det ju lite grann. Men DB:n är ju krypterad och torde ta några tusen år att knäcka.

fue
Medlem

1password sedan 5-6 år tillbaka. Never looked back.

Medlem

Kör med SafeInCloud, sparar en krypterad datafil i ditt eget moln som OneDrive eller Google Drive så inget finns sparat hos företaget. Kostade 50 kr till mobilen och inga extra kostnader utöver de, finns program till Windows och macOS.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

@fue: det är grymt, gick över till Lastpass tidigare då det fungerade bättre med Linux men är nu tillbaka i 1Password efter att de börjat med molntjänst (så det räcker med en Chrome plug-in). Värt varenda öre!

Medlem

Lastpass är dunderbra! Testade en mängd olika, men Lastpass var den som stod ut i slutänden.


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

Privat - 1Password, köpte singel licens när man kunde göra det så kommer köra det så länge det går dock ingen utveckling på den versionen längre så när jag inte får köra denna version längre så blir det keepass.

På jobbet - kör vi keepass och hostar det själva


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Gnällkuk

Kör keepass både privat och på jobbet, kalasbra.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

1
Skriv svar