Kanske inte de "bästa" rollspelen, men definitivt de som fått mig att häpnas och "svepas med" allra mest.
1. Ultima Underworld 1
Mitt första rollspel. Fram till idag så har fortfarande inget spel hänfört mig så mycket som detta. Helt otrolig inlevelsefaktor.
2. Daggerfall
Jag vågar inte ens tänka på hur många timmar jag la ner på detta spel, det är någon helt sanslös mängd. Hade oerhört utmanande "dungeons" som man faktiskt lätt gick vilse i. Såvida man inte hade en speciell magi som man kunde teleportera sig ut med. Det är så här jag vill ha mina dungeons.
3. Ultima 8, Pagan
Säkert ett oväntat val för många. Så som jag förstått det så ses 8:an som en ganska svag del i serien. Men jag satt oerhört många timmar med detta spel. Det var så oerhört utmanande för en ung grabb som jag var på den tiden, som dessutom inte var nå vidare vass på engelska. Skeletten och trollen i detta spel är nog än idag mina absolut mest hatade och fruktade nemesisar.
4. Fallout 2
Att utforska New Reno och Sierra Army Depot för första gången är sann spelglädje i dess allra högsta form.
5. Baldur's Gate 2
Det är uppenbart hur mycket tid och kärlek utvecklarna har öst in i det här spelet. Oerhört intressanta sidospår som man kan ge sig in på om man inte vill koncentrera sig på huvudstoryn direkt.
6. Arcanum.
Hyperintressant spelvärld, suverän atmosfär och välskrivna dialoger samt ruskigt bra sidospår. Hopplöst idiotiskt agerande av ens följeslagare i striderna drar ner en aning.
7. Dungeon Master 2.
Ytterligare en högoddsare. Men atmosfären i detta spel var också suverän.
8. Elder Scrolls 1: Arena.
Detta spel krävde ännu mer EMS-dribblande än Ultima Underworld. Jag kunde inte spela alltför länge innan det krashade, vilket tyvärr ledde till att jag la ner nötandet alldeles för tidigt i ren frustration.
9. Arx Fatalis.
Ännu ett oväntat val kan jag tänka mig. Men det var uppenbart att utvecklarna kände lika starkt för Ultima Underworld som jag gör när de skapade detta spel. Så det var svårt att inte gilla en spirituell uppföljare till mitt absoluta favoritspel.
10. Final Fantasy VII.
Sephiroth. Nästan så att man inte behöver säga så mycket mer. Men första gången man såg
Supernova Omnislash och
Bahamut Zero var också speciella ögonblick.
*sucka djupt*
Det var bättre förr..
Ju förr desto bättre...
Faktum är att min lista är i det närmaste identisk med din. Har fortfarande våta drömar om Ultima Underworld 3. Arx Fatalis var en passande tribut men man vill ju ha "äkta vara".
Utöver dessa har jag haft väldigt trevligt med Mass Effect, Final Fantasy XII och Xenosaga serien. Men det är nästan svårt att *inte* ha roligt med ett Final Fantasy spel om du frågar mig hehe. Del 10 och 10-2 var också bra, om än lite corny bitvis.