Tömma Papperskorgen, går ej (problemet löst)

Medlem
Skrivet av johanp:

Låter som ett typiskt standardfel i XP. Boot-a om och töm papperskorgen så borde det fungera.

Om det varit så lätt fixat hade jag gjort det för länge sedan. Men det är något svårare än så.

Medlem
Skrivet av mad-dog:

du skulle kunna ta testa och ta bort filen manuellt, gå till utforskaren och verktyg->"mapp alternativ" och bocka ur "dölj skyddade operativsystemfiler"
sen gå till RECYCLER katalogen. där borde du se en eller ett antal kataloger med namn som typ "S-1-5-21-1123561945-2025429265-1801674531-500", om du ser flera gå in i varje katalog och sen ta bort alla filer du ser.

Har provat detta också.
Det ända som finns i RECYCLER är en "spökmapp" som heter NPROTECT. Den mappen är tom!

Tilläggas kan att jag har 3 hårddiskar i datorn och den mappen finns i alla 3 RECYCLER-mapparna.

Så fort jag öppnar Papperskorgen på Skrivbordet ser jag mina 5 tomma retfulla "oförstörbara" mappar där.

Medlem

kanske ett lika uppenbart förslag som johanps, men har du kört "chkdsk /F". och förresten, för att vara säker på om mapparna hör hemma i den trasiga disken eller den icke trasiga kan du ju högerklicka på dem i papperskorgen och klicka på egenskaper (står säkert i statusfältet också om du markerar mappen).

Skrivet av johanp:

Låter som ett typiskt standardfel i XP. Boot-a om och töm papperskorgen så borde det fungera.

haha, du är rolig du


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

kanske ett lika uppenbart förslag som johanps, men har du kört "chkdsk /F". och förresten, för att vara säker på om mapparna hör hemma i den trasiga disken eller den icke trasiga kan du ju högerklicka på dem i papperskorgen och klicka på egenskaper (står säkert i statusfältet också om du markerar mappen).

Det börjar bli många inlägg om detta problem, tycker jag provat det mesta snart.

De 5 mapparna kom ursprungligen från en havererad hd, flyttades till en fungerande hd och skickades tyvärr till papperskorgen där dom bitit sig fast. De hör alltså hemma på en fungerande, installerad hd.
Övriga mappar och filer från haveristen tog jag bort direkt, utan att "mellanlagra" dem i papperskorgen.

Vad gör "chkdsk /F" som inte "Felkontroll" under diskegenskaper gör?

Medlem

hmm, skulle tro att det är samma sak. om det är på windows-partitionen filerna ligger kan dock inte felkontroll göra något utan att starta om datorn och köra en kontroll vid boot. samma med chkdsk (som jag gissar är exakt samma sak, men jag är oldschool )


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av RogerRabitt:
Skrivet av mad-dog:

du skulle kunna ta testa och ta bort filen manuellt, gå till utforskaren och verktyg->"mapp alternativ" och bocka ur "dölj skyddade operativsystemfiler"
sen gå till RECYCLER katalogen. där borde du se en eller ett antal kataloger med namn som typ "S-1-5-21-1123561945-2025429265-1801674531-500", om du ser flera gå in i varje katalog och sen ta bort alla filer du ser.

Har provat detta också.
Det ända som finns i RECYCLER är en "spökmapp" som heter NPROTECT. Den mappen är tom!

Tilläggas kan att jag har 3 hårddiskar i datorn och den mappen finns i alla 3 RECYCLER-mapparna.

Så fort jag öppnar Papperskorgen på Skrivbordet ser jag mina 5 tomma retfulla "oförstörbara" mappar där.

NPROTECT? Du kör alltså Norton? Då får du leta i Nortons egen hantering...

Inaktiv

*hosthost*

Skrivet av nolimitsoya.:

har du råkat installera norton eller något annat virus?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

*hosthost*

Skrivet av nolimitsoya.:

har du råkat installera norton eller något annat virus?

Har aldrig haft Norton eller något annat antivirusprogram i den datorn. För det var väl antivirusprogram du menade?

Använder inte den datorn till internet.

Gjort en registersökning på Norton och NPROTECT och där finns inget?!

Någon som har fler förslag?

Inaktiv

norton är ett virus. varför skulle jag kalla det antivirus? :?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

norton är ett virus. varför skulle jag kalla det antivirus? :?

F´låt då. Är inte så insatt i namnen på alla virus som finns.
Det ända Norton jag kände till är Symantecs Norton Antivirus.

Om det var det som spökar, skulle man inte hitta det i en registersökning på "Norton" då?

Kan och vill inte ha ett antivirusprogram i den datorn då redigeringsprogrammet jag använder där inte gillar sådana program.

Medlem

ja, det är symantec norton antivirus soya pratar om också. bara det att det kan ifrågasättas hur motiverat anti i antivirus är när det gäller norton, därav soyas lustighet

på tal om symantec, har du sökt på det i registret?

här är iaf en länk om nprotect. intressant citat:

"Files in the directory might not be scanned during scheduled or manual virus scans. This could potentially provide a location for an attacker to hide a malicious file on a computer. "


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Efter att ha rotat runt i registret har jag fått bort mappen NPROTECT från papperskorgen. Det var något från Symantec (Norton System Works) som spökade. Vet inte vad det är eller varför det fanns där.
Nåväl, ett problem mindre.
Dock sitter de 5 mapparna fortfarande fast i Papperskorgen.

Nya tips och nya friska idéer mottages tacksamt !

Medlem

Problemet löst!

Jag hade glömt att man kunde/skulle avmarkera "Dölj skyddade Operativsystemfiler".
Genom att dessa filer och mappar visas kunde jag ta bort de felande mapparna med ett litet program som heter DelAny.

12
Skriv svar