Nintendo Switch priser, vansinne!

Medlem
Nintendo Switch priser, vansinne!

Okej, hur kan Switchen vara så jäkla dyr i Sverige!?

Tittar man på Nintendos hemsida så står det 299$, med dagens växelkurs är det 2600kr
Det är ca 1100kr mer i Sverige!!

Nu får de fan ge sig med skatter och skit.
Kan man köpa den här från utlandet utan att kontakterna fuckar upp det för än?`Tänker fan inte sponsra Bergsala eller vilka det nu än är som orsakar detta vansinne!

Medlem

vi har jättehöga skatter o skit i vårat land.. det är darför är så dyrt.. sen ska mellanhänder o företag tjäna en hacka också..

Medlem

Se det från den ljusa sidan.

Du köper en Switch för 3695kr. På vägen hem blir du påkörd av en bil och hamnar på skattefinansierat sjukhus. Då får du en Switch och en sjukhusvistelse för under 4000 spänn! (Vilket fynd!)

En amerikan köper en Switch för 299 dollar. På vägen hem blir han påkörd av en bil och hamnar på privat sjukhus med en självrisk för försäkringen på 5000 dollar. Amerikanen får en Switch och en sjukhusvistelse för strax under 50000kr i dagens växelkurs.

Vem vill du helst vara?

Medlem

2635kr plus moms på 25% = 3293kr.

Sen vill så klart återförsäljare göra så mycket vinst som möjligt och sätter så högt pris som möjligt. Switch säljer som smör, och så länge det säljer bra så ser återförsäljare ingen anledning att sänka priset.

Vill du ha det billigare så föreslår jag att du importerar. På Amazon.de så är det fri frakt, och nu kan du få neon-modellen för 3138kr.
https://www.amazon.de/Nintendo-Switch-Konsole-Neon-Rot-Neon-B...

Den gråa modellen är dyrare och kostar som i Sverige. Mest troligt pga den är mer eftertraktad.

Hittar du billigare så är det bara att köpa. Är det fel kontakt så är det bara att köpa en nätadapter för svenska eluttag.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Se det från den ljusa sidan.

Du köper en Switch för 3695kr. På vägen hem blir du påkörd av en bil och hamnar på skattefinansierat sjukhus. Då får du en Switch och en sjukhusvistelse för under 4000 spänn! (Vilket fynd!)

En amerikan köper en Switch för 299 dollar. På vägen hem blir han påkörd av en bil och hamnar på privat sjukhus med en självrisk för försäkringen på 5000 dollar. Amerikanen får en Switch och en sjukhusvistelse för strax under 50000kr i dagens växelkurs.

Vem vill du helst vara?

En amerikan köper en Switch för 299 dollar exklusive moms som vanligtvis ligger på mellan 5-10% beroende på i vilken stat man bor i. Så en amerikan kan få betala 328 dollar för en Switch. Fortfarande billigare än i Sverige, men här är det billigare att bli påkörd av en bil.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Se det från den ljusa sidan.

Du köper en Switch för 3695kr. På vägen hem blir du påkörd av en bil och hamnar på skattefinansierat sjukhus. Då får du en Switch och en sjukhusvistelse för under 4000 spänn! (Vilket fynd!)

En amerikan köper en Switch för 299 dollar. På vägen hem blir han påkörd av en bil och hamnar på privat sjukhus med en självrisk för försäkringen på 5000 dollar. Amerikanen får en Switch och en sjukhusvistelse för strax under 50000kr i dagens växelkurs.

Vem vill du helst vara?

Vilket fynd! Lnallar iväg och handlar direkt!

Medlem
Skrivet av Bennii:

Se det från den ljusa sidan.

Du köper en Switch för 3695kr. På vägen hem blir du påkörd av en bil och hamnar på skattefinansierat sjukhus. Då får du en Switch och en sjukhusvistelse för under 4000 spänn! (Vilket fynd!)

En amerikan köper en Switch för 299 dollar. På vägen hem blir han påkörd av en bil och hamnar på privat sjukhus med en självrisk för försäkringen på 5000 dollar. Amerikanen får en Switch och en sjukhusvistelse för strax under 50000kr i dagens växelkurs.

Vem vill du helst vara?

Du lär betala betydligt mer för dina sjukhusbesök i Sverige än vad du gör i USA när du ser till vad du betalar mot hur ofta du använder tjänsten. Tackar helst nej till att lägga min lön på andras sjukhusräkningar och väljer amerikanen i det fallet..

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Bennii:

Se det från den ljusa sidan.

Du köper en Switch för 3695kr. På vägen hem blir du påkörd av en bil och hamnar på skattefinansierat sjukhus. Då får du en Switch och en sjukhusvistelse för under 4000 spänn! (Vilket fynd!)

En amerikan köper en Switch för 299 dollar. På vägen hem blir han påkörd av en bil och hamnar på privat sjukhus med en självrisk för försäkringen på 5000 dollar. Amerikanen får en Switch och en sjukhusvistelse för strax under 50000kr i dagens växelkurs.

Vem vill du helst vara?

Du lär betala betydligt mer för dina sjukhusbesök i Sverige än vad du gör i USA när du ser till vad du betalar mot hur ofta du använder tjänsten. Tackar helst nej till att lägga min lön på andras sjukhusräkningar och väljer amerikanen i det fallet..

Dina pengar som går till "andras" sjukhusräkningar är det samma som att ha en försäkring. Du har den för att det kan hända, inte för att det kommer. Tänk bara att vad som helst kan hända som inte nödvändigt vis är ditt fel. Om något nu skulle inträffa dig så skulle du nog vara rätt glad att du betalat in dessa pengar och inte hamnat i personlig konkurs istället.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Bennii:

Se det från den ljusa sidan.

Du köper en Switch för 3695kr. På vägen hem blir du påkörd av en bil och hamnar på skattefinansierat sjukhus. Då får du en Switch och en sjukhusvistelse för under 4000 spänn! (Vilket fynd!)

En amerikan köper en Switch för 299 dollar. På vägen hem blir han påkörd av en bil och hamnar på privat sjukhus med en självrisk för försäkringen på 5000 dollar. Amerikanen får en Switch och en sjukhusvistelse för strax under 50000kr i dagens växelkurs.

Vem vill du helst vara?

Du lär betala betydligt mer för dina sjukhusbesök i Sverige än vad du gör i USA när du ser till vad du betalar mot hur ofta du använder tjänsten. Tackar helst nej till att lägga min lön på andras sjukhusräkningar och väljer amerikanen i det fallet..

Så fungerar alla försäkringar också, inte bara sjukvårdsförsäkringar. Jag betalar varje månad för min bilförsäkring OM min bil mot all förmodan skulle explodera på väg till jobbet. Jag har aldrig någonsin använt min bilförsäkring, utan alla pengar jag betalat för den har använts för att reparera andras bilar. Hela försäkringsbranschen bygger på att 100 personer betalar, men bara en försäkringstagare löser ut den. Samma med skattemedel, vi betalar alla för tjänster och service som vi inte använder. Varför går min skatt till att betala för brandkåren? Det har aldrig någonsin brunnit hemma hos mig. Men den dagen som min spis börjar brinna är jag nog glad att de finns där. Och mest troligt är att den dagen aldrig kommer och att jag på min dödsbädd har pumpat in hundratusentals kronor i en samhällstjänst jag aldrig nyttjat.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Bennii:

Se det från den ljusa sidan.

Du köper en Switch för 3695kr. På vägen hem blir du påkörd av en bil och hamnar på skattefinansierat sjukhus. Då får du en Switch och en sjukhusvistelse för under 4000 spänn! (Vilket fynd!)

En amerikan köper en Switch för 299 dollar. På vägen hem blir han påkörd av en bil och hamnar på privat sjukhus med en självrisk för försäkringen på 5000 dollar. Amerikanen får en Switch och en sjukhusvistelse för strax under 50000kr i dagens växelkurs.

Vem vill du helst vara?

Du lär betala betydligt mer för dina sjukhusbesök i Sverige än vad du gör i USA när du ser till vad du betalar mot hur ofta du använder tjänsten. Tackar helst nej till att lägga min lön på andras sjukhusräkningar och väljer amerikanen i det fallet..

Skatten går till mer än bara sjukhusräkningar. Den ser till att du kan studera gratis på alla nivåer. Universitetsutbildningar kostar hundratusentals kronor. Samma gäller gymnasium och Komvux. Bara en liten sketen kurs kostar tusentals kronor. Är det också något du skulle vilja kosta på själv? Tänk på att du sällan har så mycket pengar innan studier. Då är du beroende av att dina föräldrar ska kunna betala för dig, vilket de kanske inte har råd med om de drabbas av en svår sjukdom.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Dina pengar som går till "andras" sjukhusräkningar är det samma som att ha en försäkring. Du har den för att det kan hända, inte för att det kommer. Tänk bara att vad som helst kan hända som inte nödvändigt vis är ditt fel. Om något nu skulle inträffa dig så skulle du nog vara rätt glad att du betalat in dessa pengar och inte hamnat i personlig konkurs istället.

Argumentet "alla betalar i båda fallen" fungerar inte riktigt när kostnaden skiljer sig markant, den personliga försäkringen är fortfarande ett bättre alternativ då den är billigare för mig. Staten skall inte ha rätten att tvinga mig betala för någon annan.

Skrivet av Bojkott:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Bennii:

Se det från den ljusa sidan.

Du köper en Switch för 3695kr. På vägen hem blir du påkörd av en bil och hamnar på skattefinansierat sjukhus. Då får du en Switch och en sjukhusvistelse för under 4000 spänn! (Vilket fynd!)

En amerikan köper en Switch för 299 dollar. På vägen hem blir han påkörd av en bil och hamnar på privat sjukhus med en självrisk för försäkringen på 5000 dollar. Amerikanen får en Switch och en sjukhusvistelse för strax under 50000kr i dagens växelkurs.

Vem vill du helst vara?

Du lär betala betydligt mer för dina sjukhusbesök i Sverige än vad du gör i USA när du ser till vad du betalar mot hur ofta du använder tjänsten. Tackar helst nej till att lägga min lön på andras sjukhusräkningar och väljer amerikanen i det fallet..

Skatten går till mer än bara sjukhusräkningar. Den ser till att du kan studera gratis på alla nivåer. Universitetsutbildningar kostar hundratusentals kronor. Samma gäller gymnasium och Komvux. Bara en liten sketen kurs kostar tusentals kronor. Är det också något du skulle vilja kosta på själv? Tänk på att du sällan har så mycket pengar innan studier. Då är du beroende av att dina föräldrar ska kunna betala för dig, vilket de kanske inte har råd med om de drabbas av en svår sjukdom.

Går alldeles utmärkt att se exakt vart alla skattepengar går och i förhållande till vad skattebetalaren får ut är det orimligt dyrt. Jag skulle absolut hellre se att även utbildning kostade pengar i Sverige, dels hade skattepengar inte gått åt till folk som läser media, datorspel eller Harry Potter-kunskap och dels hade utbildningarna faktiskt betytt någonting. Om du inte märkt det har det svenska systemet inneburit utbildningsinflation utan dess like till en punkt där en kandidatexamen inte längre anses attraktivt på arbetsmarknaden. Utan skattebetalarens pengar hade universiteten dessutom kunnat fokusera mer på kompetens och mindre på politiska agendor, vilket de absolut inte gör idag.

Kort sagt: Jag väljer helst själv vad jag lägger mina pengar på. Att staten går in och tar runt 60-70% av lönen för att lägga den på "men det behöver ju alla" är ett skämt.

Medlem

Man kan studera genusvetenskap på en del universitet nu. Det borde vara argument nog för en skattesänkning.
Sjukvården ska vi inte ens gå in på. Visst, den är "gratis" men fungerar ju inte för 5 öre.

Medlem
Skrivet av penne:

Man kan studera genusvetenskap på en del universitet nu. Det borde vara argument nog för en skattesänkning.
Sjukvården ska vi inte ens gå in på. Visst, den är "gratis" men fungerar ju inte för 5 öre.

Sjukvården fungerar till stor del bra enligt mina erfarenheter samt mina vänner och bekantas erfarenheter.

Du får gärna ge exempel om visar att den inte fungerar, tror många har en annan bild av den. (Jag påstår inte att den är perfekt över allt).

Medlem
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av penne:

Man kan studera genusvetenskap på en del universitet nu. Det borde vara argument nog för en skattesänkning.
Sjukvården ska vi inte ens gå in på. Visst, den är "gratis" men fungerar ju inte för 5 öre.

Sjukvården fungerar till stor del bra enligt mina erfarenheter samt mina vänner och bekantas erfarenheter.

Du får gärna ge exempel om visar att den inte fungerar, tror många har en annan bild av den. (Jag påstår inte att den är perfekt över allt).

Den är bristande i många delar av landet, underbemannat och vissa rätt oseriösa aktörer med i spelet. Men det är så det går när man säljer ut sjukvården till den privatasektorn där allt skall vara så vinstgivande som möjligt.
Skatterna påverkas inte nämnvärt vare sig det är privat- eller statsstyrt, enda skillnaden är hur mycket som "stoppas i egna fickor" utav dessa ägare till de privata företagen till en kostnad av hur vården fungerar.

Jag har haft "turen" att sett båda sidorna, både ett bra skött sjukhus/vårdcentral och en som är rent utan gniden och dryg att ha och göra med.

Medlem
Skrivet av Haddock:

Okej, hur kan Switchen vara så jäkla dyr i Sverige!?

Tittar man på Nintendos hemsida så står det 299$, med dagens växelkurs är det 2600kr
Det är ca 1100kr mer i Sverige!!

Nu får de fan ge sig med skatter och skit.
Kan man köpa den här från utlandet utan att kontakterna fuckar upp det för än?`Tänker fan inte sponsra Bergsala eller vilka det nu än är som orsakar detta vansinne!

Vi är med i EU så det finns inget som stoppar dig från att importera en Switch från England för ca 3100kr med moms. Det är billigare än $299 utan moms.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skribent

Det är rätt frustrerande, faktiskt. Jag kan inte motivera att köpa den till det här priset i det här läget. Hade gärna haft ett exemplar för recensioner, men det betalar sig inte med tanke på hur få spelet det finns i nuläget.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Se det från den ljusa sidan.

Du köper en Switch för 3695kr. På vägen hem blir du påkörd av en bil och hamnar på skattefinansierat sjukhus. Då får du en Switch och en sjukhusvistelse för under 4000 spänn! (Vilket fynd!)

En amerikan köper en Switch för 299 dollar. På vägen hem blir han påkörd av en bil och hamnar på privat sjukhus med en självrisk för försäkringen på 5000 dollar. Amerikanen får en Switch och en sjukhusvistelse för strax under 50000kr i dagens växelkurs.

Vem vill du helst vara?

Sen när har Ingves räntemanipulering som kraftig försvagat vår valuta, vilket gjort det dyrare att importera varor..
Sen när har Copyswede med privatkopieringsskatten på hårddiskar..
Sen när har Kemikalieskatten på elektronik..

..bidragit till den svenska sjukvården? Som trots att vi har världens högsta marginalskatt även håller på att förfalla.

Tragiskt sosselogik så som vanligt saknar grund.

Avstängd
Skrivet av Bennii:

Se det från den ljusa sidan.

Du köper en Switch för 3695kr. På vägen hem blir du påkörd av en bil och hamnar på skattefinansierat sjukhus. Då får du en Switch och en sjukhusvistelse för under 4000 spänn! (Vilket fynd!)

En amerikan köper en Switch för 299 dollar. På vägen hem blir han påkörd av en bil och hamnar på privat sjukhus med en självrisk för försäkringen på 5000 dollar. Amerikanen får en Switch och en sjukhusvistelse för strax under 50000kr i dagens växelkurs.

Vem vill du helst vara?

Även akutvård?
Vet att sjukdom inte täcks av almännyttan i USA, men?
Och jag kan tala om att jag och min moster inte får någon vård i Sverige om vi blir sjuka heller, möjligen en väldigt bristfällig sådan, lol, vad tror du?
PS: Nej, jag vill inte heller byta, än......

Medlem

Andrahandsmarknaden verkar dock svämma över med Nintendo switch. Jag skulle köpt en på blocket för ~3200 om jag var du. Alternativt finns det en på tradera som ligger just nu på 2900.

Medlem

Bergsala har alltid varit riktiga elakingar. Inte någon gång i historien har någon utbrustit hur billigt Nintendo är i Sverige.

Medlem

@Haddock: Du är svensk, du ska betala en massa skatt för det är vad en svensk gör XD (sen har amerikanska priser aldrig moms medräknat).

1
Skriv svar