Ghost Recon = Far Cry med Co-op?

Medlem
Ghost Recon = Far Cry med Co-op?

Asså, första intrycket i open beta är att det verkar som ett kanon spel. Men jag kan inte få bort den där känslan av FarCry och liknande, med caches och ? på kartan. Ngt som var kul flera år sen, men verkar mest jobbigt nuförtiden.
Sen undrar jag hur representativ beta missions är - man börjar mest med att köra flera minuter till A, sen till B, .....
Just nu är jag tveksam om jag ska köpa, måste lira mera.

Medlem

Far Cry (3 och 4) har co-op, dock bara två spelare. Det jobbigaste var att enbart hosten fick sina uppdrag avklarade, den som joinade var tvungen att spela uppdragen igen. Tror till och med samma sak var med uppgraderingarna till inventory slots (samla djurskinn etc), skills och vapen, allt som gjordes i Co-op var det bara Hosten som fick medans den andra personen fick göra om allting.

Lite av det finns kvar i Wildlands, som att varje enskild person måste markera resource saker som medical, food, fuel etc även om man väntar i kö bakom personen som gör någon av dom sakerna. Om någon själv drar iväg och förstör en konvoj så kommer enbart den personen att få poängen för den aktiviteten, det är ju meningen att man ska arbeta som ett team men ibland blir det oundvikligt att man separeras från varandra. Spelade med tre kompisar och medans jag och en till jagade en helikopter som flydde så tog de andra två en konvoj. Vi kunde inte skjuta ner helikoptern eftersom att styra en helikopter är det absolut sämsta kontrollen i något spel som släppts... ever. (Arma spelen har lättare styrning och inget har överträffat Battlefield spelen ännu).

Ubisoft verkar vara på rätt väg i hur Co-op ska göras men de är definitivt inte där ännu. Spelet i sig gillar jag och klanen så vi kommer skaffa det, vilket är tur för AI spelarna är helt efterblivna... känns som AI'n är från 1995, men det skulle nog vara för mycket cred.

Medlem

Tack. Men bortsett från Coop/icke-coop - är det FarCry "aktig" eller inte alls?

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Tack. Men bortsett från Coop/icke-coop - är det FarCry "aktig" eller inte alls?

Jag skulle säga att det inte är så FarCry aktigt. Det är mer The Division aktigt fast det inte utspelar sig i storstan, utan i Bolivia. Då det är mer ett tactical shooter än "mata-skott-så-dör-allt" så kan det kanske finnas ett eller två element där från MGS V också.

Man samlar på sig lite supplies här och där, hittar nya vapen tillbehör och nya vapen. I FarCry så tycker jag att man mest måste samla på sig x antal av x saker för att crafta x saker, men nu har jag inte kört FarCry sen FarCry 3 så kanske har fel hur det är nu.

Angående missions, jag har gjort 100% i först området och kanske senare ikväll/inatt så är jag och dem andra 2-3 jag spelar med kanske klara med den andra regionen som dem tillåter oss att spela i denna beta. Men hittills så känns det faktiskt väldigt linjärt. Som du säger, man åker till A sen till B (vilket inte är kul heller för det flesta bilar är under all kritik när det kommer till körkänsla och fysik). Det flesta missions känns likadant, man kör samma approacher på alla läger tycker jag, för typ samma saker.

Om du planerar att köpa det men tycker att det inte är värt 60 euros (som mig tex) så kan jag rekommendera att köpa det här.

https://www.greenmangaming.com/games/tom-clancys-ghost-recon-...

ca 372kr, vet inget billigare ställe som jag känner till som jag förlitar mig på.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Ghost Recon har en mer "realistik" ton på serien än Far Cry så du kan ju föreställa dig: hur många sätt kan jag anfalla den här basen med soldater i en realistisk tactical shooter som i princip baseras på nutiden.
Antingen gör du det genom stealth på avstånd (sniper), medel avstånd (assault rifle med ljuddämpare) eller med kniv/melee attack. Eller så använder du granater och tyngre vapen (minigun, helikopter). Det finns inget riktigt alternativ till att låta alla fiender vara och smyga ut med gisslan t.ex. Du kan kalla in rebeller och mortar strikes men i princip tar alternativen slut där då sånt som är "realistiskt" inte inkluderar saker från t.ex. Cod advanced warfare eller liknande.

Det är en realistisk arkadig taktisk shooter i nutid. Självklart har de tagit lite kreativ frihet med spelet för att det ska vara roligt, precis som Dice gjort med BF1.

Upplägget är samma som Far Cry, det finns t.o.m. "torn" som visar var unlocks och resources finns i form av Intel, men jag skulle nog anse att man är mer begränsad och styrd i Far Cry än i Wildlands. Större ytor öppnar upp för andra taktiker medans de flesta (om inte alla) outposts och baser i FC4 var i en dal eller på nån klippa/berg, vilket oftast krävde liknande sätt att ta över dem. Så det finns väldigt många likheter mellan FC och WL, frågan är ju om man tröttnar lika snabbt på att jaga resources som man gör i FC. Granatkastaren har löst många problem kan man ju säga, speciellt gällande konvojerna

Inaktiv

Jag tycker det är riktigt kul och lagom utmanande. Smygande är bra och fienderna rätt svåra om man blir upptäckt då man inte tål allt för många kulor. Dock fläckas upplevelsen av en del tekniska problem som stuttering och grova fps-drop ibland.

Medlem

Ja, efter lite mera tid så är det ett kul spel. Är fortfarande osäkert om jag inte kommer snabbt att bli trött på att jaga fragetecken.
Hittade ett litet knep för att snabbare åker från A till B - om man hittar en motorcykel så kan man köra nästan racka sträckan till målet - och AI-teamet dycker upp "ur intet" när man kliver av....

Servrarna nere? ..för gott?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Servrarna nere? ..för gott?

Nja, Ubi har nog problem med servrarna. Kunde inte komma in på For Honor heller. Betan tar förövrigt slut den 27e

Skrivet av Xixor:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Servrarna nere? ..för gott?

Nja, Ubi har nog problem med servrarna. Kunde inte komma in på For Honor heller. Betan tar förövrigt slut den 27e

Uppe igen


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv

Så, vad tycker ni om spelet efter betan? Visst att det är en del buggar och halvtaskigt optimerat men jag gillar ändå spelet i sig väldigt mycket men det stora frågetecknet nu är om jag kommer vilja spela det här flera timmar till.

Jag har spelat betan i totalt 14 timmar.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Så, vad tycker ni om spelet efter betan? Visst att det är en del buggar och halvtaskigt optimerat men jag gillar ändå spelet i sig väldigt mycket men det stora frågetecknet nu är om jag kommer vilja spela det här flera timmar till.

Jag har spelat betan i totalt 14 timmar.

Jag gillar det starkt. Speciellt att det är så taktiskt, man dör ju av väldigt få skott. Men tänker inte spela det med bottar, de är ju helt efterblivna. Kommer nog bli väldigt roligt med 4 kompisar och headset!

1
Skriv svar