Guild Wars? Och vilken version isf?

Medlem
Guild Wars? Och vilken version isf?

Hej!

Jag har spelat WoW under en längre tid vilket jag tröttnade på och la ner. Men nu har mmorpg suget kommit tillbaka och ett hett alternativ är GW, egentligen p.g.a. brist på intressanta mmorpg atm imo. Jag skulle uppskatta om någon Guild Wars spelare eller ännu bättre än som har spelat både GW och WoW kan svara på några mina frågor.

Jag har hört mycket positivt om Guild Wars serien, speciellt om dess pvp del. Men hur fungerar Guild Wars? Som jag har förstått så är det inte riktigt som WoW med att man inte är online med andra spelare överallt? Issåfall hur fungerar offline/online delarna? Blir man "tvingad" att spela ensam i delar av spelet eller kan man "sola" med en kompis som ett eget spel?

Hur är storyn i spelet? Är det som i WoW att man går runt i olika "lvl-områden" och gör quests eller är det mer att man följer en story som man ska klara, och efter den så får man tillgång till allt "high-end" saker?

Och den berömda PVP delen av Guild Wars, vad är det som gör den så bra? Eftersom jag bara spelat WoW som mmorpg så jag har bara erfarenhet av blizzards battlegrounds. Hur har man byggt upp det? Hur är PVE delen i spelet? Är det dungeons liknande de i WoW eller är det mesta bara fokuserat på PVP? Jag har även hört att när man gör en char i GW så måste man välja mellan PVE och PVP, om man väljer PVP är man låst från att göra PVE dungeons?

Sen så har det ju kommit tre versioner av spelet, vilket skulle ni rekommendera av Prohecies/Factions/Nightfall? Tycker nightfall ser snyggt ut med öken tema men att spela assasin ser rätt kul ut, men som dock bara finns i factions vad jag har förstått.. Eller kommer storyn bli förvirrande om man inte börjar med orginalet?

Tacksam för alla svar!

Medlem

Guild Wars har mest fokus på PVP. Nu har jag bara spelat ettan men jag antar att dom andra är lika. Det finns ett antal städer och byar där man kan träffa andra spelara och skapa party up till 5 st. Om du inte kan fåtag på några så kan du använda 4 st npc styrda gubbar. När du lämnar en stad så får du en egen kopia av spel världen som du är i. Då kan du enbart se dom som är i ditt party eller om du är ensam så finns det bara npc gubbar fiender ect. Tror det finns "inctancer" som man måste köra för att föra storyn framåt och för att komma längre in i spelet.

Jag har inte kört så mycket pvp men det som jag har kört så är det ganska bra. Du kan välja mellan PVP och PVE i början. Väljer du PVP så får du välja class, armor, vapen, skills ect sen är det bara köra.
Fast du kommer inte kunna köra PVE.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Tack för svaret! Om man väljer PVE kommer man kunna köra PVP när man nått lvl20? Och vilken version är populärast? Tänkte så man inte köper en version där det knappt finns några spelare längre.

Medlem

Du kan köra pvp om du har valt pve. Du kan vara vilken lvl som helst eftersom man kör på en arena med folk som har samma lvl. Skulle tro att det är som wow och BC att du kan spela med dom som har även expansion eller inte. Körde GW lite för någon månad sen och då var det mycket folk.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Night Hawk:

Guild Wars har mest fokus på PVP. Nu har jag bara spelat ettan men jag antar att dom andra är lika. Det finns ett antal städer och byar där man kan träffa andra spelara och skapa party up till 5 st. Om du inte kan fåtag på några så kan du använda 4 st npc styrda gubbar. När du lämnar en stad så får du en egen kopia av spel världen som du är i. Då kan du enbart se dom som är i ditt party eller om du är ensam så finns det bara npc gubbar fiender ect. Tror det finns "inctancer" som man måste köra för att föra storyn framåt och för att komma längre in i spelet.

Jag har inte kört så mycket pvp men det som jag har kört så är det ganska bra. Du kan välja mellan PVP och PVE i början. Väljer du PVP så får du välja class, armor, vapen, skills ect sen är det bara köra.
Fast du kommer inte kunna köra PVE.

Ooook, dags för lite rättelser...

Night Hawk verkar inte ha kommit så långt i GW för en del saker stämmer inte riktigt. Jag är Guild Leader i ett svenskt guild och har klarat alla tre delarna av GW så jag tänkte bara påpeka en del saker...

1. Du kan skapa partyn på ända upp till 12 personer. Inte 5, väldigt stor skillnad 12-mans partyn kanske inte är lika vanliga som 8-manna, men 5 förekommer ALDRIG.

2. Det finns bra fler än 4 NPC-spelare att använda dig av. Kommer man längre fram kan man välja på upp till 16 olika spelare att ta med.

3. Hela spelet bygger på så kallade "instanser" där du har en egen kopia av världen utom just i städerna. Men även städerna är inte alla tillsammans i utan om en stad får för många "invånare" så öppnas det upp nya district så alla får plats... Men dessa saker har inte så stor inverkan på själva spelet...

4. Du kan skapa en PVP-gubbe från start, men han använder föremål och skills du låst upp i PVE. En PVP-gubbe kan inte hoppa över till PVE. En PVE-gubbe kan däremot besöka olika arenor på vägen beroende på sin lvl, eller åka till en PVP-ö där man kan slåss mot andra spelare. Har inte spelat mkt PVP själv så skall inte uttala mig om funktionerna så mkt. Så du kan använda din PVE-gubbe till PVP.

Hoppas detta klarar ut några frågetecken. Ursäkta om jag verka vara en besserwisser, men jag tycker bara att man ska få rätt info från start om man vill veta nåt om ett spel


signatur

May we live in interesting times...

Medlem

Så som jag ser det så är PVE det ultimata att spela då man får tillgång till båda typer av spel. (för man missar väll inget som är exklusivt för PVP spelare?)

En sak man kan nämna vad gäller detta spel kontra typ wow så är det ju att allt kretsar kring skills. Man kan sammla på sig en stor hög skills men kan bara ha 8 st aktiva åt gången. Det är väll där utmaningen ligger i att just hitta de 8 som passar för tillfället och motståndet. Inte heller är utrustning lika viktigt som i andra spel.

Jag är ingen storspelare men det är något med detta spelet som tilltalar mig. Så klart har jag spelat wow och en hög andra mmorpgs men aldrig fastnat riktigt. Ett stort plus för mig är att just Guild Wars är "gratis" och skapar inte det där "påtvingande" känslan att man måste spela hela tiden. (förödande för min kreativa hobby).

Så klart ska man då inte jämföra detta spel med andra mmorpg's då det är lite annorlunda uppbyggt. Man kan ju inte heller förvänta sig samma saker (typ en stor öppen gemensam värld) då det heller inte har en månadskostnad.

Inte heller gör det mig något att världen man spelar i är byggt på "instanser". Spelar för övrigt en del singleplayer-spel och gillar att ta det i min egen takt utan att ha folk springandes överallt. Nu kan man spela på själv lungt o fint, o sedan dra med sig lite folk ut om det skulle kännas tråkigt eller ensamt.

Jag är fortfarande lite fundersam om detta spel är ett PVE eller PVP spel till största del? PVE känns för mig precis lagom och kul, men frågan är hur mycket underhållning som finns efter level 20? Så klart kan man ju köpa sig ett av expansionerna men måste man då skapa sig en ny karaktär?

Jag kanske kommer med fler frågor än svar men jag gillar i alla fall spelet. Beror nog lite på vilken inställning man har och vad man förväntar sig.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem
Skrivet av gurkoz:

Ett stort plus för mig är att just Guild Wars är "gratis" och skapar inte det där "påtvingande" känslan att man måste spela hela tiden. (förödande för min kreativa hobby).

Så klart kan man ju köpa sig ett av expansionerna men måste man då skapa sig en ny karaktär?

Håller med dom bekvämligheten om ingen månadskostnad Inget "speltvång" där inte...

Nej, du behöver inte skapa nya gubbar även om möjligheten finns. Nya expansioner erbjuder nya yrken, men du kan ta med din befintliga lvl20 till de nya expansionerna och fortsätta äventyret med dem där.

Och "livet börjar efter lvl 20" som de säger


signatur

May we live in interesting times...

Medlem

Tack för svaren echX och gurkoz, mycket informativa! Så undra jag, vilken version skulle ni rekommendera? Vilken ni har haft roligast med? De olika spelen Prophecies/Nightfall/Factions kostar ungefär lika mkt så priset spelar ingen roll.

Medlem

Antar att den senaste är populärast som alltid med spel (nästan alltid)

Medlem

Skulle nog vilja säga att senaste (Nightfall) drar sin populäritet ur nyhetens behag, men den går snabbt över känns det som. Plus att både Factions och Nightfall har historia och karaktärer från Prophecies. Jag tycker nog fortfarande att Prophecies är den bästa och roligaste delen med sina många olika nyanser och varianter i miljö och fiender. Både Factions och Nightfall känns stundtals dominerade av en viss sorts miljö och en viss sorts fiende... Och sedan de införde Hard Mode har Guild Wars generellt (Prophecies för min del givetvis) fått ett enormt återspelarvärde ^^

Jag säger: köp Prophecies som första del i trilogin


signatur

May we live in interesting times...

Medlem

Jag själv äger än så länge bara "Prophecies". Tycker dock det känns helt rätt att börja från första kampanjen och skulle inte drömma om att köpa Nightfall eller Factions först hehe. Prophecies borde för övrigt vara bäst för nya spelare tycker man, då det kanske förklarar allt lite mer ingående?

Jag ska i alla fall köpa mig båda expansions senare idag men kommer ändå försöka spela kampanjerna i ordning. Vet dock inte om upplevelsen i Prophecies ändras på något sätt då man äger de andra expansionerna också, men det återstår att se.

Så jag säger också: Köp Prophecies som första del i trilogin

Offtopic.

echX: Du nämnde att du är guildleader för ett svenskt guild. Är ni superseriösa eller lite sådär casual? Jag har börjat spela igen men faktiskt inte hittat någon skön guild ännu.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

/Offtopic/

Skrivet av gurkoz:

echX: Du nämnde att du är guildleader för ett svenskt guild. Är ni superseriösa eller lite sådär casual? Jag har börjat spela igen men faktiskt inte hittat någon skön guild ännu.

Vet inte hur man definierar superseriösa... Casual låter lite slappt det med

Vi hoppar in och lirar och chattar när det passar den enskillde spelare, inga krav på onlinetid eller build eller nåt sånt från guildets sida... Vi har en skön stämmning och bra och aktiva medlemmar, 77 till antalet inkl mig och 98% ör över 18 år fyllda.
18 är vår åldersgräns för att sålla bort de värsta kidzen som tror de är nån bara för de har 2 st lvl 20 gubbar

Hoppa in på http://arcanelegion.guildlaunch.com och kika lite på vår guildsite ^^

Annars kan du ju bara gå med och dömma oss själv och blada vidare om vi inte var det du letade efter

IGN: Jareth Darderian

/Offtopic/


signatur

May we live in interesting times...

Medlem

Jag har spelat både WoW och Guild Wars. Och jag spelade Guild Wars bra mycket längre. Faktum är att jag spelar det lite då och då (är precis 2 år med min första karaktär, idag faktiskt ^^) fortfarande! WoW var visserligen kul - men Guild Wars är bättre. Och så slipper man ju den "blyga" avgiften på 1200-1600 spänn per år.

Du kan ju läsa min recension för att få en bättre inblick:
http://bytspel.net/forum/read.php?12,50,page=1

Jag står inte för allt i den där recensionen - så läs den med en nypa salt (den är 1,5 år gammal ungefär). Du får i alla fall en bättre aningn om hur bra spelet är.

Medlem

Tackar tackar för alla svar! Ska försöka få några kompisar att bli intresserade av spelet med så man kan questa tillsammans i instanserna. Ingen månads kostnad i all ära men det är alltid roligare att spela tillsammans med folk man känner än några bots.

Medlem

Ja annars kan du ju questa med oss ^^


signatur

May we live in interesting times...

Medlem

En fråga till , det finns ingen trial eller något på Guild Wars? Såg att det fanns en "* 14 day or 10 hour* Guild Wars Trial Key for a friend" i 06 versionen av Prophecies. Tänkte många utvecklare brukar släppa trials via spelen först och sen för alla en bit efter releasen.

Medlem

Spelade Prophecies och Factions, sålde sedan accountet men har nu ett tag funderat på att kanske starta igen med en MM (minion master, necromancer med massor av minions!) Skulle säga: Skaffa Prophecies, Nightfall har jag inte provat och Factions levlar man till 20 på några timmar.

Medlem
Skrivet av zZGurraZz:

En fråga till , det finns ingen trial eller något på Guild Wars? Såg att det fanns en "* 14 day or 10 hour* Guild Wars Trial Key for a friend" i 06 versionen av Prophecies. Tänkte många utvecklare brukar släppa trials via spelen först och sen för alla en bit efter releasen.

Gav bort min buddy-key till en guildie som ville prova på Factions. Den gällde förbåde Prophecies och Factions nämnligen.

Och ja, köp Prophecies först. Både Factions OCH Nightfall blir du lvl20 i på några timmar.
Förklaring (möjligen spoiler) kan fås om det är av intresse. ^^

Har antagligen nämnt det tidigare, men jag skulle nog tro att man får ut mest av att spela spelen i ordning liksom...


signatur

May we live in interesting times...

Medlem

Har hört att Factions är bättre PvP men inte varför, så öhm, varför?

Medlem

Spelar inte PvP personligen så den frågan kan jag inte svara på. Det enda "PvP" jag kommer i närheten av är AB (Alliance Battle) inne från själva PvE delen av spelet. AB är typ en enklare form av "pocka upp ett vapen och hugg ner de som inte har din lagfärg" semi-PvP...

Många säger att GW är just ett PvP-spel och att PvE-delen är ett bihang, men de påståendena håller jag INTE med om


signatur

May we live in interesting times...

1
Skriv svar