Lite hjälp inför Wii U köp

Medlem
Lite hjälp inför Wii U köp

Hejsan!

Senaste spelkonsolen jag ägde var ett Super Nintendo som jag spelade sönder på 90-talet. Är lite inne på att köpa en Wii U, men har lite funderingar som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Först är det kontrollerna. Vad jag förstår följer pad:en med touchfunktion med. Vilka kontroller bör man "bygga på med" för att kunna spela 4 personer? Är det Pro-kontrollen (den mer traditionella) eller Remote-kontrollen? Kan man blanda olika kontroller på 4 personer utan problem? Är det Nintendos egna som gäller eller är tredjepartskontrollerna något att ha?

Hur är det med Wii-kompabilitet? Hörde förut att Wii U kontrollerna inte fungerade med Wii-spelen utan att man måste använda Wii-kontrollerna, stämmer det?

Har ni några andra tips och tricks eller synpunkter tas dessa tacksamt emot!

/K

Medlem

Är själv ny Wii U ägare och har inte hunnit testa så mycket.
Har bara 1 spel att utgå ifrån, New Super Mario Bros i det spelet använder jag 3 gammla Wii kontroller när vi är flera som spelar. I det spelet känns wii kontrollerna helt perfekt.
Men jag tror kompabilitet med kontroller varierar lite från spel till spel och genre precis som på andra konsoller.
Men grunden tror jag är Paddan och wii / pro controller - nuncucken tror jag inte krävs i så många spel.

Fantastisk liten maskin.

Medlem

WiiU-paden följer med och fungerar utmärkt som handkontroll (eller gameboy) när du kör själv. Förutom den behöver du bara fylla på med wii remotes (ta helst wii remote plus med inbyggd motion plus för bättre precision). Nunchuks krävs i vissa spel, men inte alla. Pro-kontrollen kopplas till en remote i vilket fall så den hade jag nog bara kollat på om du verkligen vill ha "game pad-känsla".
Tredjepartskontrollerna funkar, men jag personligen tycker att originalen är KLART bekvämare och har bättre kvalitet.
WiiU-remotes fungerar på alla Wii-spel jag testat helt utan problem (har kört ca 50 Wii-spel på WiiU:t). Det som inte funkar på vWii (Wii-läget) är just den stora "paddan", alla remotes fungerar. Det är egentligen ingen skillnad på en Wii-remote och en WiiU-remote.

Vissa WiiU-spel kan du även köra fem spelare om du har fyra remotes och en kör med "paddan".

Jag är supernöjd med mitt WiiU och har haft skitkul med polarna på det. Både New Super Mario Bros. U och Super Mario 3D World kan kosta några kompisar så kör det gärna med lite folk du egentligen inte tycker om så du kan jävlas med dem med gott samvete...

Medlem
Skrivet av kadavriak:

Hejsan!

Senaste spelkonsolen jag ägde var ett Super Nintendo som jag spelade sönder på 90-talet. Är lite inne på att köpa en Wii U, men har lite funderingar som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Först är det kontrollerna. Vad jag förstår följer pad:en med touchfunktion med. Vilka kontroller bör man "bygga på med" för att kunna spela 4 personer? Är det Pro-kontrollen (den mer traditionella) eller Remote-kontrollen? Kan man blanda olika kontroller på 4 personer utan problem? Är det Nintendos egna som gäller eller är tredjepartskontrollerna något att ha?

Hur är det med Wii-kompabilitet? Hörde förut att Wii U kontrollerna inte fungerade med Wii-spelen utan att man måste använda Wii-kontrollerna, stämmer det?

Har ni några andra tips och tricks eller synpunkter tas dessa tacksamt emot!

/K

En gamepad medföljer, men det är lite lurigt för vissa spel kräver faktiskt remote plus och ibland även nunchuk. Typ Wii Fit, där räcker det inte med gamepaden utan där måste du ha remoten för vissa övningar. Men allt sånt där står alltid på baksidan av spelasken, så kolla där innan du köper ett spel.

Det finns ju olika prokontroller. Först har du Wii U Pro Controller, och sedan har du Classic Controller Pro. Den förstnämnda är särskilt anpassad för Wii U och är trådlös. Den andra kräver en remote för att fungera och gjordes från början till Wii. I de spel som är kompatibla med både remotes och prokontroller kan du blanda kontroller då fyra spelar.

Det stämmer, gamepaden fungerar inte med Wii-spel, utan där måste du använda remotes och nunchuks.

Här är lite annat som kan vara av intresse så att du inte blir tagen på sängen:

- du kan inte spela Gamecube-spel på Wii U
- när du ska föra över spardata från Wii till Wii U (så att du kan fortsätta spela dina Wii-spel på Wii U) så kommer inte alla sparfiler gå att föra över. Sparfiler till onlinespel (exempelvis Super Smash Bros Brawl och Mario Kart Wii) är låsta på Wii och går inte att föra över. Dessa spel måste du starta om på på Wii U eller fortsätta spela på Wii. Alla andra sparfiler går dock att föra över.
- ska du köpa spelen på skiva eller ladda ned dem? Om du laddar ned spel måste du nästan definitivt köpa till en hårddisk eftersom Wii U har så lite inbyggt minne. Om du däremot köper spelen på skiva behöver du förmodligen ingen hårddisk - 25GB räcker gott och väl till sparfiler samt eShop-spel.
- du får alltid med en HDMI-kabel då du köper konsolen, så det behöver du inte köpa till.
- batteriet i gamepaden räcker cirka 3-5 timmar. Du kan dock byta ut det (själv) mot ett kraftigare batteri som räcker 5-8 timmar om du tycker det är värt pengarna. Det går självklart att spela medan man laddar kontrollen.
- som någon tidigare var inne på: satsa på remote plus om du ska skaffa nya remote-kontroller. Fler och fler Wii U-spel kräver remote plus.

Medlem

Det släpptes en uppdatering som gör att man kan spela Wii-spel med Gamepaden. Vet dock inte hur bra det funkar då många Wii-spel är gjorda för Wiimoten.

Kontroller till Wii är kompatibla med Wii U, så jag skulle nog ha satsat på Wiimotes+nunchucks i stället för Pro Controller då du även får tillgång till fler Wii-spel då, och alla spel som jag har sett som stöder Pro Controller stöder även Wii-kontrollerna. Se bara till att det är motion plus på dom för att utöka spelutbudet ännu mer. Nintendos egna är att föredra tycker jag, men det finns även tredjepartskontroller i bra kvalité

Medlem

Tackar så mycket, suveräna svar! Satsar på att fylla ut med Remote-Plus kontroller i 1:a hand.

Om någon orkar svara på fler dumma frågor, måste man ha en speciell Nintendo-hårddisk för extern anslutning eller funkar det med "vad som helst"?

/K

Medlem
Skrivet av kadavriak:

Tackar så mycket, suveräna svar! Satsar på att fylla ut med Remote-Plus kontroller i 1:a hand.

Om någon orkar svara på fler dumma frågor, måste man ha en speciell Nintendo-hårddisk för extern anslutning eller funkar det med "vad som helst"?

/K

Det funkar med vilken som helst bara den inte är större än 2TB.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av kadavriak:

Tackar så mycket, suveräna svar! Satsar på att fylla ut med Remote-Plus kontroller i 1:a hand.

Om någon orkar svara på fler dumma frågor, måste man ha en speciell Nintendo-hårddisk för extern anslutning eller funkar det med "vad som helst"?

/K

Det funkar med vilken som helst bara den inte är större än 2TB.

Och se till att det är en hårddisk som har egen strömförsörjning med sladd och inte en som tar ström från Wii U via USB-kabeln.

Medlem

Tipa är kolla på Spelbutiken, de har billiga fungerande kopior av wiimotes med remote plus inbyggt (inte brandade för WiiU utan Wii, men samma kontroll)
Jag köpte några kopior där för ca 120-150:- styck.
Själv har jag totalt: 1 Gamepad, 1 Pro controller, 3 wiimote kopior, 1 original m nunchuck.

Beror ju på hur mycket man vill ha original och hur mycket det används, och jag soelar mest max 2 spelare oftast så räcker gott och väl.

Och slutligen: Skaffa Super Mario 3D World! Varmt rekommenderat!

Medlem

Tackar igen för alla svar. Det blev en uppsättning Wiimotes plus (tycker att benämningen kring dessa är förvirrande men tror det ska bli bra till slut). Verkar som om man kommer rätt långt med dessa så får vi se om det blir traditionell GamePad och Nunchucks senare.

Helt klart är det Nintendos egna spel som lockar mest med en Wii U, så SMB 3D och Zelda WW-remaken är redan på väg. Har som sagt inte lirat konsol sedan SNES så finns säkert några guldkorn i Wii biblioteket med (SMB Galaxy bl.a.).

Lånar tråden lite och skall bara skriva lite om kontroll förvirringen jag själv upplevt i New super Mario Bros U.

Efter 10 min trixande (köpte Wii U i går och uppdaterade den inte för att få spela direkt) förstod jag att man ska starta och börja spelet med "paddan" sen lägga ifrån sig den och fortsätta köra med 2 st wii motes, för att kunna köra coop.

Varför i hela världen kan man inte använda paddan som kontroll när man är 2 spelare?

Trodde det skulle lösa sig efter updaten (som för övrigt gick rätt fort 1,5 timmar, jämfört med 3 som jag läst om)
men allt är lika dant.

2 spelare kör ett coop spel med 2 kontroller och en tredje som agerar fjärrkontroll på bordet och bara drar batteri haha konstigt Nintendo.


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Lånar tråden lite och skall bara skriva lite om kontroll förvirringen jag själv upplevt i New super Mario Bros U.

Efter 10 min trixande (köpte Wii U i går och uppdaterade den inte för att få spela direkt) förstod jag att man ska starta och börja spelet med "paddan" sen lägga ifrån sig den och fortsätta köra med 2 st wii motes, för att kunna köra coop.

Varför i hela världen kan man inte använda paddan som kontroll när man är 2 spelare?

Trodde det skulle lösa sig efter updaten (som för övrigt gick rätt fort 1,5 timmar, jämfört med 3 som jag läst om)
men allt är lika dant.

2 spelare kör ett coop spel med 2 kontroller och en tredje som agerar fjärrkontroll på bordet och bara drar batteri haha konstigt Nintendo.

Du behöver inte ha paddan igång när du spelar, gå in settings och stäng av den bara. så drar den inte batteri i onödan.

Paddan kan en andra spelare köra boost mode på, och på så vis hjälpa den andra spelaren/spelarna

tillsammans med paddan kan man vara 5 spelare som spelar ihop

Medlem

Tror tanken, med att paddan är centrum.
Har med möjligheten att programera fjärrkontroller från tv till paddan.
Batteriet som kommer till är lite klent, det finns ett högkapacitets batteri som går att köpa och installera själv.
Då blir tydligen batteri tiden betydligt längre.

Antar att de valde ett klenare batteri för att få ner priset och att alla inte väljer att använda paddan som en universal remote.

*Youtuba och kolla grejer på weben via paddan på teven är lite ballt, med bio gardiner som går att hissa för medans du väljer nästa klipp, testa

Skrivet av Ducci:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Text.

Du behöver inte ha paddan igång när du spelar, gå in settings och stäng av den bara. så drar den inte batteri i onödan.

Paddan kan en andra spelare köra boost mode på, och på så vis hjälpa den andra spelaren/spelarna

tillsammans med paddan kan man vara 5 spelare som spelar ihop

Jo vet men man borde kunna välja bort boost mode och använda paddan som en vanlig kontroll

Känns som paddan drar batteri även utan skärmen på jaja jag vänjer mig nog haha

En annan sak är att jag har en så gammal förstärkare utan hdmi så får bara ut stereo ljud med WiiU ---> TV--->rca---> reciever


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

ZF
Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Känns som paddan drar batteri även utan skärmen på jaja jag vänjer mig nog haha

En annan sak är att jag har en så gammal förstärkare utan hdmi så får bara ut stereo ljud med WiiU ---> TV--->rca---> reciever

det är den och strömmingen som drar merparten. Nintendos prylar har dock ingen bra standbybesparing om DS är nått att gå efter, men det bör inte vara nått problem under en normal session iaf.

de flesta av spelen är bara i stereo ivf. många spel redan på brukar däremot ha mer avancerad analog surroundkodning, (PL2z tex) vilket även en ganska gammal förstärkare möjligen stödjer. glöm inte aktivera surroundläget i WiiUn heller bara.

En annan rolig iakttagelse jag gjorde idag efter att ha köpt en Wii U Pro Controller:

Den laddas med micro usb alltså inte samma kontakt som Paddan.

På fronten sitter usb utgångarna som man kopplar kabeln till, men Wii U:et måste vara PÅ för att kontrollen ska laddas.
Vilket medför att Paddan är på och drar batteri.

Så medans man laddar den ena, drar den andra batteri (Nu står ju paddan i laddstället, men alla har ju inte lyxen att ha den )
Känns som det lätt hade kunnat frångåtts med att usb kontakterna är på i standby läge eller att man faktiskt kunde ladda
med samma kontakt som till Paddan

Mycket små krångel med Wii U känns det, dom kan nog lära lite av Microsoft och Sony


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

1
Skriv svar