Forskning om Star Wars: The Old Republic

Medlem
Forskning om Star Wars: The Old Republic

(Den här tråden har blivit godkänd av Joakim Bennet, Chefredaktör Fz.se)

Hej.

Jag heter Sebastian Lundmark och är Doktorand i Statsvetenskap vid Göteborgs universitet. Jag håller för tillfället på med en studie av Onlinespelares och mer specifikt av Star Wars: The Old Republic-spelares syn på demokrati både i spelet och i samhället som helhet.

Jag undrar nu om du skulle vilja vara med i denna enkätstudie?

Studien består av två enkäter, en som du kommer att få svara på nu och en som du kommer få svara på under Maj 2012. Genom att delta medverkar du både till att främja god svensk datorspelsforskning och deltar i utlottningen av 5 stycken “Star Wars: The Old Republic Online Game Time Card: 60 Days” där fem stycken vinnare får var sitt Game Time Card. Utlottningen av dessa sker den 29:e Mars 2012.

Enkäten tar endast 5-10 minuter att besvara och alla svaren kommer att avidentifieras och krypteras så att ingen kommer att ha möjlighet att se vem som svarat vad eller kunna kontakta dig (förutom jag).

Om detta låter som något du vill vara med på kan du klicka på följande länk för att komma till enkäten:

https://websurvey.textalk.se/start.php?ID=50970

Vill du läsa mer om projektet kan du besöka www.StarWarsDemocracy.Wordpress.com eller skriva i den här tråden. Jag nås även på mail: Sebastian.Lundmark@gu.se

/Med Vänliga Hälsningar
SEBASTIAN LUNDMARK, Doktorand
GÖTEBORGS UNIVERSITET, Statsvetenskapliga institutionen
E-post: Sebastian.Lundmark@gu.se

PS. Jag spelar på EU-servern Chuundar som Imperial Agent under namnet Zeotrixie om ni råkar vara där. DS.

Medlem

Intressant, detta deltar jag tveklöst i! Det blir kul att få läsa vad du kommit fram till sen.

Medlem
Skrivet av red_laces:

Intressant, detta deltar jag tveklöst i! Det blir kul att få läsa vad du kommit fram till sen.

Tack red_laces. Förhoppningsvis kommer resultaten få redovisas någonstans publikt, till exempel på Fz.se eller någonstans liknande när studien är färdig.

Medlem

Intressant!

Självklart deltar jag.

Medlem
Skrivet av zeotrix:

Jag spelar på EU-servern Chuundar som Imperial Agent under namnet Zeotrixie om ni råkar vara där. DS.

Ska döda dig ditt as. (Spelar Republic under namnet Rygar som kanske inte framgick, å då låter det väldigt fel

Skrivet av Pooslice:
Skrivet av zeotrix:

Jag spelar på EU-servern Chuundar som Imperial Agent under namnet Zeotrixie om ni råkar vara där. DS.

Ska döda dig ditt as. (Spelar Republic under namnet Rygar som kanske inte framgick, å då låter det väldigt fel

mördarN
Trodde inte Republic sysslade med sånt där, är väl Empire som slaktar folk?

Har för övrigt gjort enkäten.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem
Skrivet av TheShadyShader:
Skrivet av Pooslice:
Skrivet av zeotrix:

Jag spelar på EU-servern Chuundar som Imperial Agent under namnet Zeotrixie om ni råkar vara där. DS.

Ska döda dig ditt as. (Spelar Republic under namnet Rygar som kanske inte framgick, å då låter det väldigt fel

mördarN
Trodde inte Republic sysslade med sånt där, är väl Empire som slaktar folk?

Har för övrigt gjort enkäten.

Jag kör Light på min Imperial Agent så jag försöker vara så snäll som möjligt så döda mig inte. (Jag lovar ingenting tillbaka dock, kan ju inte rå för att jag spelar för en lite mer råbarkad sida)

Medlem

Bumpar den här tråden för att se om några fler vill medverka i studien.

Medlem

Självklart deltar jag! Min första goda gärning idag :3


signatur

Xbox live gamertag : Jonas Andersson

Medlem

Vet inte om jag hade dragit paralleller mellan SW:TOR och demokrati.

En fascistisk diktatur fungerar lite bättre.

Medlem

Klart man deltar. Kul initiativ och kul att fz.se frontar det. Grattis.

Medlem

Vad går att utröna från att studera om massa randoms som spelar ett thempark. Ok om man går på organiserade gillen (där extremaste typen går att hitta i spel som eve-online) så är det nog lättare att hittta strukturer. Att sampla "randoms" är ungefär som att sticka ner ett finger i sitt eget badvatten innan man ger sig ut på världsomsegling. Demokrati är väl ett litet för stort begrepp. E-folkvett kommer väl saken närmare.

Inte många frågor (av första steget) hade anknytning till beteendet i SWTOR, utan screenade för sedvanliga attityder och erfarenhet av samhällets "demokratiska" institutioner över lag, hade kunnat ställas till vilken kategori av människor som helst.

Att dra slutsatser utifrån "hur trevliga" och "hur mycket man kan lita på" till ett sådant disparat och komplicerat begrepp som demokrati låter sig inte göras så enkelt. Communitykänslan är också något som varierar. Jag kan logga in en dag och bete mig som ett svin bara för att jag känner för det för att i nästa dag vara hjälpsamheten själv. Gå på gillen istället det är ju där strukturerna finns.

Sen att resultatet blir skevt av folk som överhuvudtaget är intresserade/orkar fylla i en e-enkät är en viss typ av människor (vilket också enkäten screenar för), SWTOR servrarna liksom många mmos har stora skillnader åldermässigt. Som forskning räknat så känns det hela som man försöker fånga löss med boxhandskar. Grattis eller något.

Demokrati i "random world encounters" och Pugs? lol.

Organiserat spel där man organiserar (e.g skrämmer ihop en vent och drar upp ett raid-schema etc, och tacklar "det hårda pve contentet) och ser till att geara guilden schysst/demokratisk, samt studerar lite yotubeklipp/guider eller drar åt sig folk som är vana att raida på hög nivå... och tränar sig för specifika boss-encounters.. är ju en helt annan femma än att pugga med randoms (noobs och bads). som efter att ha setat och slöat till efter downat 30e fp- thrashpullet råkar trycka på need för att ickeklass item och beter sig som allmänt okoncentrarade muppar (efter 10-timmars spelande) en random som spammar en ability, en dps klass som är sämst geared och gör sämre skada än min Jugge/powertech-tank ALT. Rörande communityn över lag så är det stor skillnad om det är en 12-åring eller 30-åring som sitter bakom spakarna. Många 30-åringar kan dessutom betee sig som störande barn, och jag har sett väldigt moget beteende från yngre spelare.

Var med i en Darkfall-guild där det rådde en skenbar demokratisk ordning men där officersgardet dikterade med pinnen för allas bästa, av inte någon annan anledning än att dessa killar hade startat guilden och skötte organisationen.. Guildmaster var någon highshot-corporate lawyer från England. Kan ju säga att den killen hade koll på det mesta från mellanklans-politik till hur det interna tillverknings/handel systemet fungerade och hur guildets enorma resurser användes.

Medlem

Done!


signatur

Life is pain, Learn to enjoy it.

Medlem

Kan man alltså delta även om man inte spelar just Star Wars? Är i övrigt aktiv spelare som lirar det mesta, inklusive övriga mmo's. Läser för övrigt själv statsvetenskap vid SU sedan 2 år tillbaka

edit; aha, okej såg att det ej gick.

Medlem

Som statsvetarstudent på Göteborgs Universitet och tillika SW:TOR-spelare så deltar jag absolut. Väldigt roligt initiativ, skall bli intressant att se resultatet!

Lycka till!

Kan ju inte bli några höga poäng med tanke på hur de tacklar kritik på forumen.

Medlem

Då har man deltagit. Känns bra att hjälpa folk.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av flippp:

Vad går att utröna från att studera om massa randoms som spelar ett thempark. Ok om man går på organiserade gillen (där extremaste typen går att hitta i spel som eve-online) så är det nog lättare att hittta strukturer. Att sampla "randoms" är ungefär som att sticka ner ett finger i sitt eget badvatten innan man ger sig ut på världsomsegling. Demokrati är väl ett litet för stort begrepp. E-folkvett kommer väl saken närmare.

Inte många frågor (av första steget) hade anknytning till beteendet i SWTOR, utan screenade för sedvanliga attityder och erfarenhet av samhällets "demokratiska" institutioner över lag, hade kunnat ställas till vilken kategori av människor som helst.

Att dra slutsatser utifrån "hur trevliga" och "hur mycket man kan lita på" till ett sådant disparat och komplicerat begrepp som demokrati låter sig inte göras så enkelt. Communitykänslan är också något som varierar. Jag kan logga in en dag och bete mig som ett svin bara för att jag känner för det för att i nästa dag vara hjälpsamheten själv. Gå på gillen istället det är ju där strukturerna finns.

Sen att resultatet blir skevt av folk som överhuvudtaget är intresserade/orkar fylla i en e-enkät är en viss typ av människor (vilket också enkäten screenar för), SWTOR servrarna liksom många mmos har stora skillnader åldermässigt. Som forskning räknat så känns det hela som man försöker fånga löss med boxhandskar. Grattis eller något.

Demokrati i "random world encounters" och Pugs? lol.

Organiserat spel där man organiserar (e.g skrämmer ihop en vent och drar upp ett raid-schema etc, och tacklar "det hårda pve contentet) och ser till att geara guilden schysst/demokratisk, samt studerar lite yotubeklipp/guider eller drar åt sig folk som är vana att raida på hög nivå... och tränar sig för specifika boss-encounters.. är ju en helt annan femma än att pugga med randoms (noobs och bads). som efter att ha setat och slöat till efter downat 30e fp- thrashpullet råkar trycka på need för att ickeklass item och beter sig som allmänt okoncentrarade muppar (efter 10-timmars spelande) en random som spammar en ability, en dps klass som är sämst geared och gör sämre skada än min Jugge/powertech-tank ALT. Rörande communityn över lag så är det stor skillnad om det är en 12-åring eller 30-åring som sitter bakom spakarna. Många 30-åringar kan dessutom betee sig som störande barn, och jag har sett väldigt moget beteende från yngre spelare.

Var med i en Darkfall-guild där det rådde en skenbar demokratisk ordning men där officersgardet dikterade med pinnen för allas bästa, av inte någon annan anledning än att dessa killar hade startat guilden och skötte organisationen.. Guildmaster var någon highshot-corporate lawyer från England. Kan ju säga att den killen hade koll på det mesta från mellanklans-politik till hur det interna tillverknings/handel systemet fungerade och hur guildets enorma resurser användes.

Tack för ett väldigt spännande inlägg Flippp.

Som du säger är guilderna väldigt intressanta i sådana communitys som i ett MMO. Dock är forskningen på sådana redan väl etablerad men det vet vi väldigt mycket mindre om är hur även de som inte är de allra mest aktiva i gillen agerar och upplever spelet. Att göra ett större urval med hjälp av en enkät som ämnar fånga en stor bredd av spelare gör då att vi kan både jämföra olika sätt att spela på och dessutom sprider chansen att fånga påverkan och syn på olika sätt att spela. Vi vet som sagt egentligen väldigt lite om hur och vad spelen gör med oss som spelar eftersom, som du föreslår, de flesta studier inriktar sig på mer kvalitativa metoder med djupintervjuer och deltagande observationer av större gillen och sammansvärjningar.

På punkten att frågorna kändes allmänna är detta också något som är ytterst tillämpningsbart på större enkätstudier då dessa vänder sig till fler än en typ av spelare. Att ställa mer allmänt riktade frågor gör även att jämförelse med andra studier och populationen som helhet lättare går att göra vilket ökar möjligheten att studera just MMO-spelares synsätt på olika samhället.

Skevheten i urvalet av de som faktiskt väljer att svara är något all enkätbaserad forskning alltid får dras med så länge vi inte får tvinga folk att svara. Jag tror dock att ett sådant alternativ är något som varken du eller jag vill skall genomföras. Genom att undersöka just datorspelare som oftast är unga och till stor del är män väljer jag faktiskt en av de grupper som allra oftast är de som väljer att inte delta i just enkätundersökningar. Att så många har valt att svara på den här enkäten (just nu 775) är därför något som jag blir otroligt glad och stolt över.

Till sist, tack för ditt svar Flippp, dedikerade guildspelare som du är minst lika intressanta som resten av oss. Det är ju faktiskt först när man lägger ihop oss alla som vi bildar ett MMO:s community.

Medlem
Skrivet av zeotrix:
Skrivet av TheShadyShader:
Skrivet av Pooslice:
Skrivet av zeotrix:

Jag spelar på EU-servern Chuundar som Imperial Agent under namnet Zeotrixie om ni råkar vara där. DS.

Ska döda dig ditt as. (Spelar Republic under namnet Rygar som kanske inte framgick, å då låter det väldigt fel

mördarN
Trodde inte Republic sysslade med sånt där, är väl Empire som slaktar folk?

Har för övrigt gjort enkäten.

Jag kör Light på min Imperial Agent så jag försöker vara så snäll som möjligt så döda mig inte. (Jag lovar ingenting tillbaka dock, kan ju inte rå för att jag spelar för en lite mer råbarkad sida)

Haha nea det hela var mest lite skämtsamt. Har inte dödat någon utanför warzones. Jag ligger hela tiden 10 levlar över området jag är på, och tycker det är fel att ge sig på dom stackarna

Medlem

Intressant med sådana här studier, jag ser fram emot att få ta del av kontentan. Extra intressant med frågan om jag var lycklig. Jag läste någonstans om att någon håller på att göra en studie om välmående och dator- och tv-spel.

Medlem

Har fyllt i enkäten. Svårt med 10-gradiga skalor. Känns som att det kan diffa rätt kraftigt beroende på vilket humör man är på eller ifall något hänt nyligen. Men jag litar på att du kan få ut något vettigt utav datan. Lycka till!

Medlem

Nu är rekryteringen avslutad. Det hela slutade med 1537 anrop till enkäten. Av dessa svarade 1036 igenom hela enkäten och av dessa spelade 936 stycken Star Wars: The Old Republic (de övriga hundra dirigerades bort från enkäten då de inte spelade Star Wars: The Old Republic).

Jag vill passa på att tacka alla er som svarat på den första vågen i den här panelen och nästa enkät kommer som tidigare nämnts skickas ut någon gång i mitten av Maj 2012 (exakta datumet är inte fastställt ännu). De som har lämnat en valid e-postadress deltar också i utlottningen av 5 stycken Star Wars: The Old Republic Game Time Cards och dessa kommer att lottas ut den 29:e Mars. Vinnarna kommer att notifieras via e-post.

Jag vill även passa på att tacka Fz.se för att ni hjälpt till i rekryteringen. Utan de vänliga folket på Fz.se hade rekryteringen aldrig blivit så här lyckad.

Spela lugnt och se till att klara många flashpoints nu!

/Med Vänliga Hälsningar Sebastian Lundmark

PS. Vid nästa enkät, i Maj, kommer 5 nya priser att lottas ut. Något att se fram emot för er som deltagit. DS.

1
Skriv svar