Windows Vista

Inaktiv

det är ju ingen som har klagat på vista hittils?

Inaktiv
Skrivet av HunterPig:

Kör ultimate jag med. Fungerar kanonbra, dock så drar det lite mycket minne :\

Om du har ledigt minne så laddar vista in de programmen du brukar använda i förväg så att när du sedan startar dem så är de i princip redan igång.
Du skulle inte få mer ledigt om du så installerade 10gb ram i datorn, vista skulle ändå dra upp i princip allting.

Medlem
Skrivet av david_dellblom:

det är ju ingen som har klagat på vista hittils?

Då har du inte hört talas om mig.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv

chimme, om inget radikalt har hänt så redovisas inte cachen som använt minne. det som redovisas är vad som verkligen är använt och inte går släppa med mindre än att något stängs ner.

alla operativsystem cache:ar program i minnet, och oftast tills det är fullt eller nästan fullt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av cammo:

Bara en idiot installerar Vista innan första servicepacket.

Det bättre att vänta absolut men har själv inte haft nåra större problem med att installera nåt windows os före första sp.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

jag vet massvis av människor som haft stora problem att installera nyare windows-os även efter flertalet servicepacks, helt enkelt för att de inte längre äger teknik från tidigt 80-tal. 8)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

tror jag har frågat detta tidigare men gör det igen!

vilka brandvägg program kan man använda på vista finns det någon lista?

snälla ska köpa mitt vista snart och måste få veta vilka brandvägg som passar til vista ....
helst vill jag veta om zonealarm gör det

Inaktiv

AVG Internet Security!

www.grisoft.com


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

med ett bra antivirus skydd så fungerar ms egna brandvägg helt ok.

Vid test har jag inte märkt av nåra problem.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

har också testat vista o fattar inte vilka prestandaproblem folk snackar om, kanske bara de som _inte_ testat som vet hur det är?

det dåliga är ju att vissa av de stora hårdvarutillverkarna inte släppt drivisar än

Inaktiv

Jag kör RC1 och får inte varken min externa hårddisk (maxtor), usb-minnen, min canon EOS 30D eller mitt icemat headset att fungera. Någon som lyckats lösa detta eller skall man helt enkelt skämmas ett tag till?


signatur

Dell XPS 720, 4gb DDR2 800mhz, 8800GTX, 2407WFP

Medlem

Den enda anledningen överhuvudtaget att köpa Vista är för att kunna spela DX10-spel och eftersom inget DX10-spel har släppts ännu och det inte finns många drivrutiner till Vista talar emot att köpa skiten. Om du måste ha Vista så borde du vänta tills det finns en anledning att köpa det eller det har kommit ett service-pack.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv
Skrivet av Langos:

Den enda anledningen överhuvudtaget att köpa Vista är för att kunna spela DX10-spel och eftersom inget DX10-spel har släppts ännu och det inte finns många drivrutiner till Vista talar emot att köpa skiten. Om du måste ha Vista så borde du vänta tills det finns en anledning att köpa det eller det har kommit ett service-pack.

Nja, jag installerade Vista för det nya gränssnittet samt den ordentligt förbättrade bildhanteringen.

Men tack för ditt svar, även om det inte var på min fråga.


signatur

Dell XPS 720, 4gb DDR2 800mhz, 8800GTX, 2407WFP

Medlem

Drivrutinerna lär dyka upp ganska snabbt efter lanseringen av Vista för privatkunder. När jag först installerade Vista Beta2 fanns det verkligen inte många drivare att tillgå, men när RC2 släppts och ännu mer nu har det flesta stora tillverkare drivisar för Vista. Ge det någon månad till och situationen kommer att vara ännu mycket bättre.


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

winehq filar redan på det, så det påståendet får nog sorteras i det runda arkivet.

Det hade varit så satans bra om någon kunde fixa DX10 till XP men jag lovar att de kommer bli stämda av MS eftersom det skulle förrinta det främsta skälet att skaffa Vista för gamers. Dessutom kommer en "portning" av DX10 till OpenGL att ta lång tid och kommer det inte att kräva OpenGL-drivrutiner också?


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv

det handlar inte om att "porta till opengl". läs faq:en.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Vad det än kallas kommer det ta lång tid, längre tid än de flesta kan tänka sig att vänta på att spela nya spel. Dessutom verkar det råda en hel del meningsskiljaktigheter om huruvida det ens är genomförbart..


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Imorgon hade jag planerat köpa min Vista.. Nu efter lite undersökningar på internet, vill bara säga:
Hasta la Vista-Vista!

skrämmande läsning

ska man säga suck eller sucks?

Om man googlar på "xp sucks" och "vista sucks" även hät Vista leder redan med bra marginaler.

R.I.P Vista.

Nu måste jag fundera på vad ska man göra med de 4K som jag besparade till Vista..

edit:

artikel om Vista gaming hos Tomshardware


signatur

"True knowledge exists in knowing that you know nothing" /Socrates

Medlem

Att någon ens funderar på att köpa Vista skrämmer mig. Soya sade allt som behöver sägas redan på sida 1.

Medlem

Skönt att du bestämde dej för att göra ett informerat val xrat3d... min syster och hennes man var helt säkra på att de skulle ha Vista innan jag förbjöd dom att köpa det, 2000 kr för vad liksom?


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Sista meningen i TomsHardWare-artikel:
"Vista will take a year to achieve reliability and stability and up to an additional year for data and infrastructure critical environments to move to it."

Men så har det väl varit med tidigare lanseringar av nya OS? Jag hoppas jag vågar köpa Vista innan sommaren ivarjefall. Men jag vill vara säker på att alla Adobe-produkter fugnerar felfritt ivarjefall.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

så har det varit i lanseringen av varje _microsoft-os_; det är lite skillnad.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

MFC
Medlem

går i dvala tills Vista-hysterin är över..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

så har det varit i lanseringen av varje _microsoft-os_; det är lite skillnad.

Din anti-MS-jargong börjar bli aningen tröttsam.
Känns som du kanske borde spendera lite mer tid på att tillbe din fullskaliga staty av Linus Torvalds, istället för att posta massa dynga, med hänvisning till "gudagåvan" Linux, när folk ber om råd eller anmärker på Microsofts produkter.

"Vilket OS-är-bäst-krig" har i alla fall jag fått nog av, vill knappast ha det i vanliga trådar också.


signatur
Inaktiv

jag tror det kan vara bra ganska bra att tänka på att det inte är någon naturlag att allt måste fungera jätteilla i ett par år innan de första servicepacken kommit ut.

gillar du inte linux finns osx/bsd, hurd och massvis av andra. take a pick.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

jag ska börja köpa in dator om ca 8 dagar och nu vill ja veta?

är det verkligen så många buggar i VISTA och fel.
vill gärna höra frågon någon som har vista med?

Medlem

Kolla på ms sida om den hårdvara är komptaibel med vista från scratch.

Sen får du räkna med att vissa äldre spel kommer ev att fungera dåligt du kan surfa på nätet går snabbare än att vänta på svar här.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Dom visar inte hela klippet... Den funktionen fungerar utmärkt.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Inaktiv

2008-01-01. Då köper jag Vista och uppgraderar hårdvara.

Verkar vettigast.

Men vad är skillnaden på "Vista Premium" och "Vista Premium Uppgradering" egentligen?


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv

uppgradering kräver att du äger en licens av tidigare microsoftoperativsystem, och då får du uppgradera till ett rabatterat pris.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

123
Skriv svar