Medlem
Datorkraft...?

Tjenare,

Jag har suttit o sugit en hel del på karamellen om vad det gäller WAR, det enda som jag undrar lite över är hur mkt dator man egentligen behöver för o lira det.
Jag har kikat på rekomendationerna på hemsidan o det verkar ju ganska lugnt, men o andra sidan så säger det ju inte alltid så mkt.

Så min fråga är till Er. Hur pass bra flyter spelet för er som har lite mindre datorkraft? Hur pass bra flyter spelet för er som har mkt kraft och är inne i större PvP-zoner med mkt folk? M.a.o är det mkt lagg frpn serversidan, vad finns det för flaskhalsar?

Lite sånt som man upplevde i WoW kanske, mkt folk = lagg. Kommer man undan det me bättre datorer eller inte... mja ni förstår vart jag är på väg... Vad skulle Ni här i forumen sätta som minimum kraven på en dator?

/Rex

Medlem

Grafiskt så är inte kraven stora alls. Min CPU brukar däremot dra upp rätt ordentligt när det blir mycket som händer, mycket animationer som ska laddas upp etc, antar jag. Har en AMD x2 4800+ och den är ju inte av det starkaste slaget.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Inaktiv

Intel Core 2 Duo 3Ghz vardera
4Gb RAM
Nvidia 9800gtx

Burken för sig kostade 9000 för några veckor sedan, och jag kör allting på max. Flyter på skitbra sålänge det inte överstiger 40-50 spelare samtidigt på skärmen, då börjar jag märka att fpsen sjunker lite.

Körde mitt första keep siege häromdagen dock och det var spelare över HELA skärmen. Det tyckte inte datorn om. Laggade väldigt mycket, men orkade inte sänka grafiken.

Kort o gott; Du behöver inte jättemycket för lite enkel PvE, scenarios o dyl, men om du vill uppleva sieges (vilket spelet egentligen är byggt på) till högsta belåtenhet så behöver du ett kraftpaket.

Medlem

Tror ni att Warhammer online kommer funka att spela på Min Dator Amd ahthlon 64x2 3800+ 2ghz på varje kärna och 1gb ram -.- 800 mhz ett geforce 7500 le 512 mb så säg vad ni tror jag är väldigt sugen på att köpa det med vet inte om datorn orkar med det xD

Medlem

Du borde skaffa lite mer RAM, men annars så ser det ok ut. Jag har själv 7500 LE och det funkar så länge som man sänker ett par grafikinställningar.

Medlem

Okej jag behöver skaffa mer ram men jag har inga pengar nu men till spelet har jag

Medlem

Mja, en hel del bra svar som får en att tänka. Jag kan säkert spela med nuvarande uppställning men brukar bli sjukt irriterad på smålagg pga just det som nämnts innan, att det kan börja lagga då 30-50 pers dyker upp på kartan. Skitsvårt att spela viktiga klasser då, tex healer.
Ska nog kolla på en Core 2 Duo 3Ghz 4850, funkar det inte som jag vill så kan jag ju alltid skaffa en till 4850

Det är ju inte så dyrt som kan man tro såg jag när jag började kolla på saken, vilket glädjer mig

Inaktiv

core 2 duo 3ghz tillsammans med 4850 o 4gb RAM kommer funka skitbra. bra fps på högsta grafik.

Medlem

Lånar tråden lite här :>

Jag har problemet att det laggar rätt mycket när det blir mycket som händer. Någon som vet vad det är som flaskar då?

CPU (AMD x2 4800+ @ 2.5ghz)

eller

Grafikkort (Gigabyte 512MB ATI HD3850... well, jag kan spela mycket mer grafiskt krävande spel så det skulle förvåna mig)

eller

Minne? (4gb (2x2gb) Corsair PC6300 i dual channel)

Jag har 64-bitars Vista Ultimate.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Knappast minnet, antingen CPU eller grafikkortet, skulle gissa på CPU.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Nytt grafikkort kanske. Ett budget 4850 skulle vara en liten uppgradering. Nästa får väl bli nytt moderkort och CPU.

Medlem

Jag laggar med 2gb ram 2.2ghz dualcore och 8800GT

tror en del av lagget är serverside

Inaktiv

spelet laggade anus idag när vi tog tillbaka vårat keep. Två fulla warbands i anfall och minst ett warband i försvar. När vi kom in i keepet var allt bara en gröt och det laggade något så sjukt. Man kunde inte klicka på folk för alla var i vägen för varandra och det låg kroppar överallt.... Slutade med att vi tog över stället fick lite loot och sprang vidare till nästa keep.
Det var fan det roligaste jag gjort i spelet. Så mycket action i nästan två timmar var bara synd att det laggade så mycket inne i keepet när alla sprang in.

Medlem

Tackar vet man 4gb RAM, 3GHz C2D och 4850, mitt har inte sjunkit under 50FPS at all.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Sitter på 2.13ghz dualcore, 4gb ram och x1950 pro och jag har inga problem... dock kör jag ju med allt på lägsta i princip och har inte varit på några sådana massiva strider som nämns ovan men några lite större. Behöver inte massa extra blingbling för att döda dvärgar


signatur

osv.

Medlem

Mitt spel använder väldigt ofta 3,1 gb ram! Det är otroligt mycket. Om man drar ner Cachegrejen till Default blir det 2,91 gb använt, fortfarande galet mycket imo!

Annars flyter det på bra.
Q6600 @ 3.0gbz
4gb DDR2
8800gt 512mb
etc


signatur

Jag äger.

Medlem

Verkar som att många nämner just 4GB i ram, kan ju mkt väl vara dåligt kodat o har minnesdumpningar änsålänge... vad vet jag. Men vad folk har skrivit så verkar ju de nyare CPU'na vara att rekomendera, annars så ser det ju ut som att gfx korten varierar mkt.

Sen kan man väl ifrågasätt hur vissa system funkar till spelet, att man bara har en dator som helt enkelt inte funkar bra till detta spel... som många system har gjort med farcry, dåligt anpassade helt enkelt. Men dessa system är nog väldigt väldigt få.

Medlem

Ni som får jobbig lagg i stora strider kan testa denna "addonen". Hjälpte mig men räkna inte med under om ni har mindre bra dator från början.

http://war.curse.com/downloads/war-addons/details/buffthrottl...

Inaktiv
Skrivet av JonatanJJ:

Mitt spel använder väldigt ofta 3,1 gb ram! Det är otroligt mycket. Om man drar ner Cachegrejen till Default blir det 2,91 gb använt, fortfarande galet mycket imo!

Annars flyter det på bra.
Q6600 @ 3.0gbz
4gb DDR2
8800gt 512mb
etc

Måste vara något hål i minnet då Tar bara 1.4gb av mig.

Medlem
Skrivet av Pirsson:

Tror ni att Warhammer online kommer funka att spela på Min Dator Amd ahthlon 64x2 3800+ 2ghz på varje kärna och 1gb ram -.- 800 mhz ett geforce 7500 le 512 mb så säg vad ni tror jag är väldigt sugen på att köpa det med vet inte om datorn orkar med det xD

Det fungerar med 1gb ram. Dock är det mycket laggit så skaffa en 1gb sticka till eller två 512mb beroende på vad du har för minnen i just nu. Har du DDR2 så är de även ganska billiga nu för tiden.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

funderar på att köpa det här.. Hur bra funkar det med 4200+ x2 2.2 ghz , 8600 gt 512 mb och 3gb 533 mhz minne?


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Inaktiv
Skrivet av v1ctory:

funderar på att köpa det här.. Hur bra funkar det med 4200+ x2 2.2 ghz , 8600 gt 512 mb och 3gb 533 mhz minne?

Borde funka prima.

Medlem
Skrivet av pimpim2:
Skrivet av v1ctory:

funderar på att köpa det här.. Hur bra funkar det med 4200+ x2 2.2 ghz , 8600 gt 512 mb och 3gb 533 mhz minne?

Borde funka prima.

Bra, ska bygga nytt runt jul.. Då borde det inte vara några problem alls


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av pimpim2:
Skrivet av JonatanJJ:

Mitt spel använder väldigt ofta 3,1 gb ram! Det är otroligt mycket. Om man drar ner Cachegrejen till Default blir det 2,91 gb använt, fortfarande galet mycket imo!

Annars flyter det på bra.
Q6600 @ 3.0gbz
4gb DDR2
8800gt 512mb
etc

Måste vara något hål i minnet då Tar bara 1.4gb av mig.

Jo..... WAR.exe äter 1,4 gb under Processer i Aktivitetshanteraren men under Prestanda blir det 3,1 gb, har inget annat öppet, så vet inte vilken som stämmer. Utan WAR används det runt 800 mb ram, jag kör Vista med.


signatur

Jag äger.

Medlem

För mig drar det över 1000 MB i processer. Vilket är väldigt mycket. Inte stött på något annat spel som ens kommer över 1000.

Medlem

Min setup:

Vista ultimate
Intel Core2 Quad CPU Q6700 @ 2.66GHz (4 CPUs), ~2.7GHz
8190MB RAM
NVIDIA GeForce 9800 GTX/9800 GTX+

FPS just nu: Står i ett litet camp alldeles ensam, ligger på 45 fps.

I scenarios: ligger ungefär mellan 30-40

Jag hade hoppats på lite mer FPS. Kör också på hösta inställningarna, är inte direkt "kris-lågt" men jag blir orolig vid stora fighter, t.ex Keeps och outdoor RvR.

Vad tror ni?

Medlem
Skrivet av Lorgarn:

Min setup:

Vista ultimate
Intel Core2 Quad CPU Q6700 @ 2.66GHz (4 CPUs), ~2.7GHz
8190MB RAM
NVIDIA GeForce 9800 GTX/9800 GTX+

FPS just nu: Står i ett litet camp alldeles ensam, ligger på 45 fps.

I scenarios: ligger ungefär mellan 30-40

Jag hade hoppats på lite mer FPS. Kör också på hösta inställningarna, är inte direkt "kris-lågt" men jag blir orolig vid stora fighter, t.ex Keeps och outdoor RvR.

Vad tror ni?

Jag tror att det är din processorhastighet.

Jag kör en Q6600 2,4 ghz @ 3,0ghz
8800gt
4gb ram

Och jag har 90-110 fps i världen, och ca 70 i keeps!


signatur

Jag äger.

Inaktiv

Sitter med: Intel Core Duo 2,20 Ghz , 2 Gb RAM , Geforce 8400 GS samt Vista (32-bit).

Det går inte smidigt direkt . Skulle det hjälpa om jag köpte 2 Gb samt ett nytt grafikkort? Eller är det kört med den processorn som jag har?

Tacksam för svar!


signatur

War never changes.

Inaktiv
Skrivet av JonatanJJ:

Mitt spel använder väldigt ofta 3,1 gb ram! Det är otroligt mycket. Om man drar ner Cachegrejen till Default blir det 2,91 gb använt, fortfarande galet mycket imo!

Annars flyter det på bra.
Q6600 @ 3.0gbz
4gb DDR2
8800gt 512mb
etc

Har lite frågor ang din cpu, jag har en likadan har också funderat på att klocka upp min lite. Min fråga är vad använder du för kylare samt vilken vcore?

Medlem
Skrivet av JonatanJJ:
Skrivet av Lorgarn:

Min setup:

Vista ultimate
Intel Core2 Quad CPU Q6700 @ 2.66GHz (4 CPUs), ~2.7GHz
8190MB RAM
NVIDIA GeForce 9800 GTX/9800 GTX+

FPS just nu: Står i ett litet camp alldeles ensam, ligger på 45 fps.

I scenarios: ligger ungefär mellan 30-40

Jag hade hoppats på lite mer FPS. Kör också på hösta inställningarna, är inte direkt "kris-lågt" men jag blir orolig vid stora fighter, t.ex Keeps och outdoor RvR.

Vad tror ni?

Jag tror att det är din processorhastighet.

300 mhz gör väl ända inte så mycket?

Jag kör en Q6600 2,4 ghz @ 3,0ghz
8800gt
4gb ram

Och jag har 90-110 fps i världen, och ca 70 i keeps!


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

12
Skriv svar