Smärre problem

Medlem
Smärre problem

Nu så har jag kommit till ett litet problem med min PC. Det började för någon vecka sedan då min uppkoppling startade om helt utan vidare. Tappade uppkopplingen på både min stationära samt min bärbara. Efter att jag fick tillbaka den efter någon minut så fick min stationära PC ingen koppling till nätet. Upptäckte efter ett tag att det var windows brandväggen som blockerade allt som jag försökte göra. Även sådant som är satt att komma igenom brandväggen.

Spelade ingen roll hur många gånger jag startade om datorn, windows brandväggen blockerade precis allt. Var tvungen att helt enkelt stänga av windows brandvägg tjänsten och forcera den att aldrig starta igen.

Det var problem nummer 1.

Idag upptäckte jag att ingen av Windows apparna (kalkylatorn, Alarm & Klocka osv.) har slutat att fungera. Får bara ett meddelande om att det inte går att öppna appen och att ett problem har uppstått.

Har någon en aning om vad som försegår på min PC?

/Bunisher

Medlem

Aldrig hört talas om det eller varigt med om det.

bara till o köra en formatering!


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Låter som nån typ av virus kanske?

Medlem

Sluta porrsurfa på skumma, ryska sajter så händer det inte igen.

Medlem

Om det ändå vore ett virus. Då hade det varit en enkel fix =P

Kan tillägga att jag har kört antivirus å dylikt men ändå inte lyckats fixa problemet.
Men det kanske är dags för en formatering. Inte gjort det på ett tag nu så det behövs nog.

Problemet ligger vällan i att man är alldeles för lat för sådana saker.
... samt alla uppdateringar som måste göras efteråt. Sitter på ett halvt ostabilt 2mbit så det kommer ta flera veckor att dra hem alla uppdateringar >.<

Testpilot

Har funnits 2 orsaker då jag stött på sådana jätteskumma fel.

1: Hårddisken är på gång och krashar , brukar också göra att datorn stannar upp.
2: Minnesfel på ett minne , datorn fungerar utan problem tills delen av minnet som är trasigt används.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Har funnits 2 orsaker då jag stött på sådana jätteskumma fel.

1: Hårddisken är på gång och krashar , brukar också göra att datorn stannar upp.
2: Minnesfel på ett minne , datorn fungerar utan problem tills delen av minnet som är trasigt används.

Har inga problem med att datorn stannar upp, den fungerar precis som den ska... förutom problem då.
Minnesfel kan det kanske vara. Men även det känns inte riktigt som om det vore felet. Jag ska testa mig på en formatering så fort jag får tag på en USB sticka som jag kan lägga in windows10 installationen på. Känns som om det vore dags nu då jag inte gjorde en formatering då jag uppdaterade till windows 10.

Testpilot
Skrivet av Bunisher:
Skrivet av Harakiri:

Har funnits 2 orsaker då jag stött på sådana jätteskumma fel.

1: Hårddisken är på gång och krashar , brukar också göra att datorn stannar upp.
2: Minnesfel på ett minne , datorn fungerar utan problem tills delen av minnet som är trasigt används.

Har inga problem med att datorn stannar upp, den fungerar precis som den ska... förutom problem då.
Minnesfel kan det kanske vara. Men även det känns inte riktigt som om det vore felet. Jag ska testa mig på en formatering så fort jag får tag på en USB sticka som jag kan lägga in windows10 installationen på. Känns som om det vore dags nu då jag inte gjorde en formatering då jag uppdaterade till windows 10.

Gör så , det lär märkas snabbt om disk eller minne är trasigt vid en ominstallation.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Bunisher:
Skrivet av Harakiri:

Har funnits 2 orsaker då jag stött på sådana jätteskumma fel.

1: Hårddisken är på gång och krashar , brukar också göra att datorn stannar upp.
2: Minnesfel på ett minne , datorn fungerar utan problem tills delen av minnet som är trasigt används.

Har inga problem med att datorn stannar upp, den fungerar precis som den ska... förutom problem då.
Minnesfel kan det kanske vara. Men även det känns inte riktigt som om det vore felet. Jag ska testa mig på en formatering så fort jag får tag på en USB sticka som jag kan lägga in windows10 installationen på. Känns som om det vore dags nu då jag inte gjorde en formatering då jag uppdaterade till windows 10.

Gör så , det lär märkas snabbt om disk eller minne är trasigt vid en ominstallation.

Windows brukar vara duktig med att meddela om en disk är trasig eller håller på att gå sönder dock. Hade problem med en disk för några månader sedan när en av själva diskarna var lite, lite trasig och helt enkelt inte kunde läsas. Windows började skrika om det direkt och jag var tvungen att skaffa mig en ny disk relativt fort innan resten av den crashade.

Jag vet dock inte hur det ser ut när det gäller SSDs (som mitt windows ligger på samt, vad jag antar, även de windows appar [samt brandvägge?] även ligger på) som håller på att crasha.

Medlem
Skrivet av Bunisher:

Nu så har jag kommit till ett litet problem med min PC. Det började för någon vecka sedan då min uppkoppling startade om helt utan vidare. Tappade uppkopplingen på både min stationära samt min bärbara. Efter att jag fick tillbaka den efter någon minut så fick min stationära PC ingen koppling till nätet. Upptäckte efter ett tag att det var windows brandväggen som blockerade allt som jag försökte göra. Även sådant som är satt att komma igenom brandväggen.

Spelade ingen roll hur många gånger jag startade om datorn, windows brandväggen blockerade precis allt. Var tvungen att helt enkelt stänga av windows brandvägg tjänsten och forcera den att aldrig starta igen.

Det var problem nummer 1.

Idag upptäckte jag att ingen av Windows apparna (kalkylatorn, Alarm &amp; Klocka osv.) har slutat att fungera. Får bara ett meddelande om att det inte går att öppna appen och att ett problem har uppstått.

Har någon en aning om vad som försegår på min PC?

/Bunisher

Du nu sitter jag fan i samma båt! kan inte öppna windows appar så som kalkylator! haha vafan!


signatur

Snusar till varje pris!

1
Skriv svar