Blåskärm *Fixat*

Medlem
Blåskärm *Fixat*

Hejsan!

Verkar som om jag har löst problemet så här kommer en sammanfattning av vad jag gjort för att fixa;
Jag har installerat gamlare drivrutiner till grafikkortet (Jag har Geforce GT 220) och har just nu verisionen 285.62 installerad, sen har jag också tagit ur ett ramminne för det verkade som om det var nåt fel på något av ramminnerna, men efter att jag tagit ut ramminnet så började det lagga i alla spel (Minecraft, world of tanks) efter några minuters spelande. Jag körde också på lägsta inställningar (Jag hade en FPS på runt 20, men det laggade som om jag skulle ha 10 FPS) .
Nu fick jag en till blåskärm och kollade upp på google vad det kunde vara för fel, och då hittade jag att det kan vara att det är damm och smuts i datorn som orsakar detta, så jag öppnade upp datorn och använde tops för att få bort allt damm på fläktarna. På moderkortet fanns en fläkt, och bakom fläkten är det ett filter, det var så mycket skit på filtret så man inte såg filtret.
Efter att jag städat i datorn så funkade det utmärkt! Nu har jag en FPS på 30-60 och har inte fått några blåskärmar (än).

Jag har formaterat om datorn med windows 7 prof 64-bit och har nyss patchat klart ''World of tanks'' och startade spelet, jag kunde logga in normalt och allt, men när jag laddade en match så fick jag blåskärm så fort jag kom till laddningsskärmen...
Här är en .dmp http://uploading.com/files/61a8bab7/050112-20514-01.dmp/

Om ni inte vill ladda ner så kan ni bara kolla här;
*Bug Check String : PFN_LIST_CORRUPT
*Bug Check Code: 0x0000004e
*Parameter 1: 00000000`00000099
*Parameter 2: 00000000`0005abe6
*Parameter 3: 00000000`00000002
*Parameter 4: 00000000`0005abc5
*Caused By Driver: ntoskrnl.exe
*Caused By Address: ntoskrnl.exe+80640
*File description: NT Kernel & System
*Product Name: Microsoft® Windows® Operating System
*Company: Microsoft Corporation
*File Version: 6.1.7601.17514 (win7sp1_rtm.101119-1850)
*Processor: x64
*Crash Address: ntoskrnl.exe+80640

Detta är väl det viktigaste som är med i .dmp filen... annars kan ni bara ladda ner och kolla på allt som står!

Tack på förhand!
******
Edit1; Nu kan jag inte äns STARTA upp world of tanks... jag startar upp launcher och trycker spela och sen kommer jag till laddningsskärmen och spelet slutar fungera!
Jag tror att jag ska formatera om datorn...
******
Edit2; Okej, nu har jag formaterat om datorn, nu fick jag förvisso inte blåskärm... istället så hängde sig datorn och jag hör ett konstant *BUZZZZZ* i headsetet :S
******
Edit3; Nu har datorn inte hängt sig på ett tag och spelet slutar inte funka direkt... nu hinner jag gå med i en match och spela lite innan spelet bara stängs ner helt plötsligt... inga medelanden eller nåt! Vad är felet? Jag har också testat att installera gamlare drivrutiner till grafikkortet... men det funkade inte heller... kanske var det som gjorde så jag slutade få blåskärm, men istället så stängs spelet ner efter några minuters spelande?!?
******
Edit4; Nu har jag avinstallerat drivrutinerna till grafikkortet och använt driver sweeper och installerat gamlare drivrutiner.
Har fått minst 1 blåskärm och nyss så startades datorn om helt plötsligt.... helt utan förvarning eller nåt. det finns inte heller nån ny .dmp

Medlem

Hittade en thread gällande BSOD PFN_LIST_CORRUPT (den första om du söker på google efter just: BSOD PFN_LIST_CORRUPT) som verkar tyda på "trasiga" drivers eller felaktiga minnen. Personen som hade ursprungliga problemet fick det löst genom att byta ut sina minnen.
Men detta stod på hemsidan, kan ju vara värt att testa innan du springer ut och köper nya minnen ^^

Skrivet av PFN_LIST_CORRUP:

Bugchecks Explained: PFN_LIST_CORRUPT
OSR Staff | Published: 24-Aug-04| Modified: 24-Aug-04

What Happened?

Windows tracks physical pages of memory using a table called the Page Frame Database. This database (which actually is just a big one-dimensional array) is indexed by physical page number. As a result, the page frame database is typically referred to as the Page Frame Number list or PFN.

Every page of physical memory has an associated PFN entry. Each PFN entry contains information about the state of its corresponding physical page in the system. This state includes information about whether the corresponding physical page is in use, how it’s being used, a count of active users of the page, and a count of pending I/O operations on the page.

Depending on the pages state, a PFN entry may be on one of several lists that the Memory Manager maintains. The listheads for these lists are simple global variables that are used for quick access to PFN entries of certain types. For example, one such list would be the list that contains all the modified pages that need to be written to disk.

Because all the PFN lists and entries are present in the high half of kernel virtual address space, they are subject to corruption through stray pointer accesses (such as by errant drivers or other similar kernel-mode modules). Also, the count in the PFN that tracks the number of I/O related accesses to a given physical page can be corrupted by improper MDL handling.

Whenever Windows detects that any of the PFN lists or any of the PFN entries themselves have become invalid, the system halts with a PFN_LIST_CORRUPT bugcheck.

Who Did It?

This bugcheck usually occurs for one of two reasons, the first reason being memory corruption. If there is a buggy driver in the system that is writing on memory that it does not own, it could easily corrupt one of the PFN lists or entries. In order to rule this out, you should run Driver Verifier with Special Pool enabled for suspect drivers in the system. This will hopefully allow you to catch the misbehaving driver in the act of scribbling memory, instead of receiving a crash sometime later when the O/S discovers the damage.

The second cause for this bugcheck is incorrect MDL handling. For example, one use of MDLs is to allow you to "lock" the physical memory that backs a virtual address range so that the memory stays resident while your driver is accessing it. This is achieved by using the MmProbeAndLockPages DDI. One of the things that this DDI does is take out a reference on the PFN entries of the underlying physical pages, ensuring that the Memory Manager does not page them out. The corresponding DDI to undo this operation, MmUnlockPages, is responsible for decrementing the reference counts taken out in the previous call. If a driver happens to call MmUnlockPages too many times on an MDL, the reference count on the underlying PFN entries could drop to below zero (to 0xFFFFFFFF). The system considers this to be a critical error, as one or more of the PFN entries is obviously invalid. Therefore, this bugcheck will occur.

If your driver or a driver in your stack is being blamed for a PFN_LIST_CORRUPT bugcheck, go over your code and make sure that you are properly handling your MDLs . Remember that even if you do not create or destroy any MDLs directly, you play a part in the creation and destruction of them if you handle IRPs whose buffers are described with DIRECT_IO. Driver Verifier and the checked build of Windows can help pinpoint IRP and MDL handling errors.

How Should I Fix It?

How this is fixed varies depending on the reason of the bugcheck. Using Driver Verifier and the checked build of the O/S should allow you to pinpoint the driver that is either corrupting memory or mishandling MDLs. If the offending driver is not a driver that you have any control over, the only available option is disabling the driver until a fixed version is available.

Related WinDBG Commands

· !memusage

· !pfn

Related O/S Structures

· nt!_MMPFN

· nt!_MMPFNENTRY

· nt!_MMPFNLIST

Related O/S Variables

· nt!MmBadPageListHead

· nt!MmStandbyPageListHead

· nt!MmModifiedNoWritePageListHead

· nt!MmModifiedPageListHead

· nt!MmFreePageListHead

· nt!MmZeroedPageListHead

· nt!MmRomPageListHead

Som sagt, han som hade problemet bytte ut sina minnen och det löste problemet.
Kör någon form av memtest för att kolla att dina ram funkar och testa även driver verifier programmet som de tipsade om.
Tyvärr har jag inga länkar till sidor med program, men det borde inte vara för svårt att hitta något.
Memtest86+ kan du använda för att testa minnena.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Hittade en thread gällande BSOD PFN_LIST_CORRUPT (den första om du söker på google efter just: BSOD PFN_LIST_CORRUPT) som verkar tyda på "trasiga" drivers eller felaktiga minnen. Personen som hade ursprungliga problemet fick det löst genom att byta ut sina minnen.
Men detta stod på hemsidan, kan ju vara värt att testa innan du springer ut och köper nya minnen ^^

Skrivet av PFN_LIST_CORRUP:

*TEXT*

Som sagt, han som hade problemet bytte ut sina minnen och det löste problemet.
Kör någon form av memtest för att kolla att dina ram funkar och testa även driver verifier programmet som de tipsade om.
Tyvärr har jag inga länkar till sidor med program, men det borde inte vara för svårt att hitta något.
Memtest86+ kan du använda för att testa minnena.

Jag testar att formatera om datorn först, om inte det funkar så testar jag memtest

Medlem

Nu får jag inte nån blåskärm eller nåt sånt... istället stängs spelet ner helt plötsligt efter en några minuters spelande.... nån som vet vad det kan vara för problem??

Medlem

Körde du Memtest86+?
Och det är nästan omöjligt att hjälpa utan att du säger vad du var för dator, att bara veta vilket operativsystem du har hjälper inte speciellt mycket..
Testa att köra nå benchmark som pressar grafikkortet, skulle tro att det är det som orsakar problemen enligt det lilla du förklarat.

Medlem
Skrivet av Heya:

Körde du Memtest86+?
Och det är nästan omöjligt att hjälpa utan att du säger vad du var för dator, att bara veta vilket operativsystem du har hjälper inte speciellt mycket..
Testa att köra nå benchmark som pressar grafikkortet, skulle tro att det är det som orsakar problemen enligt det lilla du förklarat.

Hehe, glömde posta dator specs... men det verkar vara fixat... fast jag ska nog inte säga för mycket

Medlem

Posta gärna din lösning på problemet, så om fler får samma sak så kanske dom kan fixa det också.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Är också nyfiken på om det var hårdvarufel eller mjukvaran som strulade

Efter en formatering tycker man ju att inget borde bli fel när det inte finns massa skräpiga program som kan strula till det, men eftersom dina spel stängdes ner helt plötsligt så började jag luta med mot trasig hårdvara igen.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Är också nyfiken på om det var hårdvarufel eller mjukvaran som strulade

Efter en formatering tycker man ju att inget borde bli fel när det inte finns massa skräpiga program som kan strula till det, men eftersom dina spel stängdes ner helt plötsligt så började jag luta med mot trasig hårdvara igen.

Jag har fått en till blåskärm och sökte på problemet på google och hittade en hotfix för detta... enda problemet är att jag inte kan installera hotfixen ... står;
Uppdateringen kan inte tillämpas på datorn.

Den heter KB983615-x64
Hotfixen alltså...

Medlem

Sen kommer jag självklart posta vad jag gjorde för att fixa problemet/problemen så andra kan ta hjälp av detta!

Medlem
Skrivet av jimsam100234:
Skrivet av Fuidama:

Är också nyfiken på om det var hårdvarufel eller mjukvaran som strulade

Efter en formatering tycker man ju att inget borde bli fel när det inte finns massa skräpiga program som kan strula till det, men eftersom dina spel stängdes ner helt plötsligt så började jag luta med mot trasig hårdvara igen.

Jag har fått en till blåskärm och sökte på problemet på google och hittade en hotfix för detta... enda problemet är att jag inte kan installera hotfixen ... står;
Uppdateringen kan inte tillämpas på datorn.

Den heter KB983615-x64

Hmm tyvärr har jag ingen erfarenhet av hotfixes till windows (aldrig behövt installera) så jag vet inte om man skulle kunna forcera installationen av hotfixen.
På Microsofts forum så föreslår en person att man ringer till supporten (han behöver samma hotfix som du och kan inte heller installera den):
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...

Han länkar även till knowledge basen för hotfixen:
http://support.microsoft.com/kb/983615

Medlem
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av jimsam100234:
Skrivet av Fuidama:

Är också nyfiken på om det var hårdvarufel eller mjukvaran som strulade

Efter en formatering tycker man ju att inget borde bli fel när det inte finns massa skräpiga program som kan strula till det, men eftersom dina spel stängdes ner helt plötsligt så började jag luta med mot trasig hårdvara igen.

Jag har fått en till blåskärm och sökte på problemet på google och hittade en hotfix för detta... enda problemet är att jag inte kan installera hotfixen ... står;
Uppdateringen kan inte tillämpas på datorn.

Den heter KB983615-x64

Hmm tyvärr har jag ingen erfarenhet av hotfixes till windows (aldrig behövt installera) så jag vet inte om man skulle kunna forcera installationen av hotfixen.
På Microsofts forum så föreslår en person att man ringer till supporten (han behöver samma hotfix som du och kan inte heller installera den):
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...

Han länkar även till knowledge basen för hotfixen:
http://support.microsoft.com/kb/983615

Han läste jag också om... bara det att jag inte orkar ringa support >.<....

Medlem

Nu hängde sig datorn igen när jag spelade Microsoft train simulator.
Alltså jag fick ingen blåskärm utan bilden hängde sig och jag kan inte göra nåt och jag hör ett BUZZZZZ ljud från headsetet.

Medlem
Skrivet av jimsam100234:

Nu hängde sig datorn igen när jag spelade Microsoft train simulator.
Alltså jag fick ingen blåskärm utan bilden hängde sig och jag kan inte göra nåt och jag hör ett BUZZZZZ ljud från headsetet.

Låter som det kan vara fel på grafikkortet och/eller i nVidias fall, drivrutinerna.
nVidia har stora problem sedan 280 drivisarna med att själva drivrutinen slutar fungera och i bästa fall så kan windows starta om dem men för vissa så blir det rosa bild, systemet låses eller blåskärm. Det utesluter inte att gfx kortet från nvidia kan vara trasigt ifs.

Det kan ju också vara så att grafikkortet inte kan arbeta vidare med ny information när minnet blivit fullt.
Vanligen brukar memory leaks göra så att spel kraschar rent spontant. Har du några spel av varierande krav (CoD och BF3 t.ex.) kanske du kan utesluta denna spekulation.
Du kan ju testa unigine heaven också, se om det blir några problem med att köra testerna då de ändå är rätt så krävande. 3DMark skulle vara bättre, men Heaven är iaf gratis. Gratis versionen av 3DMark tillåter inte höga upplösningar.

Det kan också bero på ditt RAM. Minnesläckor är ganska förödande när de händer då oftast hela systemet blir lamslaget. Minnesläckor kan vara på mjuk och hårdvaru-nivå. Allt håller ju inte för evigt

Medlem

Jag har nvidia gt 220 grafkkort med 512 mb minne
sen har jag 4 crosshair (om jjag minns rätt) som ger totalt 6 gb ramy
jag använder drivrutin 290+ om du fattar vad jag menar.
Pfff... Jag har varken cod eller bf3 dhuiiå min dator inte klarar av bf3 och sen ar jag inte cod pga.... Jag gillar det helt enkelt inte....

Ursäkta om det blir nåt konstigt i texten... Är på mobilen

Medlem

Sen har jag bara 2 spel installerade... World of tanks (kör med låg grafik) och microsoft train simulator.... Det har inte världens bästa grafik direkt.... Kan tillägga att jag fick blåskärm när jag testade train simulator

jag ska uppdatera första inlägget och skriva dit lite mer fakta om nuläget. Ursäkta att det blir mycket i detta inlägget... Vill inte spamma med inlägg...

Medlem

Problemen tyder på att det är antingen dina RAM-minnen och/eller drivrutiner, troligast RAM.

När det är fel på RAM-minnena kan datorn oftast gå precis som vanligt en lång stund, för att helt plötsligt krasha flera gånger i följds, till synes helt slumpmässigt. Detta på grund av att när inte datorn använder allt minne, så används kanske de delar av minnet som fungerar och då blir det inget problem. Det är först när datorn stöter på (försöker läsa/skriva i) den del av minnet som är trasigt, som datorn krashar/låser sig.

Om du av någon anledning inte vill köra ett minnestest, så pröva med att plocka ur alla minnen utom ett och sedan test-spela lite för att se om det kvarstår. Sedan testar du minneskorten ett och ett (se till att hålla koll på vilket du testat och vilket som är Ok eller inte) för att på så sätt kunna avgöra vilket minneskort som det är fel på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Nu kanske någon tagit upp detta redan, för slö för att läsa när man sitter hemma med halsfluss.

Alla blåskärmar jag fått genom tiderna har haft att göra med trasiga ramminnen.
Värt att köra Minnes diagnostiken, kommer det upp fel där så kör minnesdiagnostik med ett ramminne i sänder för att ta reda på vilken som krashat.

Medlem

Jag gillar inte riktigt att jag måste ta ut ramminne för att testa om det är det >.<
Min dator är ganska liten inuti och alla sladdar korsar varandra JUST ovanför ramminnerna...
Aja, jag får väl testa göra det om det händer igen
Tack för alla tips föresten

Medlem
Skrivet av Hannu:

Nu kanske någon tagit upp detta redan, för slö för att läsa när man sitter hemma med halsfluss.

Alla blåskärmar jag fått genom tiderna har haft att göra med trasiga ramminnen.
Värt att köra Minnes diagnostiken, kommer det upp fel där så kör minnesdiagnostik med ett ramminne i sänder för att ta reda på vilken som krashat.

ajdå :/ hoppas att du blir bättre snart!

Medlem

Nu testade jag att köra Windows Minnesdiagnostik och den hittade inga problem

Medlem

Nu ska jag skicka alla blåskärmar jag fått;
ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEM050312-27861-01.dmp 2012-05-03 19:51:22

050312-33306-01.dmp 2012-05-03 20:00:28 ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY 0x000000be fffff880`0f8b69a0 80000001`b39ae121 fffff880`03c3f0b0 00000000`0000000b nvlddmkm.sys nvlddmkm.sys+8989a0 x64 ntoskrnl.exe+7cc80 C:\Windows\Minidump\050312-33306-01.dmp 4 15 7601 286 440
*******
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION win32k.sys

050312-27861-01.dmp 2012-05-03 19:51:22 SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION 0x0000003b 00000000`c0000005 fffff960`001ac8aa fffff880`05e91140 00000000`00000000 win32k.sys win32k.sys+cc8aa x64 ntoskrnl.exe+7cc80 C:\Windows\Minidump\050312-27861-01.dmp 4 15 7601 292 120
*******
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED dxgmms1.sys

050312-27534-01.dmp 2012-05-03 17:29:10 KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED 0x0000001e ffffffff`c0000005 00000000`00000000 00000000`00000008 00000000`00000000 dxgmms1.sys dxgmms1.sys+3af01 x64 ntoskrnl.exe+7cc80 C:\Windows\Minidump\050312-27534-01.dmp 4 15 7601 292 072
*******
SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED dxgmms1.sys

050212-30014-01.dmp 2012-05-02 18:04:46 SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED 0x1000007e ffffffff`c000001d fffff880`044c782c fffff880`02e0d698 fffff880`02e0cef0 dxgmms1.sys dxgmms1.sys+7c3d x64 dxgkrnl.sys+882c C:\Windows\Minidump\050212-30014-01.dmp 4 15 7601 291 968
*******
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED ntoskrnl.exe

050212-31761-01.dmp 2012-05-02 16:15:36 KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED 0x0000001e ffffffff`c000001d fffff880`06dfb6c0 00000000`00000000 00000000`00000000 ntoskrnl.exe ntoskrnl.exe+7cc80 NT Kernel & System Microsoft® Windows® Operating System Microsoft Corporation 6.1.7601.17790 (win7sp1_gdr.120305-1505) x64 ntoskrnl.exe+7cc80 C:\Windows\Minidump\050212-31761-01.dmp 4 15 7601 292 096
*******
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA ntoskrnl.exe

050112-22479-01.dmp 2012-05-01 21:38:09 PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA 0x00000050 fffff90d`003af348 00000000`00000000 fffff960`001879a1 00000000`00000005 ntoskrnl.exe ntoskrnl.exe+80640 NT Kernel & System Microsoft® Windows® Operating System Microsoft Corporation 6.1.7601.17790 (win7sp1_gdr.120305-1505) x64 ntoskrnl.exe+80640 C:\Windows\Minidump\050112-22479-01.dmp 4 15 7601 291 672
********

Hoppas att detta kan hjälpa er att försöka hjälpa mig.

Och nu har jag testat att installera dom senaste drivrutinerna till grafikkortet och har inte fått nån blåskärm än... men jag ska inte säga för mycket.

Medlem
Skrivet av jimsam100234:

Och nu har jag testat att installera dom senaste drivrutinerna till grafikkortet och har inte fått nån blåskärm än... men jag ska inte säga för mycket.

Som jag skrev tidigare, så märks inte minnesproblem av i första läget. Windows kan köras utan problem i timmar/dagar om det är så att man inte kör något som behöver minne som t ex ett spel. Så att det går bra nu är tyvärr ingen garanti för att problemet försvann.

Skrivet av jimsam100234:

Nu testade jag att köra Windows Minnesdiagnostik och den hittade inga problem

Den är inte lika bra som t ex MemTest86, som kontrollerar minnena mer noggrant och på annat sätt än vad Windows inbyggda gör.

Sedan så rekommenderar jag fortfarande att ta ur minnena och köra dom ett och ett, då kan du hårdtesta dom ett och ett och se vad varje minne går för.

// edit

Jag har tyvärr inte tid att kolla upp felmeddelandena som du listat just nu, kanske får det senare, men du kan ju alltid testa minnena under tiden.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av jimsam100234:

Och nu har jag testat att installera dom senaste drivrutinerna till grafikkortet och har inte fått nån blåskärm än... men jag ska inte säga för mycket.

Som jag skrev tidigare, så märks inte minnesproblem av i första läget. Windows kan köras utan problem i timmar/dagar om det är så att man inte kör något som behöver minne som t ex ett spel. Så att det går bra nu är tyvärr ingen garanti för att problemet försvann.

Skrivet av jimsam100234:

Nu testade jag att köra Windows Minnesdiagnostik och den hittade inga problem

Den är inte lika bra som t ex MemTest86, som kontrollerar minnena mer noggrant och på annat sätt än vad Windows inbyggda gör.

Sedan så rekommenderar jag fortfarande att ta ur minnena och köra dom ett och ett, då kan du hårdtesta dom ett och ett och se vad varje minne går för.

// edit

Jag har tyvärr inte tid att kolla upp felmeddelandena som du listat just nu, kanske får det senare, men du kan ju alltid testa minnena under tiden.

Jag fick en blåskärm i morse efter att jag kört några rundor i world of tanks, sen när jag stängde ner spelet så fick jag blåskärm, så nu har jag tagit ut 1 ram av 4, om jag får blåskärm så lägger jag i den jag tog ut nu och tar ut en ny.

Medlem
Skrivet av jimsam100234:

så nu har jag tagit ut 1 ram av 4, om jag får blåskärm så lägger jag i den jag tog ut nu och tar ut en ny.

Det är bättre om du tar ut alla minnena utom 1 minne. För om du testar med fler än 1 minne åt gången och det krashar, hur vet du då vilket av minneskorten som sitter i som är trasiga?

Testa med 1 minne, se om det krashare eller inte, ta ur sätt i nästa. Upprepa tills du vet vilka minnen som är trasiga. Låter kanske jobbigt, men det är inte så svårt och väl värt att göra för att ta reda på vilket som är sönder


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av jimsam100234:

så nu har jag tagit ut 1 ram av 4, om jag får blåskärm så lägger jag i den jag tog ut nu och tar ut en ny.

Det är bättre om du tar ut alla minnena utom 1 minne. För om du testar med fler än 1 minne åt gången och det krashar, hur vet du då vilket av minneskorten som sitter i som är trasiga?

Testa med 1 minne, se om det krashare eller inte, ta ur sätt i nästa. Upprepa tills du vet vilka minnen som är trasiga. Låter kanske jobbigt, men det är inte så svårt och väl värt att göra för att ta reda på vilket som är sönder

Hur ska jag då testa? jag lär ju inte direkt kunna spela nåt?

Medlem

En sak jag kom att tänka på:

6 GB RAM / 4 st = 1.5, det verkar lite konstigt. För 4 * 1024 är ju 4069, eller du kanske har 2 minnen på 1024 MB (~1GB) och 2 minnen på 2048 MB (~2GB) ?

Om det är så att RAM-minnena har olika storlek i GB räknat, så måste dom sitta parvis för att fungera. Alltså t ex de med 1 GB skall sitta i Plats 1A resp 2A, sedan måste andra paret som är på 2 GB sitta i plats 1B resp 2B.

Sätter du 1:orna i 1A och 1B och 2:orna i 2A och 2B så kan det bli fel.

Det står mer om detta i manualen för moderkortet, hur korten skall sitta parvis i RAM-platserna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

En sak jag kom att tänka på:

6 GB RAM / 4 st = 1.5, det verkar lite konstigt. För 4 * 1024 är ju 4069, eller du kanske har 2 minnen på 1024 MB (~1GB) och 2 minnen på 2048 MB (~2GB) ?

Om det är så att RAM-minnena har olika storlek i GB räknat, så måste dom sitta parvis för att fungera. Alltså t ex de med 1 GB skall sitta i Plats 1A resp 2A, sedan måste andra paret som är på 2 GB sitta i plats 1B resp 2B.

Sätter du 1:orna i 1A och 1B och 2:orna i 2A och 2B så kan det bli fel.

Det står mer om detta i manualen för moderkortet, hur korten skall sitta parvis i RAM-platserna.

Nu är det så att jag köpte datorn begangnad (stavning) och fick inte med några manualer, sen Kanske jag har lyckats fixa problemet, jag började få låg fps i alla spel jag spelade (tillochmed minecraft) så att det laggade. Så jag öppnade upp datorn och använde TOPS för att ta bort smutsen i fläktarna. Allt jag kan säga är att på moderkortet var det en fläkt, och bakom fläkten är ett filter, och man kunde inte SE filtret pga allt smuts och skit, men efter 10 min med TOPS så hade jag fått bort det mesta och sen gjorde jag samma sak på grafikkortets fläkt. Nu funkar datorn toppen (För tillfället iallafall). Jag återkommer om nån/några dagar om hur det går.

Medlem

Tycker dock att det känns lite konstigt att datorn säger att den har 5 gb ram installerat när den borde ha 4,5 gb ram... Det är ju 3 av 4 stickor i nu
Eller kanske det är så att 2 av stickorna ger 2 gb och dom 2 andra ger 1 gb?

Medlem
Skrivet av jimsam100234:

Tycker dock att det känns lite konstigt att datorn säger att den har 5 gb ram installerat när den borde ha 4,5 gb ram... Det är ju 3 av 4 stickor i nu
Eller kanske det är så att 2 av stickorna ger 2 gb och dom 2 andra ger 1 gb?

Läste du det jag skrev och du citerade ovan?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

12
Skriv svar