dragon age, någon annan som känner sig lite tom?

Medlem
dragon age, någon annan som känner sig lite tom?

Tokläste recensioner som jag gör när jag tvivlar på huruvida ett spel är bra eller inte för jag litade på att dragon age skulle vara fint. När jag sedan läser att FZ recensenten påstod att det var jävligt mycket BG så blev jag tokupprymd.

Men väl i spelet inser jag väldigt snart att det inte är BG, det är KoTOR med fantasyskins och paradoxalt nog, sämre fajter. Dom lyckades inte göra karaktärerna levande för mig, dialogerna i BG som var bara platt text kändes mer levande, man hade skog att utforska det fanns stora områden som inte var dedikerade till main qestet. Visst det finns mycket sidoquests här men dom löser man tilll 99% genom att gå med tab knappen intryckt hela tiden och sveper fram över alla items som en dammsugare.
Man måste t.om. i många fall helt lita på att kartan visar en rätt för questloggen är så otroligt kort i sina beskrivningar och codexs är ofta irriterande svårlästa och inte lätt att hitta tillbaks till när man har plockat upp 2-3st.

Vad som var roligt.. att slåss var helt ok. Jag kollar tillbaks på spelet och inser att jag aldrig brydde mig om storyn, jag skrattade när dom skulle vara seriösa i dialogen, rollspelet bestod mest av att göra goda val eller vara ett asshole av inget större skäl.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Jag har inte spelat BG än, även fast jag har haft det stående i hyllan i ett par år, så kan inte direkt uttala mig om just den delen. Men jag känner mig absolut inte "tom" av upplevelsen med Dragon Age, inte hittills i alla fall. Jag har klarat av c:a 20% av spelet och ligger på runt 25 timmars speltid, och av det jag har lirat har jag inte mycket att klaga på.

En sak jag kan hålla med om till viss del är dock dialogen, den är absolut inte dålig men inte heller lika bra som tidigare BioWare-spel. Striderna gillar jag faktiskt riktigt mycket, betydligt mycket mer än de i KotOR.

Som sagt, jag är inte klar med spelet än så kan inte uttala mig om allt för mycket. Får se vad jag tycker när det är avklarat.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

++Dialogerna
gillade jag. Jag blev faktiskt emotionellt involverad i många händelser i spelet och ville göra om och göra rätt, men det kan man ju inte.

+++ Storyn

--Fighterna
Kändes platta och inte så mycket strategi, ha en healer sen är du ok ungefär. jmf BG med sitt enorma djup i striderna.

-- Världen
Små zoner, olevande NPCs, förutom dom man kan prata med. Alltså fiender står bara och glor.

Det BG har är en sån enorm värld och har en sandbox känsla. Detta saknar DAO helt och många andra rpg spel.

Inget kan jämföras med baldurs gate 2 IMO. Alla RPG fantaster borde ha spelat den serien. BG1-BG2

Medlem

Nej jag känner mig inte tom tycker det är helt fantastiskt och storyn var intressant, men smaken är som baken som sagt.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Det här var nog årets mesta bull-shit. Skulle striderna i DA vara sämre än i KotOR och BG???!!!

Striderna i i Kotor är mindre varierande, och striderna i BG är direkt tråkiga. Skillnaden på striderna i BG och DA är att man i BG inte kan välja andra alternativ än att slå enkla, och tråkiga slag. Om man inte är magiker förstås för då kan man skicka iväg spells... men vänta, hade man inte ett begränsat antal spells?

Och dialogerna: I DA är dessa otroligt bra och väl genomförda av duktiga röstskådespelare, i BG är det bara text, och lite röstskådespeleri då och då. BG blir ojämt pga det imo. Antingen kör man 100% text, eller 100% röstskådespeleri.

Sno0zer: Du har missat årets spelupplevelse genom att vara så låst i din glorifiering av BG. Prova att spela BG en gång till så kommer du snart märka att DA är 100 gånger bättre.


signatur

Throw the rules out the window, odds are you'll go that way too

Medlem
Skrivet av Mirbacher:

Sno0zer: Du har missat årets spelupplevelse genom att vara så låst i din glorifiering av BG. Prova att spela BG en gång till så kommer du snart märka att DA är 100 gånger bättre.

jag tror att det är mer så Snoozer menar att utvecklarna har hypat upp gamla BG fans att Dragon Age är det ''nya'' Baldurs gate, när det i själva verket inte var så likt alls

Som Jonne_man här inne nämnt så är Dragon Age ett kul spel, men jag får också den här tomma känslan när jag spelat ett tag, världarna är för små, det är inget sandbox lir utan allt känns väldigt linjärt förutom att du kan ändra det linjära ibland genom val du gjort.

Dialogerna och storyn är skit bra.. Bioware är bra på skriva sina historier, men detta är inte Baldurs Gate's uppföljare spirituelt, tekniskt.. eller på något sätt alls som många utnämner

Mina slutgiltiga ord angående Dragon Age är, att det är ett skit kul spel, jätte bra story som får en att vilja spela mer, men när man väl spelat ett tag så känner mig sig en aningen tom och lite för linjärt även fast man har sina val man kan göra, världen känns liten och det var inte så jag hade tänkt mig dragon age skulle vara.

Inaktiv

Jag tycke som så många andra att dragon age var ett rysligt bra spel. Det enda jag kan klaga på var den helkasa regeluppsättningen (varför får man inte ens reda på hur mycket skada spells gör, specifika regler för crits, et.c.) på den punkten har spelet ingen chans att mäta sig mot BG eller nwn.

Men det skulle varit dumt att tro att Bioware skulle kunna konstruera en regeluppsättning som var bättre än D&D, det är ju inte nått man "krafsar" ihop på några år.

Ang. likheter med BG så vill jag framhålla det taktiska pausandet, det linjära upplägget och kompanjonsrelationerna. Banter är ju på sätt och vis en av de saker som är så speciellt med BG.

Inaktiv
Skrivet av Mirbacher:

Det här var nog årets mesta bull-shit. Skulle striderna i DA vara sämre än i KotOR och BG???!!!

Striderna i i Kotor är mindre varierande, och striderna i BG är direkt tråkiga. Skillnaden på striderna i BG och DA är att man i BG inte kan välja andra alternativ än att slå enkla, och tråkiga slag. Om man inte är magiker förstås för då kan man skicka iväg spells... men vänta, hade man inte ett begränsat antal spells?

.

Jag tycker striderna i DA saknar djup. Man behöver inte tänka eller reflektera så mycket över taktik i spelet. På sin höjd stunna någon först, heala lite, fokusera den fienden som är orange först. Även på hard upplevde jag att ens taktiska val var självklara eller inte spelade så stor roll.

Det val som påverkade stridernas utkomst mest var om du valde att ha heals på din caster eller inte. Allt annat fungerade typ.

Det finns scrolls och potions som ger exakt samma effekter som spells, heal, aoe skada, resistans. Men inte direkt något unikt. Vilket inte alls är konstigt då DA är ett spel som ska kunna liras igenom med de karaktärerna du känner för. Men jag tycker det gör striderna ointressanta.

I BG har du en uppsjö av spells och skills. Bara att köpa ett visst potion eller några speciella pilar kan göra att en fight som annars var helt omöjlig blir mycket enklare. En sådan sak som att det finns typ 20 spells som är defensiva och gör en immun mot olika saker, magi, fysisk skada, ranged, eld m.m. Sen typ 20 spells för att motverka dessa immunitets spells. Sen så klart en massa crowd controll spells och damage spells alla med sina för och nackdelar.

Att du ser en begränsning i antalet spells som något dåligt är också intressant. För min del ger detta ett mycket mer taktiskt djup. Ska jag ha två casters i partyt och fler spells, ska jag spara denna spellen till nästa fight som kan vara svårare. Har man inga begränsningar försvinner ju alla sådana taktiska ställningstaganden och därmed djupet i fighterna. Blir det mer, "jaja har spammar jag lite spells, finns ju ingen nackdel, fär ändå full mana när fighten är slut"

När man satte ihop ett party i BG fick man verkligen tänka till, vilka spells och skilla man kombinerade för att få så bra resultat som möjligt.

BG var mycket mer sandboxigt. Många fighter kan helt undvikas genom att scouta med sin thief och kanske istället stjäla quest itemet (utan att quest givern sade till en "du kanske kan smyga in" som var fallet i DA). Eller kanske övertala någon med sin karisma. Stealtha in och backstabba med sin assassin och döda den farliga castern på 1 sekund och riskera sin assassins död. Eller börja med en AOE CC för att få övertaget.

BG 2 är inte alls som du säger. Ta blade t.ex. som har olika stances och mycket väl kan tanka för ditt party eller vara en damage dealer, eller varför inte en caster. Ja renodlade warriors hade bara valet att stå och slå men man hade ju typ 1 warrior i sin grupp och det skulle kunna vara en paladin med en massa användbara skills, och som sagt potions + speciella pilar gör att man har många val ändå trots att man inte har en shield bash att använda.

DA var mycket mer:

"Ok nu är det fight nu slåss vi" Nu stänger vi av din regen och nu får du fightas lite med dessa monster som väntat här i grottan utan något att göra i 20 år. Släng in lite aoes spells, lite stuns och sen vinner man.

Och en sak som gör BG 2 karaktärerna och striderna mycket intressantare. Dual och multi klass.

Medlem

Mycket som jonne påpekade kännde jag också. Framför allt så tyckte jag att det var en typisk fantasy värld, även om dom försökte porträttera en otypisk syn på alverna så blev dom ändå jävligt stereotypiska.
Det enda riktigt mörka i hela spelet, som jag tyckte kändes lite grann var när man kommer till orzrammar och någon fäller en snubbe och sätter yxan i magen på honom. Det var sweet.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv
Skrivet av sno0zer:

Mycket som jonne påpekade kännde jag också. Framför allt så tyckte jag att det var en typisk fantasy värld, även om dom försökte porträttera en otypisk syn på alverna så blev dom ändå jävligt stereotypiska.
Det enda riktigt mörka i hela spelet, som jag tyckte kändes lite grann var när man kommer till orzrammar och någon fäller en snubbe och sätter yxan i magen på honom. Det var sweet.

jhag måste säga att jag älskade världen. Jag hamnade i många moraliska dilemman där jag vill spela om och försöka göra bättre som man kan göra i alla spel. Men i DA är det ibland pest eller kolera och det fick man liksom acceptera.

Medlem

jag ahr lagt ner spelet efter jag fick erfara den tunga vägen att man inte ska sno nått från alverna. Nu kan man inte köpa elfroot av merchanten i skogen och detta innebär att jag är körd eftersom han är den enda med infinite elfroot i sitt lager. Healing potions är således ett minne blott. JÄVLA skit !

Medlem

Som alla andra spel så är det inte så fantastiskt som det sades först. Sen är det korkat av recensenter och tillverkare att "hänga upp" det på ett annat, äldre spel, i detta fall BG2. Man blir ju bara sur när det inte alls är likt..
Men! Da är ett sjukt underhållande spel, faktiskt mer så andra gången. Jag är helt fast i det. Men inte fasen är det BG2, tyvärr.
Önskan;korsa det med Oblivion (som någon annan vis själ nämnde här) och låt mig få utforska riktigt ordentligt!

Medlem
Skrivet av schmuttah:

jag ahr lagt ner spelet efter jag fick erfara den tunga vägen att man inte ska sno nått från alverna. Nu kan man inte köpa elfroot av merchanten i skogen och detta innebär att jag är körd eftersom han är den enda med infinite elfroot i sitt lager. Healing potions är således ett minne blott. JÄVLA skit !

Vad stal du? Var det någonting speciellt eller bara "pickpocketing"?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

PaZ
Medlem

Jag känner mig mest tom för att jag klarat spelet och ändå bara har 51% completed, det känns lite kränkande när man är mån om att klara alla fåniga sidequests. Någon som vet exakt vad som ingår i den siffran? DLC tex?

Medlem
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av schmuttah:

jag ahr lagt ner spelet efter jag fick erfara den tunga vägen att man inte ska sno nått från alverna. Nu kan man inte köpa elfroot av merchanten i skogen och detta innebär att jag är körd eftersom han är den enda med infinite elfroot i sitt lager. Healing potions är således ett minne blott. JÄVLA skit !

Vad stal du? Var det någonting speciellt eller bara "pickpocketing"?

det var bara pickpocketing så gör inte det

Medlem
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av schmuttah:

jag ahr lagt ner spelet efter jag fick erfara den tunga vägen att man inte ska sno nått från alverna. Nu kan man inte köpa elfroot av merchanten i skogen och detta innebär att jag är körd eftersom han är den enda med infinite elfroot i sitt lager. Healing potions är således ett minne blott. JÄVLA skit !

Vad stal du? Var det någonting speciellt eller bara "pickpocketing"?

det var bara pickpocketing så gör inte det

Ah... Ska lägga det på minnet. En spelgenomgång utan elfroot och health potions skulle inte vara någon höjdare.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av PaZ:

Jag känner mig mest tom för att jag klarat spelet och ändå bara har 51% completed, det känns lite kränkande när man är mån om att klara alla fåniga sidequests. Någon som vet exakt vad som ingår i den siffran? DLC tex?

DLC's ska inte räknas dit då de är något du själv väljer rom du vill ha.

Enda jag hittills ogillat i Dragon Age är de lite väl trånga miljöerna.

Inaktiv
Skrivet av sno0zer:

Visst det finns mycket sidoquests här men dom löser man tilll 99% genom att gå med tab knappen intryckt hela tiden och sveper fram över alla items som en dammsugare.

Berätta mer jämförese vis med Mass Effect som inte hade några side quests att räkna med. Man springer fram säger du men vad händer när man nått sitt mål. Och ser miljöerna lika dana ut som i ME?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

QRT
Medlem

Bästa rpg'et på mycket länge. Men jämfört med BG är det något som saknas. Tycker inte alls spelet är särskilt likt BG, kanske på papper. Men inte när det kommer till spelkänsla/spelupplevelse.

Testpilot

Intressant att så många målar BG så rosenrött , det enda som var/är intressant med BG världen var som sagts innan att olika strategier då mest gällande magi kunde hjälpa eller stjälpa en strid då man hade massor med spells och fick sitta o läsa ad&d edition X böcker för att ens veta vafan monstren/spells hade för svagheter/dispels.
Det kunde vara kul men samtidigt "pain in the butt"

Tycker att striderna i DA är till viss del knixiga på ett enkelt vis då man kan bli ägd av magiker om man inte lagt in ett uns av strategi innan

Dragon Age har en betydligt mer levande värld och storyn o dina medkaraktärer är ju helt underbara även om jag med tindrande ögon ser tillbaka på Minsc & Boo.

Jag ser detta som en andlig uppföljare , en riktig kan det ju aldrig bli eftersom hela världssystemet och magisystemet är annorlunda & därmed inte lika balanserat "ännu" som dungeons & dragons 2nd&3rd ed. där man har en väldigt stabil grund att stå på.

Bioware har helt enkelt gått vidare från BG till KOTOR -> Mass Effect och nu tillämpat det på Dragon Age , nästa lir att se fram emot är Mass Effect 2.

Jag diggar det starkt och är första spelet på åratal som jag sträckspelat och nu direkt lirar om en gång till som en annan klass & som ond ist för god.

Medlem

Det är lite lustigt egentligen att jag som hatar peka-och-klicka RPG's ska bli så förbannat beroende av DAO:p Stridsystemet är fortfarande i mitt tycke bland de sämsta som finns(nu pekar jag inte ut endast DAO's system utan också andra spel med samma kaliber), men spelet är episkt som fan och det är inte ofta jag får känslan av att faktiskt få något meningsfullt uträttat i ett spel.

Tänkte bara skriva det lite snabbt. Vet inte varför:p Peace!


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

jag tyckte spelet mer eller minde S""g, spelet är linjärt o väldigt enkelt. För att göra det hela bättre så har spel som oblivion som kom för 1-2 års sen bättre grafik bättre design mer quests, ingen labyrint känsla o friheten att göra vad man vill när man vill. Sjukt besviken på dao.

Medlem

M... Det känns om om världen in BG1 och BG2 på nåt sätt är mer involverade i allt. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men all man gjorde i BG kändes mer... Betydande för din karaktär. Vartenda val du gjorde hade en större inverkan på hur resten skulle se ut. Var du genomgod kunde du knappast få möjlighet att mörda nån senare. Tyvärr är det dock nåt som är genomsyrande för alla sådana här spel. Om du vill spela en psykotisk mördare dyker våg efter våg av fiende upp. Jag menar, okej, de vill få fatt i dig, men det finns ju knappast Walkie-talkies. (BTW, jag brukar oftast spela Paladin, och sköta mig, men så fort jag går utanför det här samhällets gränser, blir jag bestraffad, oavsett klass) Lite trist, att man inte anammar tidigrae världs brist på effektivt kommunikation, möjligheten at genom att bli inflytelserik (på både gott och ont vis) avvärja chansen att bli dömd.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem

Stör mig som fan på det här spelet. Jag kan medge att jag tyckte om spelet de första 20 timmarna. Efter 40 timmar kändes det lite trögt och storyn artade sig lite väl förutsägbart, striderna var helt plötsligt otroligt enkla. Efter 60 timmar stängde jag ner skiten.

Varför göra ett så jävla långt spel med så hemsk combat? Att slåss i t ex NWN2 är en fröjd jämfört med DA. Det är ju ospelbart! Dialogerna hade varit bra i mindre volymer, men som spelet är nu är det alldeles för mycket trams och utfyllnad. Storyn är så tragiskt förutsägbar.

World of Warcraft har fan bättre combat än Dragon Age. Vilket är tragiskt när man jämför med äldre bioware-spel som BG2 och NWN.

Inaktiv

Känns som Bioware tappade sin glans med Dragon Age, spelade också ganska långt men tröttnade sedan. Blir väl och dra igenom BG1 och BG2 istället.

Medlem

Fan inte trodde jag det var så många som kände likadant! Jag känner liknande känslor.. orkar inte ens spela klart Dragon Age.. BG 1 och 2 har jag rundat flera ggr.


signatur

Have a good time!

Inaktiv

Jag kommer inte skaffa expansionen

Medlem

bring on the casualization! Det är något som råder i branchen datorspel sedan 5 år tillbaka.

Medlem
Skrivet av jonne_man:

Jag kommer inte skaffa expansionen

Expansionen är riktigt bra!

PaZ
Medlem
Skrivet av Olivaw:
Skrivet av jonne_man:

Jag kommer inte skaffa expansionen

Expansionen är riktigt bra!

Fast (iaf än så länge) löjligt lätt om man fortsätter med sin gubbe..

12
Skriv svar