Anno 1701 - sjukt svårt eller är det bara jag???

Medlem
Anno 1701 - sjukt svårt eller är det bara jag???

Jag och frun har börjat lira lite Anno 1701 multiplayer mot AI sedan vi mosat Age of Empires 3 sönder och samman totalt i MP.

Fast jag undrar om vi gör något fel egentligen, för vi kommer ingenvart... Vi satte upp ett lätt spel, med stor ö-värld, stora öar, gott om resurser m.m. för att komma igång med en mjukstart. Vi satte Victory Conditions till 10.000 population, känns ju inte så svårt att få det. Inte heller med tanke på att man kunde välja bra mycket högre befolkningsgräns.

Men 8 TIMMAR(!) in i spelet har vi bara fått cirka 4500 invånare vardera och skatteintäkt på +700-1000:-... Är det bara jag eller går det sjukt långsamt? Dessutom, var ska alla människor få plats? Min huvudö var så gott som knökad med hus, bara hus. Produktioner skedde på andra småöar runtom med traderutter till storön.
Med andra spelare på kartan är det ju så gott som omöjligt att expandera...

Visst, krigar man med dem så kan man ju ta över deras territorium, men inte ens i sandbox mode får vi nån vidare fart på spelet. Gör vi något fel? Ska det verkligen ta SÅ lång tid att få ihop 10.000 invånare? För i så fall tror jag inte att detta är ett spel för oss. Vi tyckte 2 timmar mot 6 motståndare på svåraste i Age of Empires 3 var lång tid 8 timmar, då har ju en hel kväll gått... :\

Tacksam för tips och idéer, det verkar vara ett sjukt snyggt och kul spel att softa lite med


signatur

May we live in interesting times...

Medlem

Det sköna med Anno är personligen att det kan ta sin goda tid och en god komplett "match" kan mycket väl gå upp mot tvåsiffrigt i antal timmar (dessutom är det faktiskt både tillåtet och ibland rekommenderat att använda sparfunktionen i spelet ).

I och med 1701 så finns det faktiskt så pass varierade vinstvillkor att du ska kunna sänka din tid att nå mål. Att uppnå 10 000 i befolkning är kanske inte en av de dock; efter att ha suttit en del med spelet märker man snart vad man finner mest nöje i och kan tänka sig lägga sitt krut på och använda som villkor. Mitt tips är så oinspirerat som att testa er fram, men för bövelens skull ge inte upp spelet än!


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

1
Skriv svar