FZ.se
Bli medlem på FZ:s forum!
Här i FZs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Hukkie
Titel Proffs
Registrerad 2003-02-07
Inlägg 1 281

Vampire the Masquerade: Bloodlines
Baldurs Gate 1-2
Icewind Dale 1-2
Diablo 1-2
Morrowind
Oblivion
KotOR 2
Freelancer
The Witcher
Mass Effect

Och såklart Might and Magic VI: Mandate of Heaven, sjukt bra spel ^^

Ariath
Titel Proffs
Registrerad 2007-07-13
Inlägg 1 923

Hukkie skrev:

Och såklart Might and Magic VI: Mandate of Heaven, sjukt bra spel ^^

+1

Helt klart ett underskattat spel.

Hukkie
Titel Proffs
Registrerad 2003-02-07
Inlägg 1 281

Japp, ägde det förr, men har inte sett det på flera år nu... saknar det rent av :<

megos
Titel Frågvis
Registrerad 2007-10-09
Inlägg 25

hmm jag har lirat mkt RPG från baldurs gate till never winter nights och sånt men jag är nog fäst mest vid final fantasy och dess sorts rpg

DarkaN
Titel Storröjare
Registrerad 2007-07-10
Inlägg 4 732

jag skulle nog säga.
1 = Kingdom hearts [Ps2]
2 = Diabo 2 LoD [PC]
3 = Legend of dragoon [Ps1]

Måste kolla in Valkyre profile 2 sen. verka as coolt enligt mig =)

sno0zer
Titel Storröjare
Registrerad 2003-01-07
Inlägg 4 948

Hukkie skrev:

KotOR 2

Måste fråga varför du drar tvåan istället för ettan? Själv tyckte jag inte alls om tvåan. Kanske var för att jag spelade ettan så mycket att jag tröttnade på konceptet, men det tror jag inte.

Raderad
Raderad
Titel
Registrerad 2013-05-23
Inlägg 0

Vettefan vad det är för Breath of Fire jag har till min PSX, men det är nog mitt favorit-rollspel till konsoll.

Till dator är det Baldur's Gate 2, utan tvekan.

Hukkie
Titel Proffs
Registrerad 2003-02-07
Inlägg 1 281

sno0zer skrev:
Hukkie skrev:

KotOR 2

Måste fråga varför du drar tvåan istället för ettan? Själv tyckte jag inte alls om tvåan. Kanske var för att jag spelade ettan så mycket att jag tröttnade på konceptet, men det tror jag inte.

Jag fastnade aldrig riktigt i det första KotoR av någon anledning, men jag spelade igenom större delen av det för att riktigt ge det en chans att imponera mig.

Det borde ha gjort det, jag gillade spelet overall och hittade inga riktiga fel i det som störde mig, men det lyckades aldrig dra in mig ordentligt av nån anledning. Tvåan däremot fastnade jag i direkt och spelade igenom 3-4 gånger i snabb följd, och det tog lång tid innan jag riktigt tröttnade på det.

Mr.Waterboy
Titel Proffs
Registrerad 2007-04-13
Inlägg 1 229

Troligtvis Oblivion. :)
Fast jag tror nog det är de ända rollspel jag kört :\

Raderad
Raderad
Titel
Registrerad 2013-05-23
Inlägg 0

FF8 och Oblivion

Dannie
Titel Veteran
Registrerad 2007-08-12
Inlägg 1 159

Mass Effect var ju ett rätt najs lir.

Raderad
Raderad
Titel
Registrerad 2013-05-23
Inlägg 0

fable! tvåan kommer den 21a!!
längtar *dregglar*

Althox
Titel Intresserad
Registrerad 2007-09-01
Inlägg 92

#1 Grandia 2
#2 Diablo 2 + LoD
#3 Guild Wars

Raderad
Raderad
Titel
Registrerad 2013-05-23
Inlägg 0

1.diablo 2:lord of destruction det bästa spelet som nånsin släppts hoppas hoppas hoppas diablo 3 blir minst lika bra.

2.bg2

3.sacred

Hukkie
Titel Proffs
Registrerad 2003-02-07
Inlägg 1 281

Sacred är ju en gammal goding jag alltid glömmer, många roliga timmar med det spelet.

Taklagarn
Titel Hemmavan
Registrerad 2008-02-25
Inlägg 111

Neverwinter Nights. 2:an kan absolut inte klassas i samma klass som 1:an. Bästa rollspelet någonsin!
Men kommer väldigt nära av Guild Wars:D

mosoloa1
Titel Storröjare
Registrerad 2007-10-07
Inlägg 4 552

Mount & Blade.

Raderad
Raderad
Titel
Registrerad 2013-05-23
Inlägg 0

har spelat demot till sacred 2 det ser lovande ut men inte sacred 1 klass enligt mig!

Hukkie
Titel Proffs
Registrerad 2003-02-07
Inlägg 1 281

Uppföljare har alltid svårt att toppa sina föregångare då de alltid är "mer av det goda" och därmed inte ger dig samma "first time" upplevelse som det första spelet i en serie gör.

njörden
Titel Galen kyckling
Registrerad 2008-05-18
Inlägg 1 246

NoX=Mitt favorit spel som liten spelade detta i timmar
Kotor=Det som fick mig att börja spela rollspel

Raderad
Raderad
Titel
Registrerad 2013-05-23
Inlägg 0

Single plater rolldpel Oblivion
Multiplayer World of warcraft

chrillemeter
Titel Stammis
Registrerad 2006-12-01
Inlägg 515

Jade Empire
Kotor 1
Infinite Undiscovery
Fabel 2

Raderad
Raderad
Titel
Registrerad 2013-05-23
Inlägg 0

Fallout 1 och Planescape: Torment är oslagbara för mig. Daggerfall och Ultima 7 kommer tätt efter. Om jag måste välja ett konsollir så säger jag nog Star Ocean 2 till PlayStation.

SuperTank
Titel Storröjare
Registrerad 2004-07-13
Inlägg 2 902

Diablo 2. :)

Evil_KuRT
Titel Hemmavan
Registrerad 2004-12-20
Inlägg 218

Fallout 2!

Zizou
Titel Noob
Registrerad 2008-05-30
Inlägg 17

Baldur's Gate 2 utan konkurrans.

KOTOR serien är också bra.

Gortie
Titel Proffs
Registrerad 2007-04-18
Inlägg 2 021

Brax skrev:
Kanske inte de "bästa" rollspelen, men definitivt de som fått mig att häpnas och "svepas med" allra mest.

1. Ultima Underworld 1

Mitt första rollspel. Fram till idag så har fortfarande inget spel hänfört mig så mycket som detta. Helt otrolig inlevelsefaktor.

2. Daggerfall

Jag vågar inte ens tänka på hur många timmar jag la ner på detta spel, det är någon helt sanslös mängd. Hade oerhört utmanande "dungeons" som man faktiskt lätt gick vilse i. Såvida man inte hade en speciell magi som man kunde teleportera sig ut med. Det är så här jag vill ha mina dungeons.

3. Ultima 8, Pagan

Säkert ett oväntat val för många. Så som jag förstått det så ses 8:an som en ganska svag del i serien. Men jag satt oerhört många timmar med detta spel. Det var så oerhört utmanande för en ung grabb som jag var på den tiden, som dessutom inte var nå vidare vass på engelska. Skeletten och trollen i detta spel är nog än idag mina absolut mest hatade och fruktade nemesisar.

4. Fallout 2

Att utforska New Reno och Sierra Army Depot för första gången är sann spelglädje i dess allra högsta form.

5. Baldur's Gate 2

Det är uppenbart hur mycket tid och kärlek utvecklarna har öst in i det här spelet. Oerhört intressanta sidospår som man kan ge sig in på om man inte vill koncentrera sig på huvudstoryn direkt.

6. Arcanum.

Hyperintressant spelvärld, suverän atmosfär och välskrivna dialoger samt ruskigt bra sidospår. Hopplöst idiotiskt agerande av ens följeslagare i striderna drar ner en aning.

7. Dungeon Master 2.

Ytterligare en högoddsare. Men atmosfären i detta spel var också suverän.

8. Elder Scrolls 1: Arena.

Detta spel krävde ännu mer EMS-dribblande än Ultima Underworld. Jag kunde inte spela alltför länge innan det krashade, vilket tyvärr ledde till att jag la ner nötandet alldeles för tidigt i ren frustration.

9. Arx Fatalis.

Ännu ett oväntat val kan jag tänka mig. Men det var uppenbart att utvecklarna kände lika starkt för Ultima Underworld som jag gör när de skapade detta spel. Så det var svårt att inte gilla en spirituell uppföljare till mitt absoluta favoritspel.

10. Final Fantasy VII.

Sephiroth. Nästan så att man inte behöver säga så mycket mer. Men första gången man såg Supernova Omnislash och Bahamut Zero var också speciella ögonblick.

*sucka djupt*

Det var bättre förr..

Ju förr desto bättre...

Faktum är att min lista är i det närmaste identisk med din. Har fortfarande våta drömar om Ultima Underworld 3. Arx Fatalis var en passande tribut men man vill ju ha "äkta vara".

Utöver dessa har jag haft väldigt trevligt med Mass Effect, Final Fantasy XII och Xenosaga serien. Men det är nästan svårt att *inte* ha roligt med ett Final Fantasy spel om du frågar mig hehe. Del 10 och 10-2 var också bra, om än lite corny bitvis.

q0rra
Titel Storröjare
Registrerad 2007-01-07
Inlägg 3 497

Morrowind
Håller på och gnatar igenom The Witcher och Fallout 3, och dom är faktiskt riktigt bra båda två :up:

NatsuX
Titel Hemmavan
Registrerad 2007-11-19
Inlägg 136

Håller också på att gnata mig igenom The Witcher o Fallout 3 ; ) Även Oblivion: Shivering Isles, vart av med Shivering förut och hann aldrig klara ut questen, så nu ska jag fan göra det. : )

Raderad
Raderad
Titel
Registrerad 2013-05-23
Inlägg 0

Ultima V: Warriors of Destiny (Amiga)
Bloodwych (Amiga)
Dragon Wars (C64)
Bard's Tale II (C64)
Eye of the Beholder 2 (Amiga)

och självfallet
Lands of Lore (PC)
Gothic 1(!) (PC)
(Gothic 1 är det bästa i serien! ^^ )
Oblivion (PC) söndermoddat
Morrwowind (PC) söndermoddat
Daggerfall (PC) moddat (egen ras, samt AndyFall)

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av FZ Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 415 medlemmar online. 23 foruminlägg har postats idag.

FZ